Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Köpråd: liten skruvdragare

  1. #1
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 401
    Medlem#
    6935

    Köpråd: liten skruvdragare

    Jag tänkte införskaffa en eller ett par mini-skruvdragare, alltså den riktigt lilla typen med 3-5V batteri och fast bitshållare, typ denna -> https://www.jula.se/catalog/verktyg-...ragare-060245/

    Jag är fullt medveten om denna typ av maskiners begränsningar så den diskussionen behöver vi inte ta.
    Maskinen ska användes för att exempelvis skruva inredning, plastdetaljer, högtalare och liknande som dom faktiskt är anpassade för, inte lossa hjulmuttrar. Har haft en Meec+ som faktiskt förvånat alla genom att fungera utmärkt i flera år, men nu har batteriet börjat ge upp och modellen verkar inte finnas kvar.

    Har sneglat på Ryobi och Bosch, är det någon som har erfarenhet av någon av dom och vill uttala sig?
    Det är förvisso skitpengar det handlar om men vore ändå kul att välja rätt maskin från början.

    1 användare gillar detta inlägg


    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  2. #2
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Man är ju Saab-ägare. Då får man reparera sina trasiga bilar som fö fungerar utmärkt. En idé är att skruva isär och se om det går att byta ut batteriet.

    Alternativt om du har något annat batteriverktyg. Skaffa något som använder samma batteri och laddare.
    Har själv en Hitachi som tar samma batterier som div annat typ mutterdragare, borrskruvdragare, cirkelsåg, tigersåg, mm. Dock är det en redundant "bra att ha"-pryl som inte används så ofta.

    En egenskap som är bra är litenhet. Ju mindre ju lättare att komma åt.

    1 användare gillar detta inlägg


    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  3. #3
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 401
    Medlem#
    6935
    Citat Ursprungligen postat av Mr.O Visa inlägg
    Man är ju Saab-ägare. Då får man reparera sina trasiga bilar som fö fungerar utmärkt. En idé är att skruva isär och se om det går att byta ut batteriet.

    Alternativt om du har något annat batteriverktyg. Skaffa något som använder samma batteri och laddare.
    Har själv en Hitachi som tar samma batterier som div annat typ mutterdragare, borrskruvdragare, cirkelsåg, tigersåg, mm. Dock är det en redundant "bra att ha"-pryl som inte används så ofta.

    En egenskap som är bra är litenhet. Ju mindre ju lättare att komma åt.
    Övriga maskiner i garaget är Metabo som alla använder samma batterier, så där finns det laddare lite överallt och det står alltid några batterier på laddning förutom dom batterier som sitter i maskinerna.
    Detta är dock en liten pryl med integrerat batteri, och med tanke på att en ny maskin antagligen kostar mindre än ett ersättningsbatteri så känns det inte värt besväret.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  4. #4
    https://www.jula.se/catalog/verktyg-...ragare-000843/

    Funkar utmärkt köpte dock min för 69kr :P använder den för inredning

  5. #5
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 921
    Medlem#
    12120
    Den där ixon hatar jag innerligt, dock beror det mest på att vi hade en sådan i serverrummet på förra jobbet, ett ställe där dethade behövts en mycket större maskin.

    Själv älskar jag mina Panasonic EY, det finns flera varianter som ser likadana ut, men typ:

    https://www.conrad-electronic.co.uk/...-rechargeables

    (observera att detta är en lös dragare bara, utan laddstation.. när man vill komplettera med en till)

    Jag hade en sån som tjänstevapen på ett tidigare jobb och var tvungen att skaffa hemma med, bästa jag använt för typ småjobb med elektronik, bil osv.

    Vikbar - så man både kommer åt och kan få kraft
    chucklås - så man kan använda den som skruvmejsel (när man ska lossa skruvar eller när batteriet är slut)
    momentinställning - underbart när man drar många småskruvar och kan dra till stopp
    tvåväxlad - så man kan få både fart och styrka (inte en självklarhet på dessa små dragare)
    löst batteri - så man kan ha ett på laddning och skifta mellan (ingen självklarhet på små dragare)

    1 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av GlennB den 2018-09-04 klockan 15:54.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  6. #6
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av rcy Visa inlägg
    Övriga maskiner i garaget är Metabo som alla använder samma batterier, så där finns det laddare lite överallt och det står alltid några batterier på laddning förutom dom batterier som sitter i maskinerna.
    Detta är dock en liten pryl med integrerat batteri,
    OK.
    Citat Ursprungligen postat av rcy Visa inlägg
    och med tanke på att en ny maskin antagligen kostar mindre än ett ersättningsbatteri så känns det inte värt besväret.
    Många gånger är det ett(el flera) helt vanligt standardbatteri, som man redan har hemma. Ibland skall det vara lödöron på. Det finns oftast på elfa, eBay osv. Öppnar man vet man.

    Annars kanske denna "Världsnyhet från Wiha – ny revolutionerande e-skruvmejsel" kan vara något?
    bdcf82e4-c763-4717-a617-f41b322769a6-w_960.png
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  7. #7
    Grundladd SaabMyrans avatar
    Reg.datum
    nov 2015
    Ort
    Graninge
    Inlägg
    202
    Medlem#
    10368
    Milwaukee säger jag bara, kommer mer och mer verktyg som är inriktade mot bil skruvning. Om vi pratar elverktyg
    Saab 9-5 Aero 2010 - Saab 9-3 Aero 2010 - Saab 9-3 Aero 2004 - Saab 96 V4 1975

  8. #8
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 401
    Medlem#
    6935
    Citat Ursprungligen postat av GlennB Visa inlägg
    Den där ixon hatar jag innerligt, dock beror det mest på att vi hade en sådan i serverrummet på förra jobbet, ett ställe där dethade behövts en mycket större maskin.

    Själv älskar jag mina Panasonic EY, det finns flera varianter som ser likadana ut, men typ:

    https://www.conrad-electronic.co.uk/...-rechargeables

    (observera att detta är en lös dragare bara, utan laddstation.. när man vill komplettera med en till)

    Jag hade en sån som tjänstevapen på ett tidigare jobb och var tvungen att skaffa hemma med, bästa jag använt för typ småjobb med elektronik, bil osv.

    Vikbar - så man både kommer åt och kan få kraft
    chucklås - så man kan använda den som skruvmejsel (när man ska lossa skruvar eller när batteriet är slut)
    momentinställning - underbart när man drar många småskruvar och kan dra till stopp
    tvåväxlad - så man kan få både fart och styrka (inte en självklarhet på dessa små dragare)
    löst batteri - så man kan ha ett på laddning och skifta mellan (ingen självklarhet på små dragare)
    Har liknande maskiner på jobbet som används vid diverse serverinstallationer, och visst funkar dom kanon.
    Det jag hade i åtanke var dock lite mindre maskiner, men nu när du nämnt det så kanske jag borde överväga om det inte skulle fungera med en sån här ändå. Det känns som ett kliv upp i funktion och kvalitet även om storleken tyvärr blir lite större.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av SaabMyran Visa inlägg
    Milwaukee säger jag bara, kommer mer och mer verktyg som är inriktade mot bil skruvning. Om vi pratar elverktyg
    Har aldrig sett den typen av maskin från Milwaukee och hittar ingen på deras hemsida heller. Vilka modeller tänkte du på då?

    Är dessutom lite skeptisk mot Milwaukee, körde deras tyngre maskiner innan men har numera bytt till Metabo och ångrar det inte en sekund.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  9. #9
    Grundladd SaabMyrans avatar
    Reg.datum
    nov 2015
    Ort
    Graninge
    Inlägg
    202
    Medlem#
    10368
    Såg nu att du var ute efter en miniskruvdragare. Dom har ju en 90graders med knack, men då blir ju kroppen större. Är själv nöjd med deras verktyg, har både hemma och på jobbet där dom används 8timmar av 8 möjliga
    Saab 9-5 Aero 2010 - Saab 9-3 Aero 2010 - Saab 9-3 Aero 2004 - Saab 96 V4 1975

Liknande ämnen

  1. el/tryckluft Verktyg typ skruvdragare för t.ex ventilkåpa och andra småbultar
    Av PelleJ i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2018-02-10, 10:53
  2. Köpråd , liten bränslesnål , men ändå komfortabel bil.
    Av Turbo_Danne i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2010-08-08, 12:49
  3. Mata skruvdragare via batteriladdare?
    Av Wigglo i forum Off Topic
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2009-07-25, 14:28
  4. Svar: 15
    Senaste inlägg: 2009-04-23, 19:45

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •