Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Sportläge knappen ur funktion på 4-steg automat OG9-5

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2017
    Inlägg
    40
    Medlem#
    -

    Sportläge knappen ur funktion på 4-steg automat OG9-5

    Min andrabil , en 9-5 Aero 2001, har automatlåda - som fungerar mjukt o fint men den där ”Sport”-knappen har slutat funka. Den var glappig och känslig ett tag men sen sa den till sist upp kontraktet och blev helt livlös. :-(
    Så jag behöver väl åtgärda möget. Problemet är att vid första anblick så ser det ut som att man får riva isär en helsike massa delar för att komma åt grejerna. Knoppen är ju inte delbar på något vanligt vis...
    Så - ett jobb jag inte har tid/lust med och då undrar jag ifall det är dyrt o få det åtgärdad på verkstan ( byta knapp ) eller bara skita i hela ”Sport” läget.
    Bilen är i jättefin kondis i övrigt och hade bara gått 15.000 mil när jag köpte den 15 mån sedan. En ägare , alltid servad hos SAAB osv. Jag har klockad 2000 mil på den o fortsatt med bra skötsel.
    Vill dock inte lägga ner en massa pengar på en såpass gammal bil så jag undrar hurpass stort jobb är bytet.
    Tack i förhand ! :-)


    Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro

  2. #2
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 194
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av sirville Visa inlägg
    Min andrabil , en 9-5 Aero 2001, har automatlåda - som fungerar mjukt o fint men den där ”Sport”-knappen har slutat funka. Den var glappig och känslig ett tag men sen sa den till sist upp kontraktet och blev helt livlös. :-(
    Så jag behöver väl åtgärda möget. Problemet är att vid första anblick så ser det ut som att man får riva isär en helsike massa delar för att komma åt grejerna. Knoppen är ju inte delbar på något vanligt vis...
    Så - ett jobb jag inte har tid/lust med och då undrar jag ifall det är dyrt o få det åtgärdad på verkstan ( byta knapp ) eller bara skita i hela ”Sport” läget.
    Sportläge vill man ha!
    1 Sätt växelväljaren i N el D
    2 lossa framdelen på växelväljarens hölje
    3 tryck upp knappen underifrån
    4 löd loss knappen

    Montering i omvänd ordning

    Citat Ursprungligen postat av sirville Visa inlägg
    Bilen är i jättefin kondis i övrigt och hade bara gått 15.000 mil när jag köpte den 15 mån sedan. En ägare , alltid servad hos SAAB osv. Jag har klockad 2000 mil på den o fortsatt med bra skötsel.
    Vill dock inte lägga ner en massa pengar på en såpass gammal bil så jag undrar hurpass stort jobb är bytet.
    Helt fel tänk om du frågar mig.

    Bilen underhåller man för att den skall hålla i framtiden. Det har inget med bilens ålder eller marknadsvärde att göra. Det är precis lika viktigt på en gammal bil som på en ny. Om man sköter service och fixar fel direkt håller bilen sina fina egenskaper lätt i 10år till.

    4 användare gillar detta inlägg


    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2017
    Inlägg
    40
    Medlem#
    -

    Sportläge knappen ur funktion på 4-steg automat OG9-5

    Stort tack!
    Klart jag vill behålla bilen men tänkte att det blir en stor/dyr affär. I min bok inte lönt o lägga 5000kr på bilen som ifs kan hålla 10 år till men kan också haverera rejält nästa vecka ;-)

    Då ska jag laga den, helt enkelt. Dricker lite mindre soppa med S-läge på med gör den. Fram med lödkolven mao ...
    Finner man dessa knappar nya nånstans eller det är närmaste, trevliga skrotare som gäller ??

    EDIT : Hittade från Saabparts ;-)
    Kostade hela 179kr ink frakt.

    Tack igen !!

    Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
    Senast redigerat av Moderator den 2021-01-06 klockan 18:29. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  4. #4
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 194
    Medlem#
    ja
    Kul att hjälpa till.

    Tycker du skall gå med i STCS om du skall behålla och fixa med bilen själv. Det ger rabatt på det mesta man behöver för service mm. Kostar 300kr/år.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Belysning växelläge automat ur funktion! OG9-5
    Av Holm i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2021-01-06, 16:06
  2. Automat, acceleration med och utan sportläge
    Av MattA i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2011-05-12, 19:37
  3. BSR steg 1 och 9-5 aero automat.
    Av trifler-6880 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2007-10-30, 00:56
  4. SP steg 1 vs. automat låda
    Av Bacon i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-04-24, 23:26

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •