Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 21

Ämne: 9-3 Aero V6 -07 - Tickande och dålig gång

  1. #1
    Helt original A.Chrs avatar
    Reg.datum
    dec 2012
    Inlägg
    564
    Medlem#
    8876

    9-3 Aero V6 -07 - Tickande och dålig gång

    Detta handlar inte om min bil, men jag kommer säkert bli delaktig i att fixa problemet så jag frågar här. Dessutom är det säkert flera här som finner det intressant. Jag har än så länge ganska begränsad information om vad som hänt men ska försöka beskriva det så gott jag kan.

    Bilen är som sagt en 9-3 Aero V6 (B284) från 2007 och har gått 17600 mil. De senaste 5 åren (Gissningsvis ca 7000 mil) har den rullat med MapTun St1.

    Ett par kilometer från hemmet började motorn gå riktigt dåligt, som att den inte gick på alla cylindrar. Bilen kördes försiktigt en kort sträcka hem, och ställdes en liten stund innan motorn startades igen. Då verkade den gå på alla igen men lät riktigt illa då den tickade som satan. Check Engine-lampan lyser inte, och det finns inga felkoder att hämta på motorn.

    Jag tycker det känns som att en eller flera ventiler får smaka kolvtopp, eller har jag fel? Med tanke på att motorn går lär ju inte kedjan gått av i alla fall? Kanske har den kuggat över? Kanske nån ventil krökt sig & fastnat i öppet läge? Vad tror expertpanelen?

    https://youtu.be/aoWU8VB3iUo
    9000 2.3TwinTurbo -98
    9000 CSE 2.3t -97
    9-3 Aero BioPower TD04HL-19T -05

  2. #2
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 146
    Medlem#
    7182
    Med tanke på vad man brukar läsa om kamkedjor på B284 så känns det ju som nått åt det hållet...

    2006-2007 ska väl dock vara mindre drabbade (eller om det var halva 2007?) än de senare men omöjligt är det väl inte antar jag.

  3. #3
    Helt original A.Chrs avatar
    Reg.datum
    dec 2012
    Inlägg
    564
    Medlem#
    8876
    Citat Ursprungligen postat av joH900 Visa inlägg
    Med tanke på vad man brukar läsa om kamkedjor på B284 så känns det ju som nått åt det hållet...

    2006-2007 ska väl dock vara mindre drabbade (eller om det var halva 2007?) än de senare men omöjligt är det väl inte antar jag.
    Ja, 08- ska vara mer drabbade vad jag hört, denna är en tidig 07a, tillverkad hösten 2006. Det var typ det första jag tänkte på när jag såg klippet, att det måste vara något med kedjan som gör att ventilerna inte längre är i synk med resten och därmed får ta stryk. Jag ska försöka ta en liten titt nästa helg, men är beredd på att förmodligen få byta motor...
    9000 2.3TwinTurbo -98
    9000 CSE 2.3t -97
    9-3 Aero BioPower TD04HL-19T -05

  4. #4
    Helt original A.Chrs avatar
    Reg.datum
    dec 2012
    Inlägg
    564
    Medlem#
    8876
    Vad gäller tickandet - Hur låter ett dåligt dubbelmassesvänghjul?
    9000 2.3TwinTurbo -98
    9000 CSE 2.3t -97
    9-3 Aero BioPower TD04HL-19T -05

  5. #5
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124
    Skramlar som f'n.

  6. #6
    Helt original A.Chrs avatar
    Reg.datum
    dec 2012
    Inlägg
    564
    Medlem#
    8876
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Skramlar som f'n.
    Nu är det kanske svårt att tyda ljudet exakt på video, men låter det liknande?

    Pratade med farsan för en stund sedan & bad honom testa lite saker. Gör visst ingen som helst skillnad att trycka ner kopplingspedalen, men om han drar handbromsen, lägger i växel & släpper upp kopplingen så bilen vill driva framåt så låter det inte lika mycket. Tickar snabbare när man varvar. Låter som mest på högra sidan (i färdriktningen).
    9000 2.3TwinTurbo -98
    9000 CSE 2.3t -97
    9-3 Aero BioPower TD04HL-19T -05

  7. #7
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124
    Nja, tycker inte det låter som svänghjulet, och dessutom sitter det ju på andra sidan
    På höger sida är ju kamtransmissionen.

  8. #8
    Helt original A.Chrs avatar
    Reg.datum
    dec 2012
    Inlägg
    564
    Medlem#
    8876
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Nja, tycker inte det låter som svänghjulet, och dessutom sitter det ju på andra sidan
    På höger sida är ju kamtransmissionen.
    Tänkte precis samma när han sa att det lät mer på höger sida, känns som det blir dyrt detta. Vill bara ha konstaterat vad som är fel så man kan ge sig på problemet med kraft.

    Ska åka hem till dem & undersöka lite själv i helgen, men känns som det kan vara motorbyte på G. De har i alla fall skaffat en rätt okej 9-5 som reserv nu när brukisen är stillastående, så det är ingen panik.
    9000 2.3TwinTurbo -98
    9000 CSE 2.3t -97
    9-3 Aero BioPower TD04HL-19T -05

  9. #9
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 146
    Medlem#
    7182
    Att byta motor är kanske visserligen samma peng, men med tanke på hur vanligt detta är så är det väl bara dumt och skifta motor.... Bättre och lägga pengarna på kedjebyte OM det nu är kedjan, är väl sällan det faktiskt orsakat skador på annat i motorn som inte byts i samband med kamtransmission?

    Tyvärr är det motor = ur som gäller för byte. Material ca ~8000kr + div vätskor.

    Hittade dock ett kitt hos Neobrothers som var lööööjligt billigt
    https://www.neobrothers.co.uk/timing...284-9011-p.asp

    Såpass billigt så jag inte skulle våga använda det då det inte är OEM Speciellt inte med tanke på att motor måste ur... Inte säkert det är rätt kedjor heller, är ju brytpunkt på motornr.

    Kommer inte ihåg nu vad Maptun tog för allt med byte (går garanterat hitta tråd då det var här jag läste det) men vill minnas de va ~20-25 000kr.

  10. #10
    Helt original A.Chrs avatar
    Reg.datum
    dec 2012
    Inlägg
    564
    Medlem#
    8876
    Vet om att man måste ha ur motorn, och för sakens skull har jag fixat en offert som landade på 35k (Går garanterat att få ner lägre om man letar lite mer) för kedjebyte.

    Däremot kan jag få tag i en helt ny motor för betydligt mindre pengar, och byter jag själv så måste det ju bli det billigare och bättre alternativet.

    Möjligen om man ska ge sig på att riva ur motorn & byta kamtransmissionen själv...
    9000 2.3TwinTurbo -98
    9000 CSE 2.3t -97
    9-3 Aero BioPower TD04HL-19T -05

  11. #11
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 146
    Medlem#
    7182
    Ja, såklart kan ny grundmotor vara ett bra alternativ. Beroende på årsmodell så kanske det är värt att se vilka kedjor som sitter i den dock.... Jag antar de har gjort någon uppgradering av kedjorna så att man inte har samma problem om man faktiskt byter?

    Är ju lite tråkigt med kedjerassel efter 10-20k mil på sin fina utbytesmotor om det nu är lika dåliga kedjor i den från fabrik. Samtidigt så är det väl också så att du knappast lär slänga den gamla motorn på tippen? Man lär väl vilja laga upp den och kränga antar jag, eller sälja som den står som rep.objekt.

    Beroende på prisskillnad och om det finns ev tveksamheter om det finns risk för andra skador på motorn så är ju en utbytes bättre i så fall (t ex om det är metallspån överallt, kolla filtret!)

  12. #12
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124
    Hm. Jag köpte ju en med Rasad motor. Byte av motor, inklusive beg motor som går 4500 mil gick på 34000.

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 747
    Visst kan det vara kedjan men vad jag kan förstå så brukar det bli felkoder strax innan.
    Tycker att min lät så där innan jag bytte olja.
    Varför ska ni ta ur motorn för kedjebyte?
    Jag skulle börja med olja och sedan kompressionstest.

  14. #14
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 504
    Medlem#
    6973
    Finns det fortfarande HELT nya motorer att uppbringa?
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  15. #15
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124
    Nja, det vette fasen. Det var väl någon som sålde en hel hög på blocket för något år sen, kan ju tänkas att någon har en sån hemma i garderoben.

  16. #16
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 747
    Kanske den här är ett alternativ, kanske går att bygga om till elverk annars.
    https://www.blocket.se/vasterbotten/...l_80533443.htm

  17. #17
    Helt original A.Chrs avatar
    Reg.datum
    dec 2012
    Inlägg
    564
    Medlem#
    8876
    Citat Ursprungligen postat av joH900 Visa inlägg
    Ja, såklart kan ny grundmotor vara ett bra alternativ. Beroende på årsmodell så kanske det är värt att se vilka kedjor som sitter i den dock.... Jag antar de har gjort någon uppgradering av kedjorna så att man inte har samma problem om man faktiskt byter?

    Är ju lite tråkigt med kedjerassel efter 10-20k mil på sin fina utbytesmotor om det nu är lika dåliga kedjor i den från fabrik. Samtidigt så är det väl också så att du knappast lär slänga den gamla motorn på tippen? Man lär väl vilja laga upp den och kränga antar jag, eller sälja som den står som rep.objekt.

    Beroende på prisskillnad och om det finns ev tveksamheter om det finns risk för andra skador på motorn så är ju en utbytes bättre i så fall (t ex om det är metallspån överallt, kolla filtret!)
    Ja, lite såna grejer som ska kontrolleras innan man river för mycket, tänker inte göra något förhastat.

    Citat Ursprungligen postat av PelleJ Visa inlägg
    Visst kan det vara kedjan men vad jag kan förstå så brukar det bli felkoder strax innan.
    Tycker att min lät så där innan jag bytte olja.
    Varför ska ni ta ur motorn för kedjebyte?
    Jag skulle börja med olja och sedan kompressionstest.
    Motorn måste ju ut för att byta kamtransmissionen? Ja, givetvis kommer saken undersökas mer noga innan det görs några större ingrepp.

    Citat Ursprungligen postat av Hyvens Visa inlägg
    Finns det fortfarande HELT nya motorer att uppbringa?
    Har fått nys om en som ska vara helt ny i alla fall.
    9000 2.3TwinTurbo -98
    9000 CSE 2.3t -97
    9-3 Aero BioPower TD04HL-19T -05

  18. #18
    Grundladd persson222s avatar
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    Östergötland
    Inlägg
    174
    Medlem#
    9202
    Hur ha det varit med tändspolarna? Har denna bil haft mycket strul med misständningar? Har varit med i några enstaka fall att ena spolen varit så dålig så den slutat funka. För ifall det varit kedjan, borde motorlampan lyst ett bra tag innan denna bil började gå så här dåligt.

  19. #19
    Helt original A.Chrs avatar
    Reg.datum
    dec 2012
    Inlägg
    564
    Medlem#
    8876
    Citat Ursprungligen postat av persson222 Visa inlägg
    Hur ha det varit med tändspolarna? Har denna bil haft mycket strul med misständningar? Har varit med i några enstaka fall att ena spolen varit så dålig så den slutat funka. För ifall det varit kedjan, borde motorlampan lyst ett bra tag innan denna bil började gå så här dåligt.
    Den hade lite problem med misständningar för ungefär ett år sedan, men det löstes. Tändspolarna är dock aldrig utbytta vad jag vet, och bilen har varit i föräldrarnas ägo i 9 år nu. Men vad skulle ge det där obehagliga ljudet då?
    9000 2.3TwinTurbo -98
    9000 CSE 2.3t -97
    9-3 Aero BioPower TD04HL-19T -05

  20. #20
    Helt original A.Chrs avatar
    Reg.datum
    dec 2012
    Inlägg
    564
    Medlem#
    8876
    Har nu fått se/lyssna på motorn live och den låter riktigt illa, framför allt när den fått bli lite varm.

    Fick fram lite felkoder med MapTunern;

    P0011
    P0021
    P000A

    En snabb Googling senare verkar de alla tyda på att kedjan kuggat över?
    9000 2.3TwinTurbo -98
    9000 CSE 2.3t -97
    9-3 Aero BioPower TD04HL-19T -05

Liknande ämnen

  1. 9-3 V6 Aero -06 ryckig gång, dålig ork, hög bränsleförbrukni
    Av Stoffe #2959 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2013-10-22, 00:06
  2. [LÖST] Dålig gång på låg last och dålig tomgång OG9-3
    Av Magnus84 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2011-10-16, 22:09
  3. El hel rad problem på samma gång! Rassel, tickande, brumma..
    Av SirMacke i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-10-17, 10:51

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •