Köpte en 9-3 Bio 2008 i somras som rullat 8000 mil. Nu är det dags att serva. Är fd Saab servicetekniker. Mina fråga är, stämpel i boken hur viktigt är det?
Har tänkt behålla bilen länge och motorgaranti finns ju inte kvar. Vad säger ni?
Köpte en 9-3 Bio 2008 i somras som rullat 8000 mil. Nu är det dags att serva. Är fd Saab servicetekniker. Mina fråga är, stämpel i boken hur viktigt är det?
Har tänkt behålla bilen länge och motorgaranti finns ju inte kvar. Vad säger ni?
På en så gammal bil är det skit samma tycker JAG, men dokumentera vad du gör när du gör det.
Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01
Ja det gör man ju
Tänk efter själv - om du skulle köpa en motsvarande bil med/utan stämpel, hur mycket mer är du beredd att betala? Och finns det annat sätt att styrka att service skötts?
Personligen tycker jag bäst om stämplar i boken, men får jag några tusen i rabatt och dessutom en säljare som kan styrka vad hen gjort med bilen i form av loggbok, kvitton på inköp o.s.v. skulle jag nog vara ganska nöjd - antaget att oljekvittona är på Dexos2-oljor och tändstift NGK av rätt sort. Skulle jag däremot se biltemakvitton på olja och tändstift så blir det inget köp...
Det där med kvitton är nåt jag hade tänkt göra faktiskt.
Så får det bli
Är du fd Saab service tekniker är det ju inget svårt att göra en riktig service enligt WIS vid varje tillfälle. Antar att du ändå gör det. Gör ett protokoll och fyll i vad du gjort och för en logg. Jag använder ett "excel"-ark på datorn för all sådan info.
En bil som är skött på det viset av en som har jobbat på Saab värderar jag betydligt högre än en som är servad på för mig okänd (dvs i princip alla) verkstad med en stämpel som enda dokumentation. Även om boken är fullstämplad på SAAB-verkstad. Vad en stämpel intygar vet man ju inte...
§9974§90081§900086§9503†9502§9502*900095*9304*9509*9509CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,WhiteAero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2
Ja, orden "Jag är gammal saabmek" i samband med "jag har servat den själv" är nog värda rätt mycket i sammanhanget
Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01
Jag var flitig med att samla alla kvitton I början men i takt med att bilen blir äldre har det blivit sämre med det (2009:a och 20.000 mil). Inser att jag kommer köra denna tills det inte är lönt längre.
Och i det läget kommer knappast serviceboken ha något avgörande värde...
Såja, servicekit beställt. 995kr
Hoppas det kommer till helgen
- - - Uppdaterad - - -
Kan någon vänlig själ maila mig ” protokollet ” från wis?
tomsan11@gmail.com
Jag är inte fd SAAB tekniker, men gör allt själv (förutom att fylla ACn och kommande fyr-hjulsinställning) men anser att jag gör ett bättre arbete än en stressad/uttråkad Mekonomen mekaniker som arbetar på ackord.
Jag har ett kalkylblad där jag noterar allt jag gjort och allt som jag ska göra, beställer alla delar på nätet och sparar alla kvitton i en speciell mapp.
Screenshot_20180905_212859.png
Stämplar i en service bok har i min värld inget som helst värde. Om det inte finns något som verifierar stämpeln (kvitton).
Göran
Precis!
Det stora problemet med svenska bilverkstäder om man skall tro "kalla fakta" och "uppdrag granskning" osv är ju att kvittona endast bevisar att man betalt, inte att verkstaden gjort något. Ett serviceprotokoll är väl lika dåligt som bevis om man skall börja misstänka allt och alla. Men det är inte grejen här. Alla seriösa verkstäder drabbas hårt av fuskarna...
Grejen är hur man bedömer om en bil är välskött och värd det begärda priset. Serviceboken har naturligtvis ett visst värde. Många bilar saknar servicebok. Det säger ganska mycket om hur hög prio service hade hos tidigare ägare.
En ifylld bok med stämplar tyder ju på att minst oljan är bytt. Även om man inte vet vilken olja...
Så om säljaren och tidigare ägare är sådana som sköter om sina bilar är saken klar. (Annars inte.) Då är all dokumentation av service inkl boken mycket intressant och ger säkert en god bild.
§9974§90081§900086§9503†9502§9502*900095*9304*9509*9509CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,WhiteAero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2
Finns inget värde i gamla Saabarna. Kommer inte hjälpa till vid en försäljning. Då just OG är svårsålda och man brukar köra dem tills de klappar ihop.
Saab 9-5 Steg 1, Saab 9-5 Steg-1 51.000 mil
9-5 2,3t EX59 T5 botten.
9-5 02 R.I.P
Det finns ett stort bruksvärde i våra gamla Saabar. Jag njuter stort och sparar pengar varje dag. Idag tog jag en tur till tippen med en stor fåtölj med tillhörande fotpall. Gapet där bak hos og9-3 är imponerande stort. Inget behövde demonteras.
9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972