Resultat 1 till 19 av 19

Ämne: Täckbricka till bakre bromsok handbromsmekanism, 9000

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2018
    Inlägg
    4
    Medlem#
    -

    Täckbricka till bakre bromsok handbromsmekanism, 9000

    Söker alltid igenom forumet först och hittade tyvärr inget. Har även ringt Maptun och de gav till svar "Tyvärr inget vi har, lycka till!"

    Nåväl.. nu till problemet:

    Har fått tvåa tre gånger på rad nu där "handbroms ligger an på höger bak". Nybliven farsa som man är med en ny bil så har SAAB:n tyvärr fått ligga i kölvattnet tills tid finnes. Därav är det faktiskt körförbud på den i skrivande stund. Jag har justerat handbromsen efter alla konstens regler och tycker det går bra hemma men väl vid besiktningen så tycker dom att den ligger åt för mycket. "SUCK".

    Jag är nu i läget att renovera hela oket vilket är ett nytt original som endast är 3 år gammalt vilket gör det hela ännu mer irriterande.
    Nåväl. Jag hittade en grymt bra video på Youtube där de i princip går igenom en renovering av bakre bromsok från början till slut:https://www.youtube.com/watch?v=6EGldEbFNoI

    Jag kom till det moment där man måste ha ur täckbrickan som skyddar handbromsmekanismen. Den var så klart lätt att få bort bara man kapade lite och bände. Märker dock tyvärr i efterhand att det inte ingår en sådan bricka i renoveringssatsen som jag beställt. Det finns fan inte en bricka att få tag på överhuvudtaget någonstans? Har jag satt mig i skitan rejält nu? Ni kanske undrar varför jag ska in där och greja. Oftast behöver man inte det när man renoverar oket. Kan bara säga att jag har uteslutit alla andra saker kring oket. Allting fungerar som det ska, förutom handbromsarmen som går mycket trögare än vänstra oket. Vilket säger mig att det på något sätt måste hamnat skit där alt. för lite fett.

    Kort och gott, vad gör jag och vad skulle ni gjort? Finns det någon utländsk sida som har detta?

  2. #2
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Hej och välkommen!

    Youtubeklippet var grymt, ja!

    Har du bild på vilken bricka du menar?

    Det finns en justeringssats 4107793

    Det finns en site som heter thesaabsite.com Där kan du ange ditt chassinr (vin) uppe till vänster och få fram delar till just din bil

    https://www.thesaabsite.com/catalog/...&bs=5CS&engine
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  3. #3
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 147
    Medlem#
    7182
    4107793 är täckbulten/pluggen över justerskruven så den är det inte

    Det är denna
    https://youtu.be/6EGldEbFNoI?t=121

    Inte sett den går köpa nånstans som reservdel men ta lite mått och se om det inte finns frostplugg i en storlek som kan funka kanske?

  4. #4
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    OK.

    Jag kollade i EPC en gång till men den verkar inte finnas med där. Ingår antagligen i "bromshus" dvs bromsoket. Å andra sidan kanske det är väl så prisvärt och smidigt att skaffa ett nytt (beg) ok.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  5. #5
    Grundladd GhostsOfOnyxs avatar
    Reg.datum
    okt 2015
    Ort
    Nästan Hudik
    Inlägg
    282
    Medlem#
    11050
    Innan du köper ett nytt ok, testa att klippa ut en passande bit från en konserv/ölburk och klappa dit.
    9000 2.3T 225hk Turbo -98 Silver
    9000 2.3t 170hk Steg 1 -97 Blå
    9-3 1.9 Ttid 180hk -11 Svart

  6. #6
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    Dom går att köpa men inte på öppna marknaden. Budweg har tex renoveringsdelar i sitt sortiment men det måste specialbeställas och oftast i hela förpackningar. Typ en påse om 50 lock kanske eller 100. Mest anpassat för de som renoverar i full skala alltså.
    Men det kan inte vara särskilt svårt att få till ett lock själv. Det är ju bara plåt. En plåtbit 2-3mm tjock, trycka den lite kupig först, svarva den rund och sen dunka fast den.

  7. #7
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 147
    Medlem#
    7182
    Denna typ av frostplugg borde väl funka fint bara man hittar ett mått som är tillräckligt nära? Lär ju finnas och köpa över disk i Sverige också hos typ företag som renoverar motorer.

    https://www.ebay.co.uk/itm/310102599189

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2018
    Inlägg
    4
    Medlem#
    -
    Tjena grabbar! Tack för responsen.

    Jag har funderat på detta under natten och kommit fram till att jag antagligen får försöka tillverka en liknande bit på egen hand. Den är ca 2 mm tjock och lite välvd för att inte nudda själva pinnen som roterar. Brickan är exakt 22 mm i diameter.
    F.ö. så verkar frostpluggen som joH900 länkade i princip perfekt. Vet dock inte om det är värt att köpa 1 sådan från England mot att försöka göra en själv. Om man limmar ihop tre plåtar från en konservburk så borde det fungera rätt så bra. Jag återkommer med min lösning!

  9. #9
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 161
    Medlem#
    2555
    Skroten och en 10ans nyckel väl!
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  10. #10
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    Kom på att jag har en samling dylika pluggar i en låda och vill du ha så skickar jag två. Har dels 22mm exakt (1,5mm tjocka) och sen fanns det några som är 22,3 och 2mm tjocka.

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Hallsberg
    Inlägg
    545
    Medlem#
    11576
    Citat Ursprungligen postat av RZ Visa inlägg
    Skroten och en 10ans nyckel väl!
    Nja, du tänker nog på locket över justerskruven. Trådskaparen behöver plåtlocket över mekanismen, det är lurigare.

    1 användare gillar detta inlägg

    RZ

    9-3 SS Aero -05, 9-5 Aero -02, 9000 CSE 2,3t -97 med Maptun steg 1, 900s -91, Porsche Cayenne Turbo -04 samt en 96 V4-73

    Har också haft: 9000 CSE 2,3t -96 med Speedparts steg 1, 900s -90, 95 v4-75, 9000cc -88b, 900 EMS -80, 99 GL injection -76

  12. #12
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 147
    Medlem#
    7182
    Citat Ursprungligen postat av B4sn4 Visa inlägg
    Tjena grabbar! Tack för responsen.

    Jag har funderat på detta under natten och kommit fram till att jag antagligen får försöka tillverka en liknande bit på egen hand. Den är ca 2 mm tjock och lite välvd för att inte nudda själva pinnen som roterar. Brickan är exakt 22 mm i diameter.
    F.ö. så verkar frostpluggen som joH900 länkade i princip perfekt. Vet dock inte om det är värt att köpa 1 sådan från England mot att försöka göra en själv. Om man limmar ihop tre plåtar från en konservburk så borde det fungera rätt så bra. Jag återkommer med min lösning!
    Bra info med mått! Jag behöver nämligen beställa själv men oken sitter på bilen....

    Återkom gärna med vilka exakta mått som passar ifall det t ex är 22,3mm som gäller. Kommer ju såklart skilja lite beroende på skick på bromsoket man renoverar (rost...) men det ger ju en fingervisning i alla fall

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Torsby
    Inlägg
    22
    Jag behövde ett par såna täckbrickor till oken på min og 900S -93 (samma som 9000). Hittade brickor här https://www.ebay.com/itm/22mm-Dish-t...MAAOSwEppUSWVF Gjorde en beställning på lördag (8/9) och fick dem i brevlådan igår (12/9). De är 22,0 mm (1,5 mm tjocka) och passar perfekt i storlek, bara att knacka i med hjälp av t.ex. en hylsa.

    2 användare gillar detta inlägg



  14. #14
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 147
    Medlem#
    7182
    Gött!

    Har inte fått hem än men beställt 22mm "vanliga" koppformade frostpluggar Tanken är att jag knackar i dem och filar ner den ev kant som sticker upp. Kommer då bli lättare att pillra lös dem vid nästa renovering men likväl kommer de täta ordentligt. Man skulle kunna lägga lite karosserikitt t ex runt skarven mellan ok och frostpluggen för att täta den ev lilla springa som blir.

    Löjligt enkelt och demontera handbromsmekanismen egentligen... att jag inte gjort det förut stör mig lite nu eftersom 2 av de 4 ok jag behöver fixa detta på är bromsok som jag renoverat en gång tidgare för ~10år sedan men då tyckte jag det såg jobbigt ut och fixa handbromsen och det funkade ju bra för stunden...

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Torsby
    Inlägg
    22
    Jag är rädd för att det kan bli svårt att få en vanlig koppformad frostplugg att sitta kvar. Djupet på 22 mm diametern såg inte ut att vara mycket större än tjockleken på brickan (1,5 mm). De koppformade pluggarna har ju en ganska stor radie mellan botten och yttersida. Okets diameter på ovansidan brickan är ganska mycket större än 22 men det kan förstås delvis bero på att det rostat där på de ok jag renoverade.

  16. #16
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 147
    Medlem#
    7182
    Det har nog inte rostat, kanten är och ska vara avgradad lite. I värsta fall bör det gå och vända pluggen uppochner och sticker den ut allt för mycket så kan man plana av den något. Det märks till veckan när pluggarna kommer hem, jag köpte mest för det kostade 3kr/st så jag har inte så mycket att förlora.

  17. #17
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 147
    Medlem#
    7182
    Det funkar även med de frostpluggarna jag köpte, de är dock 22,22mm så det fick fasa kanten något med en fil innan men sen inga problem att knacka i med en 17mm hylsa som mothåll.

    Orginalbrickorna är ~19,9mm

    Detta är FEBI BILSTEIN 03199

    Verkar ursprungligen sitta på vissa Opel Commdoroe C, Kadett C, Kadett D, Kadett E, Manta B och några till

    Största anledningen att jag skriver detta är att jag själv ska kunna Googla detta om 10år och hitta denna tråden....

    bromsok1.jpgbromsok2.jpgbromsok3.jpg

    1 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av joH900 den 2018-09-22 klockan 23:17.

  18. #18
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2018
    Inlägg
    4
    Medlem#
    -
    Tjena allihopa! Ser att ni skrivit lite. Bra tips ang. brickorna. Jag fick inte tag i något vettigt självt så jag renoverade brickan som jag haft sönder och återanvände.

    * Slipade den plåtrent
    * Knackade tillbaka hålet som jag gjorde för att få av den så gott det gick
    * La under en liten bit papp
    * Smetade på lite liquid metal från Biltema på ovansidan
    * Slipade ner fyllningen
    * Lackade den i svart

    Funkade faktiskt och gick fort. Jag såg till att det var mycket silikonfett under så kommer förhoppningsvis all smuts att inte ta sig in i mekanismen om de väl letar sig in.

    1 användare gillar detta inlägg



  19. #19
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 147
    Medlem#
    7182
    När jag plockade isär några ok så verkade det vara en blandning, silikonbaserat fett i vissa och vad jag gissar petroleumbaserat i de andra.

    Kontakten med gummi bör väl vara minimal, är väl yttre tätningen möjlgen runt axeln? Med tanke på att delarna som rör sig där inne är stål mot stål så känns det som nått petroleumbaserat skulle göra jobbet bättre och hålla både fukt borta och smörja metallytorna som ska glida lätt.

    Får väl smeta in en tätning och testa och se hur den reagerar på nått smörjfett över tid om ingen annan har gjort det redan?

Liknande ämnen

  1. Damsker till bakre bromsok på SAAB 9-3SS -04
    Av Jakalen i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2015-06-27, 13:49
  2. Hur motionera bakre bromsok på 9000?
    Av Garfield i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-07-25, 11:15
  3. Dela handbromsarmen på bakre bromsok 9000
    Av rob_saab900 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2009-01-03, 19:11
  4. Renovera bakre bromsok 9000
    Av Laspalmas i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2007-04-03, 14:01

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •