Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Urkopplingsbar airbag p.g.a. bilbarnstol NG9-3

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Hagfors
    Inlägg
    501

    Urkopplingsbar airbag p.g.a. bilbarnstol NG9-3

    Har nyligen köpt en 9-3 SC -08, tidigare hade vi en XC70 -12, men baksätet är såpass mycket mindre på SAAB:en att vår dotter på 2,5år sitter väldigt trångt med benen, ev beror det på att passagerarsätet är för långt bak, men om en vuxen människa ska få plats i passagerarsätet så finns det ingen möjlighet att ha den längre fram.

    Vi väntar även tillökning i slutet på oktober, så det bästa vore att flytta fram dottern till framsätet där hon troligtvis skulle få plats bättre och att nytillskottet får sitta i sitt babyskydd där bak.

    Men efter att ha läst lite, så verkar det som att passagerarairbagen monteras bort och ersätts med ett motstånd för att inte indikera felmeddelanden, samt att bältet måste bytas ut pga krutladdningen, dessa verkar dock inte gå att få tag på hos SAAB/Orio något längre.

    Tanken var att låta den äldre dottern sitta fram, tills hon är nog stor för att sitta i en framåtvänd stol bak, och låta den nya få överta platsen fram pga benutrymmet.

    Så min fråga är: hur har andra gjort?
    Finns det inga satser kvar hos SAAB/Orio?
    Blir det större plats för barnet om man monterar stolen i mitten bak?
    Går det ens att ha två stolar bak i en 9-3SC?

  2. #2
    De inaktiverar bara med motstånd , airbagsen blir kvar. Gå till närmaste Saab verkstad så fixar de det

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Hagfors
    Inlägg
    501
    Citat Ursprungligen postat av amazinjoey Visa inlägg
    De inaktiverar bara med motstånd , airbagsen blir kvar. Gå till närmaste Saab verkstad så fixar de det
    Känns ju tryggt med en sprängladdning kvar.
    Min sambos syster har en 9-3SC och där plockades airbagen bort och bältet byttes ut?

  4. #4
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 921
    Medlem#
    12120
    Det är väldigt få bilmodeller där man faktiskt plockar bort laddningen, det normala är att bara koppla ur den.

    Det är ju samma sak med bilar där man själv stänger av passagerarairbagen med hjälp av nyckel, då blir också laddningen kvar förstås.

    Sen kan man säkert få verkstan att faktiskt plocka bort dom om man nu tjatar, men det är inte det man gör normalt.

    Själv har jag ju en 9-5 aero, den lämnade jag in hos en auktoriserad saabverkstad som kopplade ur airbagen och monterade klistermärken och öglor för fastsättning av stol.

    9-5 är ju större än 9-3 men det är ändå tight när sonen sitter bakåtvänd bakom passagerarstolen, min sambo kan sitta där men inte jag (som är nästan 2m)

    Lyckligtvis sitter dottern numera framåtvänd så hon kan sitta bakom föraren (jag) och sen sonen (bakåtvänd) bakom passageraren (sambon)
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    884
    Jag rekommenderar att sätta en bakåtvänd stol (britax highway eller max way) mitten bak. Då kan man som förare ha stolen nästan längst bak. Jag är 182cm och det funkar fint. Min son är drygt 4 år och sitter fortfarande bra mitten bak (bakåtvänd).

    Jag har även en bakåtvänd stol bakom passagerarstolen och visst, det är lite trångt för frampassageraren mem det funkar.

    Klagar din dotter på att det är trångt för benen? Generellt sett så är det inga problem för barn att behöva böja lite på benen när dom sitter bakåtvända, det ser värre ut än vad det är.

    En nackdel med att ha bakåtvänd stol fram är även att sikten blir skymd i höger backspegel.

    Så här ser det ut i vår 9-3Sc






    Skickat från min iPhone med Tapatalk

    1 användare gillar detta inlägg


    Saab 9-3 Vector 175hk/200hk 2008

  6. #6
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 965
    Medlem#
    Dolt
    Grattis till väntad tillökning!

    Aldrig haft babyskydd eller barnstol fram i 9-3:orna. (Eller annan bil.) Ser det som så att barnen sitter säkrast bak och airbagen fram skyddar en vuxen passagerare väldigt bra. Benutrymmet för barnet vid användande av bakåtvänd stol är enligt expertisen ok om det är litet. Det viktigaste är att bältet ligger rätt över axlarna. (Detta påpekas alltid vid information om när det frågas om att gå från bakåtvänt till framåtvänt.) Mitt tips är att ta av barnet skor/stövlar vid längre resor.

    1 användare gillar detta inlägg


    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937
    Håller med tidigare talare i att:
    1. Mittenplatsen back är ypperlig för bakåtvända bilbarnsstolar, framförallt vissa modeller (vi hade en maxi-cosi mobi där) kilar in sig finfint mellan de båda framstolarna vilket gör att framstolarna båda kan vara längre bak än om man har dem på någon an sidoplatserna
    2. Att de allra flesta barnen kan ha böjda ben när de sitter bakåtvänt. Säkerhetsmässigt har benens position ingen betydelse och komfortmässigt är det ovanligt att ett par år gamla barn ens bryr sig om att ha böjda ben under en bilresa.
    3. Att använda passagerarsätet till barn mest har nackdelar: Sämre säkerhet (skymd sidospegel, urkopplad airbag när vuxen åker där, sämre uppmärksamhet på vägen med med barn i framsäte och osäkrare för barnet som kommer närmare deformationszonen vid en krock) och så kostar det pengar att koppla ur och några år senare att koppla in airbagen.

    Behöver jag säga att mina barn alltid åkt bak? När vi fick tvåan och ettan fortfarande satt bakåtvänd så åkte vi för det allra mesta med tomt passagerarsäte, vuxen bakom föraren, bakåtvänd stol i mitten och babyskydd på högerplatsen.
    Senast redigerat av jellybear den 2018-09-02 klockan 23:00.

  8. #8
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 921
    Medlem#
    12120
    Vi har två stycken bakvända stolar, en brio och en britax, helt omöjligt att ha dessa i mitten på 9-5, eller ja, det klart det GÅR, men då tar ju båda framsätena i så det bara kan sitta pygmeer fram.

    När vi köpte den andra stolen så testade vi fem olika tror jag, alltså vi åkte till en butik och fick testa att montera dessa bak, ingen funkade att ha i mitten.. nu har ju TS förvisso en 9-3, men jag fattar inte hur nån över 160 lyckas ha en bakvänd stol i mitten på 9-5.

    Jag kopplade dock ur airbagen för att kunna ha babyskyddet i framsätet, detta på grund utav att det var det enda stället det gick att ha det på om man skulle åka fyra i bilen, alltså jag på förarplatsen, sambon bakom mej, babyskyddet fram på passagerarplatsen och bakvänd stol höger bakplats. ..trust me, hade mycket hellre haft båda barnen bak, men det gick verkligen inte. (babyskyddet var ett britax)

    Nu med en framåtvänd (bakom mej) och en bakåtvänd (bakom passageraren) stol går det däremot ok.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Knislinge "Skåne"
    Inlägg
    50
    Citat Ursprungligen postat av Jimmu Visa inlägg
    Har nyligen köpt en 9-3 SC -08, tidigare hade vi en XC70 -12, men baksätet är såpass mycket mindre på SAAB:en att vår dotter på 2,5år sitter väldigt trångt med benen, ev beror det på att passagerarsätet är för långt bak, men om en vuxen människa ska få plats i passagerarsätet så finns det ingen möjlighet att ha den längre fram.

    Vi väntar även tillökning i slutet på oktober, så det bästa vore att flytta fram dottern till framsätet där hon troligtvis skulle få plats bättre och att nytillskottet får sitta i sitt babyskydd där bak.

    Men efter att ha läst lite, så verkar det som att passagerarairbagen monteras bort och ersätts med ett motstånd för att inte indikera felmeddelanden, samt att bältet måste bytas ut pga krutladdningen, dessa verkar dock inte gå att få tag på hos SAAB/Orio något längre.

    Tanken var att låta den äldre dottern sitta fram, tills hon är nog stor för att sitta i en framåtvänd stol bak, och låta den nya få överta platsen fram pga benutrymmet.

    Så min fråga är: hur har andra gjort?
    Finns det inga satser kvar hos SAAB/Orio?
    Blir det större plats för barnet om man monterar stolen i mitten bak?
    Går det ens att ha två stolar bak i en 9-3SC?
    Visst kan man väl stänga av den med nyckel?
    Har själv en ng 9-3 2010 och där finns det nyckelavstängning framme vid passagerardörrens framsida i panelen.
    SAAB 9-5 vector 05

  10. #10
    Före 2010 är detta inte möjligt..

  11. #11
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 117
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Jimmu Visa inlägg
    Men efter att ha läst lite, så verkar det som att passagerarairbagen monteras bort och ersätts med ett motstånd för att inte indikera felmeddelanden, samt att bältet måste bytas ut pga krutladdningen, dessa verkar dock inte gå att få tag på hos SAAB/Orio något längre.
    Stämmer, här är vad som ingår. https://portal.orio.com/webapp/wcs/s...roductId=28490

    Sannolikt går det bra att leta upp delarna var för sig och bygga eget kit, och sedan montera det hos en bra auktoriserad verkstad. Sedan har jag konstaterat att bilprovningen har dålig koll.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  12. #12
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 921
    Medlem#
    12120
    Jag vill minnas att det måste göras med originaldelar och av auktoriserad verkstad, sen kommer ju inte bilprovningen klaga så länge det inte finns felkod.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2020
    Inlägg
    1
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av manganish Visa inlägg
    Jag har även en bakåtvänd stol bakom passagerarstolen och visst, det är lite trångt för frampassageraren mem det funkar
    Är det en Maxi Cosi du har bakom passagerarsätet? Har nämligen själv samma bilmodell och en Maxi Cosi till sonen. Så försöker lista ut vilken stol lillasyster kan ha så de får plats.

  14. #14
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    884
    Detta var längesen nu men ja vad jag kommer ihåg var det så.

    Sätt en britax highway i mittenplatsen sen maxi cosi bakom passagerarstolen. Det bör funka. Lite trångt men det går
    Saab 9-3 Vector 175hk/200hk 2008

Liknande ämnen

  1. Bilbarnstol 9-5 -06--->
    Av og9-3-98 i forum Allmänt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2013-06-15, 14:33
  2. När urkopplingsbar airbag 9-5
    Av Museo12 i forum Allmänt
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2012-12-04, 21:08
  3. Bilbarnstol?
    Av grunge i forum Allmänt
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2007-07-13, 14:05
  4. Urkopplingsbar TCS på gång kanske 9000
    Av saab99 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2006-04-03, 23:53

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •