Sidan 5 av 10 FörstaFörsta ... 34567 ... SistaSista
Resultat 81 till 100 av 189

Ämne: Begränsad prestanda NG9-3 1,9TTiD

  1. #81
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    Enligt orderbekräftelsen från juni 2014 så var det denna jag köpte https://www.ebay.co.uk/itm/171010636...E:L:OC:GB:3160

    Det är bara en plåt med hål i. Inget mer avancerat än så.

    Kom på att jag skapade en tråd om det
    http://forum.saabturboclub.com/showt...striktor-plåt
    Men har fortfarande missat att köpa packningar varje gång jag beställt från Maptun eller Speedparts.

  2. #82
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    Jag har nu fått på ett nytt Ferrita framrör med flex https://www.ferrita.com/sv/produkter...ii-19-tid-ttid
    Flexen var nästan av på det som satt på.

    När jag startade så ville motorn inte riktigt starta, det tog några extra varv på startmotorn. Men sen gick den igång fint. Jag antar att det berodde på lite kvarvarande luft efter bytet av bränslefilter. Lät först dieselvärmaren gå 30min innan jag startade, så motorn var lite lagom ljummen. Sen körde jag sakta i en halvmil. Därefter ökade jag. Inga varningar om Begränsad prestanda. Och mitt tidigare fenomen med tjut vid högre varvtal runt 3000rpm & högre var också borta.
    http://forum.saabturboclub.com/showt...på-höga-varv
    Körde riktigt hårt med fulla utvarvningar på växlarna.

    Bilen gick som ett skott i jämförelse med tidigare. Så hålet i flexen har nog varit boven för ljudfenomenet, samt förmodligen sumpat motorns prestanda & varningen Begränsad prestanda skulle jag tippa på berodde på luften i bränslesystemet.

    Jag har inte gjort någon manuell DPF regenerering & lyckades inte heller trigga någon sådan under min körning.

    2 användare gillar detta inlägg



  3. #83
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    En follow up.

    Har nu kört en vecka & inte haft några problem. Automatisk regenerering har skett.
    På RZs "inrådan" ovan så köpte jag hem en "Delphi ds150e VCI" som jag igår fick igång med mjukvarorna Dephi Cars & Wurth WoW.
    Så idag när jag kom hem kopplade jag in denna i den TTiDn jag bytte flex på & brände av en regenerering. Inte för att det kanske behövdes, men det skadade säkert inte för att få sotberäkning & verklighet i bättre fas med varandra.

    En förutsättning för manuell regenerering är driftsvarm motor. Tomgång, handbromsdragen & i neutral. Sen jäklar. Först varvade motorn upp till 2000rpm i ca 1 minut. Därefter upp till 3500rpm i ca 5-10minuter, jag tappade bort tideräkningen. Det vill till att bilen står på icke brännbart underlag. Samt välventilerat. För det skapas mycket värme & från avgassystemet en rejäl mängd varma avgaser samt högt flöde. Det blåste på riktigt bra. Därefter åter till normal tomgång & regenereringen var klar.


    Nu ska jag bara hitta en Tech2 också

    7 användare gillar detta inlägg



  4. #84
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2013
    Ort
    Grisslehamn
    Inlägg
    431
    Medlem#
    -

    Begränsad prestanda NG9-3 TTiD

    Sonen har en ttid-08 som bara har haft problem, bilen sotar mkt så ändrören är svarta.
    Bilen går bra innan och efter det begränsad prestanda. nån sa luftläkage,
    Saab 9-5 Vector -03

  5. #85
    Grundladd Cyklistens avatar
    Reg.datum
    nov 2017
    Ort
    Norrbotten
    Inlägg
    148
    Medlem#
    -
    Kolla turbonas tryckslangar så de är hela och på plats. Brukar ge liknande symptom om de är trasiga.

  6. #86
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2013
    Ort
    Grisslehamn
    Inlägg
    431
    Medlem#
    -
    Du menar dom mellan IC och tubon? Hur många är det, den stora övre är ny i silicon.
    Saab 9-5 Vector -03

  7. #87
    Grundladd Cyklistens avatar
    Reg.datum
    nov 2017
    Ort
    Norrbotten
    Inlägg
    148
    Medlem#
    -
    Ja. Jag vågar inte säga om det är 2 eller 3.

    Hypotesen är förlorat turbotryck vilket gör att den får mer bränsle än den kan förbränna och därmed sotar.

    Men ett bra första steg är som vanligt att läsa felkoder med Tech2.
    Senast redigerat av Moderator den 2021-08-21 klockan 12:05. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  8. #88
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2013
    Ort
    Grisslehamn
    Inlägg
    431
    Medlem#
    -
    Sist va det nån felkod på igensatt partikelfilter , och renegering gjordes med Tech2, gick från 70% till 30% har jag för mig..
    Det va 5 veckor sedan.
    Saab 9-5 Vector -03

  9. #89
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    Läckage på tryckslangar eller flexdelen på downpipe mellan turbo & DPF brukar vara de vanligaste. Det finns även en tunnare silikonslang in till DPF, samt några tryck & temperatur givare som ibland ger med sig.

    - - - Uppdaterad - - -

    Ej att förglömma, 3:e parts trim som är av undermålig kvalitet, brukar ge mer sot & ha svårt med regenerering.

  10. #90
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2013
    Ort
    Grisslehamn
    Inlägg
    431
    Medlem#
    -
    Ska kolla på tryckslangar i helgen, har kollat flexdelen och verkar vara tät. slangen till DPF ska kollas,
    Tryck och tempgivare ger väl felkod? Bilen är helt orginal..
    Saab 9-5 Vector -03

  11. #91
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2013
    Ort
    Grisslehamn
    Inlägg
    431
    Medlem#
    -
    Tryckslangarna är hela, slangen till DPF kollas på tisdag, hittade en trasig vacuumslang som sitter mellan nån givare över kylaren och vacuumtanken, kan det orsaka problemet?
    Felkoder och någon laddtrycks test under körning görs i morgon em..
    Saab 9-5 Vector -03

  12. #92
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2013
    Ort
    Grisslehamn
    Inlägg
    431
    Medlem#
    -
    Felkod partikelfilter, gjordes en ny renegering med Tech2. Kommer inte ihåg värderna nu, men gick ner till 30%. Andra gången på 6 veckor det händer?
    Är det dax att byta partikelfilter eller vad är det frågan om?? Inga andra felkoder..
    Eller ta bort skiten helt. Går det att programera bort med Tech2?

    Mvh
    Saab 9-5 Vector -03

  13. #93
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    Vet du den exakta felkoden? För det finns några olika. Så för att kunna göra en bedömning behövs den exakta felkoden.

    Efter en manuell regenerering så brukar systemet, vad jag sett, sätta värdet fiktivt till 70% sot för att det ganska snart där efter skall trigga igång en automatisk regenerering igen.

    Hur långt har bilen gått?

    Körs det mycket korta körningar? Under 2-3mil.

  14. #94
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2013
    Ort
    Grisslehamn
    Inlägg
    431
    Medlem#
    -
    Nej jag gör inte det. Bilen har precis slagit över till 20", Körs till 95% mer än 10 mil vid varje körning, långt till jobbet...
    Vad får man ge för en dpf utomlands? Köpa i svedala är uteslutet, då tar han hellre bort den..
    Saab 9-5 Vector -03

  15. #95
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2017
    Inlägg
    12
    Medlem#
    -

    Felkod P0340 29 NG9-3 TTiD

    Hej,

    Jag har haft en felkod som troligtvis gör att jag får "Begränsad Prestanda" efter att startat bilen. Jag har ESID2 installerad i bilen så kan jag få ut felkoder. Det jag kan läsa ut är felkod P034029. Har haft även P034028 men verkar inte vara problem längre då jag har dock inget jag har gjort för att detta försvunnit utan bara rykt i kablar.
    Motorn är ibland svår startad men inte på det sätt att man måste göra omtag/omstarter med nyckel utan att motorn startar olika snabbt.
    I och med att det är en diesel kan det inte vara tänd kassetter det är på tal om?
    År det kamaxelgivaren som behövs bytas eller är det något annat jag bör kolla?

  16. #96
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2017
    Inlägg
    12
    Medlem#
    -
    Hej,
    Visade sig att felkod P034029 samt P034028 hade med kamaxel sensorn att göra. Jag kollade att det fanns ström till givaren samt att jord. Dock signal strömmen kan vara svårt att mäta. Däremot gav den utslag när man mätte signalen när man förde en magnetisk skiftnyckel vilket gjorde att jag trodde att det kanske var kablaget som det var fel på.
    Utan en oscillator så kan det vara svårt ändå att av göra om givaren är felaktig eftersom signalen kanske tappas ändå...

    Det jag gjorde var att byta givaren från en original begagnad kamaxel sensor från bildelslagret för 120 kr i en bil som gått ca 7000 - 8000 mil vilket löste problemet. Nu får jag inte felkoderna eller felmeddelande begränsad prestanda.
    Givaren som var gammal hade inga yttre skador så jag antar att den bara gett upp. Har suttit i bilen ca 20000 mil så den har gjort sitt jobb. Kan inte se i bilens historik att denna komponent varit bytt.

    6 användare gillar detta inlägg



  17. #97
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 866
    Medlem#
    4458
    Kanonbra at du återkopplar och talar om vad felet var och hur du löste det.

    1 användare gillar detta inlägg


    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  18. #98
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2013
    Ort
    Grisslehamn
    Inlägg
    431
    Medlem#
    -
    Försöker igen då.. bilen forsätter att ge prestanda begränsad. Den är felsökt och trycktestad på en saab verkstad. Dom tror att bilen är optimerad, då den går mkt bättre än en orginal. och det är något fel på programvaran. Hur gör man då? Bilen var så när den köptes, sonen vill programera bort dpf och köra med ett riktigt steg 1. från någon känd firma. Finns det ingen i dalarna?
    Saab 9-5 Vector -03

  19. #99
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 866
    Medlem#
    4458
    Jo, Robban på Nordic Dalarna.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  20. #100
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2013
    Ort
    Grisslehamn
    Inlägg
    431
    Medlem#
    -
    Tackar.. någon mer firma som är duktiga på saab ttid och kan programera bort dpf?
    Saab 9-5 Vector -03

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Begränsad prestanda NG9-3 B207
    Av saabarna i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2020-12-06, 14:01

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •