Hej,

Vi har kommit tillbaka efter två år i Spanien där vår 9-5 2.0t Biopower 2005 varit registrerad i 1.5 år. Bilen är köpt i Sverige 2005 och fördes ut januari 2017 och nu är vi tillbaka och efter en hel del strul fått den registrerad igen med nytt regnr. Ska besiktiga på måndag och sedan hoppas jag vi får köra igen, hyrbil nu då man bara får använda bilen en vecka efter att den förts in i landet, i Spanien var det 3-6 månader beroende på.

Men det är ett problem, trots att bilen innan flytten har varit reggad som en Biopower med lägre skatt som följd blev den det inte nu. Enligt killen på Bilprovningen som gjorde registreringsbesiktningen måste jag kontakt SAAB för ett CoC-intyg så han kan lägga in att bilen är miljöklassad så vi kan spara in lite pengar där och då är min fråga, hur får man tag på ett sådant intyg då SAAB Automobil inte finns längre. Och varför är de så förbaskat krångliga, bilen måste ju finnas kvar i systemet då inga uppgifter på den är ändrade, samma motornummer, chassinummer och andra koder. Krångligt och bökigt är bara förnamnen.

Mycket tacksam för svar!