Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Läckande servooljebehållare NG9-3

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2018
    Inlägg
    22
    Medlem#
    -

    Läckande servooljebehållare NG9-3

    Upptäckte efter att styrningen började gå trögt att behållaren till styrservon var helt tom. Fyllde på ny vilken tömdes lika snabbt som den fylldes och lokaliserade läckan kring behållaren.

    Som jag har förstått det genom en snabb sökning här på forumet verkar en kass packning vid styrservopumpen vara det vanliga problemet, men det ser inte ut att läcka därifrån på min och packningen ser ut att vara i gott skick. Inga sprickor eller andra synliga skador. Det ser däremot ut som att läckan istället kommer ifrån behållaren någonstans, antingen där den ansluts till pumpen eller i den större skarven på behållaren som löper hela vägen runt ena sidan. Kan det vara den lilla metallpackningen som sitter i pumpen? Då jag inte vet hur saker och ting här ska se ut när det funkar som det ska tänkte jag rådfråga er. Bifogar bilder på allt.

    Om behållaren behöver bytas ut, vilket jag med min ringa kunskap misstänker, vart får jag tag på en sådan? Har bara hittat behållare med pump än så länge och är inte så sugen på att betala för en pump jag inte behöver.

    Tacksam för hjälp!
    Bifogade bilder Bifogade bilder

  2. #2
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Välkommen hit!
    Citat Ursprungligen postat av miklbrandt Visa inlägg
    Upptäckte efter att styrningen började gå trögt att behållaren till styrservon var helt tom. Fyllde på ny vilken tömdes lika snabbt som den fylldes och lokaliserade läckan kring behållaren.
    En så stor läcka borde vara ganska lätt att hitta. Gör ordentligt rent och ser var det kommer ut.
    Citat Ursprungligen postat av miklbrandt Visa inlägg
    Det ser däremot ut som att läckan istället kommer ifrån behållaren någonstans, antingen där den ansluts till pumpen eller i den större skarven på behållaren som löper hela vägen runt ena sidan.
    Den ser onekligen misstänkt ut på din bild.
    Citat Ursprungligen postat av miklbrandt Visa inlägg
    Om behållaren behöver bytas ut, vilket jag med min ringa kunskap misstänker, vart får jag tag på en sådan? Har bara hittat behållare med pump än så länge och är inte så sugen på att betala för en pump jag inte behöver.
    Bildelsbasen, bilskrot, saab/gm verkstad, Maptun, Speedparts, eBay
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  3. #3
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 147
    Medlem#
    7182
    Din behållare är nog kass

    Om packboxen är trasig så trycker det i regel motorolja in i servoburken istället så den blir överfull, motsatsen till ditt problem. Behållarna har riktigt fula och billiga gjutningar så jag är mest förvånad att fler inte verkar läcka. Flera som jag sett ser ut att ha separerat i skarven men samtidigt så verkar de inte vara bättre än så nya heller så.

    Har du tillgång till tryckluft? Du skulle kunna trycksätta behållaren (FÖRSIKTIGT) för att se om du får något tryckfall, kräver väl dock att du demonterar den från pumpen och pluggar samtliga anslutningar. Samma sak är ju att du även skulle kunna fylla den med en skvätt olja när den är demonterad (med samtliga anslutningar pluggade) för att se om det läcker då.

    Eller så gör du behållaren helt ren utvändigt med t ex bromsrengöring och sedan monterar och låter någon annan starta bilen undertiden du står och kikar på pumpen/behållaren med en bra lampa och spegel för att se alla vrår.

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2018
    Inlägg
    22
    Medlem#
    -
    Tack för era svar!

    Jag har nu bytt både behållare samt packningarna (dem var ju såpass billiga att jag tänkte att det inte kan skada) och läckan har upphört. Har dock svårt att få systemet tömt på luft. Tolkade det som att det bara skulle krävas lite rattningar några gånger tills det slutar bubbla men dem verkar inte upphöra att komma för mig.

    Sen undrar jag hur mycket olja systemet sväljer? Efter att jag bytt behållaren fyllde jag på till maxstrecket på stickan och försökte tömma på luft bäst jag kunde. Nu två dagar senare var behållaren helt tom och jag fyllde på ytterligare lite medan bilen var igång och fortsatte försöka tömma systemet på luft. Känns som att jag fyllt på så pass mycket att jag börjar bli oroligt om det läcker någon annanstans men kan inte hitta något uppenbart ställe där det ser ut att läcka.

  5. #5
    Steg 1 whiskeycolas avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Ekerö
    Inlägg
    1 622
    Medlem#
    10853
    Man ska inte vrida på ratten, då blandar du in luften med hydraulvätskan i styrväxeln och det tar ännu längre tid.
    Så säger verkstadsprogrammet och de instruktionerna fungerade bra för mig, det var bara att låta motorn gå några sekunder mellan tömningen av flaskan som fångade från returen. Sköljde ur med ca en liter innan jag fick ren vätska ut från returen (oljeförorenat pga packboxpaj).
    Mängden är ca 1 liter, någon deciliter mer kanske. Det kan vara så att du har blandat in för mycket luft i systemet.
    Mvh Johan

    93 Aero Coupé -00 • 93X BioPower XWD -10
    Tidigare: 99 GL -84 • 9000 Aero -96 • 93 Aero XWD SC -08 • 95 Aero SC -06 • 93 2.0t Linear SC -06 • 93 Turbo X SC

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2018
    Inlägg
    22
    Medlem#
    -
    Okej, då har jag missuppfattat det hela.

    Hur går jag vidare härifrån? Borde jag tömma systemet via returen, låta motorn gå lite efter detta som du skrev och sedan fylla på igen?

  7. #7
    Steg 1 whiskeycolas avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Ekerö
    Inlägg
    1 622
    Medlem#
    10853
    Jag skulle fylla på små mängder tills det slutar bubbla i tanken och sedan fylla tills nivån är bra enligt stickan, så som det magiska datorprogrammet säger.
    Luften kommer ju ut via returen förr eller senare, det tar bara längre tid.
    Tömma systemet ser jag ingen anledning till om du har fräsch olja i cirkulation. Det är bara luften som behöver pumpas ut.
    Du får väl hålla koll runt pumpen och styrväxeln/under bilen om du tycker att det går åt onormala mängder olja. Det är ju tack och lov en väldigt lättflytande vätska så eventuellt läckage borde synas snabbt på marken.
    Senast redigerat av whiskeycola den 2018-09-11 klockan 20:50.
    Mvh Johan

    93 Aero Coupé -00 • 93X BioPower XWD -10
    Tidigare: 99 GL -84 • 9000 Aero -96 • 93 Aero XWD SC -08 • 95 Aero SC -06 • 93 2.0t Linear SC -06 • 93 Turbo X SC

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2018
    Inlägg
    22
    Medlem#
    -
    Tack för svar! Ska hålla koll på detta!

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2018
    Inlägg
    22
    Medlem#
    -
    Har nu haft uppsikt på hur servon beter sig och märkt att det fortfarande läcker, runt eller kring behållaren. Mest märkbart var olja på undersidan av behållaren men det såg inte ut som att den kom ifrån anslutningen in i pumpen. Det såg inte heller ut som att det runnit ur från påfyllningen/locket på behållaren. Jag köpte behållaren på bildelsbasen och det stod där att den var testad och i brukbart skick utan åtgärder. Har nu kontaktat företaget som den köptes från (Eklunds Bil i Skövde) för att se vad dem säger om saken.

    Vad är oddsen att även denna behållaren skulle vara kass? Jag kan inte på något sätt härleda läckan till något annat. De vanliga med packboxen är uteslutet då det är rent och fint runt pumpen och anslutningen in i motorn. Kan det vara pumpen? Men var skulle den läcka ifrån i sådana fall? Ser inget uppenbart spill eller söl av olja på pumpen, förutom det som verkar ha tagit sig dit ifrån behållaren. Det är som sagt på undersidan av behållaren som det är uppenbart söligt.

    Finns det någon möjlighet att det varit så mycket luft i systemet och jag fyllt på för mycket olja som gör att oljan har tryckts ut? Kan det vara så att behållaren faktiskt är hel och oljan tagit sig ut via locket utan att det uppenbart är väldigt söligt där? Behållaren ser allmänt fet och flottig ut, men inga mängder som får mig att tro att det har runnit olja där. Men jag måste ändå poängtera att jag är novis när det kommer till detta.

    Vad tror ni?
    Senast redigerat av miklbrandt den 2018-09-16 klockan 12:15.

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2018
    Inlägg
    22
    Medlem#
    -
    Jag har nu med spegel och lampa samt hjälp från min kära, som vred på ratten medan medan bilen var igång, lyckats se att det trycks ut olja där behållaren går in i pumpen. Jag ser inga sprickor eller andra skador på behållaren där det skulle kunna sippra ut och inte heller i godset på pumpen, så då känns det rimligast att det är packningen där mellan som är nästa steg att byta ut. Tycker inte den ser ut att vara så illa däran men och andra sidan vet jag inte heller hur den ser ut ny.

    Någon som har förslag på vart jag kan hitta en sådan? Skulle det funka med vilken o-ring som helst i gummi och rätt dimension tro?
    Bifogade bilder Bifogade bilder

  11. #11
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    normal oring lär ju fungera och med tanke på hur den ser ut så är det väl inte konstigt om det läcker? Det finns ingen lös oring original iallafall så mät och köp universal.

  12. #12
    Steg 1 whiskeycolas avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Ekerö
    Inlägg
    1 622
    Medlem#
    10853
    Sök på packbox så hittar du en tråd i FAQ, där finns originalnummer osv
    Mvh Johan

    93 Aero Coupé -00 • 93X BioPower XWD -10
    Tidigare: 99 GL -84 • 9000 Aero -96 • 93 Aero XWD SC -08 • 95 Aero SC -06 • 93 2.0t Linear SC -06 • 93 Turbo X SC

  13. #13
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 147
    Medlem#
    7182
    Ja, den där är ordentligt skadad

    Bara byta och va nöjd

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2018
    Inlägg
    22
    Medlem#
    -
    Lite sent svar på detta, men problemet löstes med en ny oring. Tack alla för hjälpen!

    1 användare gillar detta inlägg

    Vfr


Liknande ämnen

  1. Läckande cab NG9-3 -06
    Av Kai Spanien i forum Allmänt
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2018-05-06, 14:29
  2. Läckande kylvätska.......mer med ACn på?
    Av Tappe i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-04-09, 23:07
  3. Läckande ruta
    Av hammarslag i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-07-02, 18:56
  4. läckande AV 9-3 ss?
    Av 90002.3power i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-06-10, 22:12

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •