Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Ny drivaxel NG9-3 manuell

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    31
    Medlem#
    -

    Ny drivaxel NG9-3 manuell

    Tjena!

    Ska byta höger drivaxel på min saab 9-3 1.9tid Manuell och har börjat kolla runt på priser. Maptun ska ha 7628kr för en ny drivaxel. Speedparts däremot tar 1440kr för en ny drivaxel. Köper jag från tex Autodoc så kan jag köpa en drivaxel från SKF för ca 1500kr. Alla dessa har samma OEN(9186550) så ska ju passa? Hur kan det skilja så mycket mellan att köpa orginaldel och från tex SKF? Eller missar jag något viktigt?

    Tacksam för svar

  2. #2
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 920
    Har du fått det verifierat att det är det artikelnumret som är rätt till din bil? Jag har en -07 tid och eftermarknadsaxeln passar inte den iallafall. Det finns ändå några olika och den axeln som finns på eftermarknaden passar inte alla. Priserna i övrigt är väl som vanligt, det är fri prissättning på det mesta och original kan vara dyrt jämfört med annat. SKF gör för övrigt inga drivaxlar själva utan köper in det som finns på marknaden. Deras fordonseftermarknad har inget med den övriga skf sidan att göra. Visst, det är säkert bättre än motsvarande budget del men man ska inte förledas och tro att det är SKF kvalitet i allt.

    1 användare gillar detta inlägg



  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    31
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av StefanM Visa inlägg
    Har du fått det verifierat att det är det artikelnumret som är rätt till din bil? Jag har en -07 tid och eftermarknadsaxeln passar inte den iallafall. Det finns ändå några olika och den axeln som finns på eftermarknaden passar inte alla. Priserna i övrigt är väl som vanligt, det är fri prissättning på det mesta och original kan vara dyrt jämfört med annat. SKF gör för övrigt inga drivaxlar själva utan köper in det som finns på marknaden. Deras fordonseftermarknad har inget med den övriga skf sidan att göra. Visst, det är säkert bättre än motsvarande budget del men man ska inte förledas och tro att det är SKF kvalitet i allt.
    Ja jag har kollat i EPC för att få fram OEN och det är samma nummer som Speedparts anger på sin sida. Bilarna med tid motorerna har ju andra drivaxlar än de övriga moterna och olika till höger och vänster sida men dessa jag kollat på ska vara specifikt till tid och höger sida. Vad var det för drivaxel som du testade men som inte passade?

    1 användare gillar detta inlägg



  4. #4
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 195
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av StefanM Visa inlägg
    Deras fordonseftermarknad har inget med den övriga skf sidan att göra. Visst, det är säkert bättre än motsvarande budget del men man ska inte förledas och tro att det är SKF kvalitet i allt.
    SKF har en mycket stor tillverkning och försäljning av eftermarknadsprodukter till motorcyklar, bilar och tunga fordon. Bara att läsa senaste årsredovisningen om man är intresserad.

    1 användare gillar detta inlägg


    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2018
    Ort
    Södra Sandby
    Inlägg
    8
    Medlem#
    -
    Delar med mig min erfarenhet av eftermarknadsaxlar i 1500kr klassen.
    Bytte båda sidor på min ng9-3 1.8T. Efter 500 mil började bilen vibrera vid acceleration. Vid 800 mil även ibland vid konstant fart. Eftersom jag renoverade hela framvagnen samtidigt som drivaxelbytet inkl medbringarlagret, gick tankarna först att något blivit galet där. Hittade dock inget men kände ytterst lite glapp på båda inre knutarna/tripoden. Tog därför loss båda drivaxlarna och kände då att båda glappade betydligt. Reklamerade och fick pengarna tillbaks utan diskussion. Letade runt på nätet efter nya men alla såg exakt lika ut som de jag provat. Köpte därför begagnade originalaxlar med lågt miltal från en bildemontering. Bilen har aldrig i min ägo gått så vibrationsfritt sedan dessa kom på.
    Kanske jag hade oflyt med mina, men lärt min läxa

    2 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av Håkan L den 2018-09-01 klockan 13:12.
    9-3 SC 1,8t Steg 1 - 2006

  6. #6
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 144
    Medlem#
    7182
    En SKF-axel skulle inte jag vara rädd för att montera, de kostar säkerligen 3-4 000kr i Sverige och 1000-1500kr i Tyskland.

    Om den nu fysiskt passar bilen vågar jag inte svara på, det är en annan femma

    Om det är SKF eller inte som tillverkat den känns lite skitsamma, har de valt att sätta sitt företagsnamn på en produkt så bör det va "good enough" för resterande bilens livslängd kan jag tycka. Man kan väl hoppas att såpass stora aktörer har lite högre kvalitetskontroll än random Kines-axel man kan köpa.

    1 användare gillar detta inlägg



  7. #7
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 851
    Medlem#
    4458
    Precis! Det handlar inte om var delarna tillverkas. Både bra och dåliga saker tillverkas i Kina. Det handlar väldigt mycket om hur man sätter kvalitetskraven från beställaren. Och ett märke som SKF borde vara tillräckligt rädda om sitt märkesnamn så att man sätter tillräckligt höga krav. Samma med Bosch och en del andra kända kvalitetsmärken.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  8. #8
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 920
    Citat Ursprungligen postat av Mr.O Visa inlägg
    SKF har en mycket stor tillverkning och försäljning av eftermarknadsprodukter till motorcyklar, bilar och tunga fordon. Bara att läsa senaste årsredovisningen om man är intresserad.
    jag har inte sagt att dom inte har det. Jag bara menade att fordonseftermarknaden på skf är ju helt fristående och mycket köps in och dekaltrimmas bara så det är ju inte svensk kullagerkvalitet på allting bara för att det är skf. En del tror ju till och med att allt de säljer har SKF lager i sig men inte ens så är det . Alla vattenpumpar köps in, drivaxlarna är italienska, alla kamremssatser köps in inkl innehåll. etc etc. När det gäller eftermarknadssortimentet så tror jag snarare att de tillverkar förhållandevist lite själva.

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    31
    Medlem#
    -
    Tack för alla svar! Det blir nog att jag beställer dem som SKF säljer och hoppas de håller som de ska.

    Är det något särskilt man ska tänka på när man byter drivaxlarna?

Liknande ämnen

  1. Drivaxel till 900 turbo -96
    Av Zazzy i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2013-09-18, 17:31

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •