Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Generatorlager och elektroniskt stetoskop

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2018
    Inlägg
    25
    Medlem#
    -

    Generatorlager och elektroniskt stetoskop

    Denna tråd är en fortsättning på två tidigare trådar:

    1. "Lätta/lyfta motor 9-5 med domkraft + bräda under tråget?"
    2. "Oljud från AC-kompressorn OG9-5"

    Fixade inte att direktlänka, ni som är intresserade får söka (är IT-idiot). Iaf är mitt problem ett tjutande oljud från någon av de multiremsdrivna komponenterna. Trodde det var AC-kompressorn som var boven eftersom ACn slutade kyla i samband med att ljudet uppstod och det visade sig att magnetkopplingen på kompressorn var paj. Fick tips här på forumet att det finns en rem för OG 9-5 (kort dragning) och bilar utan AC (tack forum-tipsare!). Jättebilligt och på lager hos Biltema. Pillade dit denna och startade. Samma oljud. Suck. Snackade med den lokala SAAB-verkstan som sa; "det är med stor sannolikhet vattenpumpen som väsnas". Usch; verkar ju var lite svårt att byta och få tätt med O-ringar och elände. Tog ett par veckors tankepaus och ylade jobbet t.o.r. med öket. Sen fick jag en ide: Man kanske skulle pröva lyssna med ett stetoskop. Kollade som vanligt Biltemas sortiment i jakt på typ ett leksaks-stetoskop. Men hittade ett elektroniskt stetoskop för 160:- Elektroniskt stetoskop???????????? Visade sig vara en stålpinne (sond), en förstärkare och ett par hörlurar. Snål som man är var valet: 160 pix; ett elektroniskt stetoskop eller 10,738255 burkar Bellman 6.0. Mitt goda jag segrade. Lite skeptisk närmade jag mig fordonet som var oljetrågs-uppallat, älghorns-befriat och motorn på ylande tomgång. Tänk er bilden: Den oerfarne SAAB-läkaren iförd vit (nåja..) läkarrock, stetoskop och hörlurar som lite osäker ska undersöka patienten. Så anbragtes sonden mot spänn-hjulet och ett diskret ljud hördes i lurarna; mummel, mummel, mummel.. Vidare till servopumpen. Mummel, mummel, mummel.. Och så vattenpumpen. Mummel, mummel, mummel... Vevskivan: Mummel, mummel, mummel.. Brytrullen; mummel, mummel, mummel. Generatorn: RRRRRRRIIIIIIRRRRRIIII. Har fortfarande viss hörselnedsättning..

    Faan, faan, faan. Har från forumstrådar och Jotjob-klipp förstått att det är ungefär lika lätt att få ut generatorn som att få ett rakt svar på en rak fråga från Annie Lööv. Men det ska väl gå. Få ut generatorn alltså.

    Men det börjar genast göra ont i snåltarmen. Ny generator från Biltema kostar 1.800:- (= 120,805369 Bellman 6.0)

    Är det någon som har bytt generatorlager? Borde ju vara det yttre lagret med tanke på den långt utstickande axeln och de brytkrafter den utsätts för. Eller? Fanskapet laddar fint.

    Och ett tips till andra snåljåpar med osäkra oljuds-diagnoser: https://www.biltema.se/bil---mc/verk...kop-2000033418

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    1 036
    Medlem#
    10604
    Kan du ha bilen stående ett par dagar skulle jag nog höra med nån som renoverar den.
    Ett annat alternativ är en från skroten. Alltid en chansning men slutar oftast väl.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2018
    Inlägg
    25
    Medlem#
    -
    Tack för svar Karlqvist!
    Och ja, du får mkt gärna kolla vad renovering skulle kosta om du har kontakter. Några dagars stillestånd skulle både jag och SAABen må bra av. Eller så får någon avkomma frakta runt mig. Dom står på rätt kraftigt minus på skjutsningskontot om man så säger.

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    1 036
    Medlem#
    10604
    Hehe, jag menade inte att JAG skulle kolla åt dig. Menade att jag skulle göra så om det händer mig.
    Men kolla med några företag där du bor. Eller fråga hos någon verkstad om dom känner till nåt bra ställe.

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2018
    Inlägg
    25
    Medlem#
    -
    OK, sorry, men tack iaf. Ska kolla om jag hittar någon pensionerad generatormek som har det långtråkigt och skulle kunna tänka sig att renovera generatorn mot en fika med danska wienerbröd vid söderväggen och en knippe hundringar. Hittar jag tipsar jag dig. Om du nu skulle drabbas av något liknande.

  6. #6
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 939
    Medlem#
    12120
    Jag skulle köpt en på skroten, lär inte löna sej att renovera.

    Efter en viss incident är jag lite neg till att byta lager i generatorn, men det berodde nog mer på inkompetenta mekar om man ska vara ärlig.

    Elektroniskt stetoskop förresten, är du säker på att det inte plockade upp störningar från generatorn bara ? ..har aldrig använt ett elektroniskt, har däremot ett gamalt klassiskt "analogt".
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2018
    Inlägg
    25
    Medlem#
    -
    Nej, inte störningar från generatorn. Ljuden man hör är definitivt lagerljud. Från bra och dåliga lager. Sonden fungerar som en mikrofon som “hör” vibrationer och rörelser. Det ”elektroniska är förstärkning och högtalare (hörlurar). Blev mkt förvånad av hur bra det funkade. Var inget snack om diagnosen. Har själv tidigare stått med diverse hemgjorda och läkartyp-stetoskop men det här var klockrent. Och sonden gör att man mkt precist kan lyssna sig runt. Förmodligen kan man man förlänga sonden så långt man vill med en stålstav så man kan lyssna vid svåråtkommliga ställen. Hade inte det behovet vid multiremskomponent diagnosen. Med älghornet och innerskärmen borta tog det 5 minuter att lyssna sig genom spännrulle, servopump, vattenpump, vevskiva, brytrulle och generator.

Liknande ämnen

  1. Elektroniskt ljud när AC är igång NG9-3 2,0 -08
    Av buhu i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2017-10-01, 01:59

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •