AF40-6 är modellbeteckningen på den sexväxlade automatlådan. Denna ska inte ha samma olja som femväxlade AF33-5.
AF40-6 är modellbeteckningen på den sexväxlade automatlådan. Denna ska inte ha samma olja som femväxlade AF33-5.
Senast redigerat av Moderator den 2023-07-02 klockan 13:10. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
Du har rätt den sex växlade automaten ska ha Premium mineral based transmission fluid (ATF AW-1)
Gm nummer 93165147. Pratas mycket om på nätet att endast den oljan får användas. Enligt Wis så byter man ej all olja utan man tappar ur ca 2.6 liter.
Senast redigerat av Moderator den 2023-07-02 klockan 13:10. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
Saab 9-3 TTID4 -11 steg1 Saab ng900 V6 cab 1995
Jag har läst i forum och googlat runt utan att bli klokare. Kan någon beskriva processen för oljebyte av min Saab 9-5 2005 med automatlåda. Läste att en del säger att på denna ska bara oljan tappas ur och ny fyllas på, alltså ingen spolning. Andra årgångar spolas, verkar det som. Tacksam för tydlig steg för steg-beskrivning för just 2005. Tack!
Välkommen hit!
OK, bra att du googlat innan du frågar. Jag sökte på forumet och hittade denna länk till Rätta proceduren just nu.
Eftersom du måste köpa oljan någonstans är mitt tips att köpa av någon som kan ge dig en kopia av instruktionerna i WIS. Men det är samma procedur.
Alltså:
- Man tappar alltså ut och fyller i två steg för att få ut allt. Så att det bara är ny olja i när man är klar.
- Om man bara tappar "så mycket det går" kommer inte allt ut, så gammal olja blir kvar.
- Eftersom man fyller med samma olja (samma art nr från Saab/gm alltså) som den man tömmer ut behövs ingen sköljning. Även om vissa kallar den, något mer komplicerade, Rätta proceduren för sköljning. Vilket det alltså inte är, eftersom man fyller lika mycket som man tömmer.
§9974§90081§900086§9503†9502§9502*900095*9304*9509*9509CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,WhiteAero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2
Allting beror ju på hur oljan ser ut. Är oljan röd och fin så kan man tappa ur och fylla på det man får ut och göra detta varannat år typ. Då håller sig oljan fin sen. Är oljan mörkare och nästan brun kan ju en sköljning vara att föredra. Annars blir det många byten innan oljan är röd och fin igen.
Ja.
Även om man byter enligt den "Rätta proceduren" blir det alltid olja kvar som inte kommer ut...
Är man osäker på att bedöma oljans färg är ett hett tips att ta en ordentlig bild på den OCH på ny olja som man kan visa någon erfaren och få en åsikt.
- Skapa en riktigt vitt bakgund, tex 2-3 lager torky-papper och bred ut på plant underlag.
- Lägg en tunn ofärgad/transparent plastpåse ovanpå. (typ fruktpåse från mataffären)
- Häll ut en pöl gammal olja på plasten, så man ser färgen.
- Häll en pöl med ny olja bredvid.
- Ta bilder med blixt ur en vinkel så de inte blir reflexer.
Sparar man bilderna i bil-loggen och gör såhär varje gång man byter vätskor har man bra koll!
§9974§90081§900086§9503†9502§9502*900095*9304*9509*9509CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,WhiteAero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2
Tack för trevligt bemötande och svar. Länkarna refererar till 2007, och inte som min 2005, men det kanske är samma upplägg? En fundering, varför behöver ingående slang från oljekylare till låda tätas, har det med luft i systemet att göra?
Har tänkt att använda Euolub Gear fluid V-FE som ska fungera till min bil. Några tankar kring valet?
Senast redigerat av Moderator den 2023-07-02 klockan 13:13.
Är det en MINERAL JWS3309-specad olja?
9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
9000 -85 projektet som spelar död
Om man gör sig besväret att byta, varför inte följa tillverkarens rekommendation?
Saab 3309, 8792731 Automatic transmission fluid
Det finns troligtvis många anledningar att Saab/GM bekymrat sig med att så tydligt skriva att det är denna man skall använda. En av dessa anledningar framgår i WIS där det uttryckligen står att syntetisk olja får ej användas för den kan skada växellådan. Men det finns säkert fler orsaker. Det enklaste är att följa rekommendationen. Det har fungerat utmärkt för mig och ganska många andra.
Naturligtvis finns det säkert bättre alternativ. Är man expert gör man ju som man vill och vet varför. Har man inte den kunskapen, varför chansa?
Det är en syntetisk olja...
§9974§90081§900086§9503†9502§9502*900095*9304*9509*9509CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,WhiteAero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2
Enligt de besked jag fått från leverantören följer oljan rekommendationerna.
En fundering till: Varför ska man plugga returledningen från oljekylaren när man spolar automatlådan? Är det för att undvika luft i systemet eller finns det en annan förklaring?
Senast redigerat av aaberg den 2018-08-30 klockan 19:42.
Bra hjälp i det här forumet som säkert kan rätta mig från att göra fel.
Jag hade ett långt samtal med Oljemagasinets expert om vilken olja jag skulle ha till min automat (Saab 9-5 2,3t 2005). Förklarade att jag sökt på webben och kommit fram till flera olika alternativ som syntet eller mineral etc. Vill ju inte göra fel. Efter en del letande fick jag besked att det ska vara syntetisk Eurolub Gear fluid V-FE som är jws339-klassad.
Fick oljan idag och tänkte byta imorgon. Rackarns tur att jag ställde frågan i detta forum och fick era svar - för om jag förstår det rätt ska det vara MINERALOLJA istället för syntet till denna automatlåda!? Några oljor ni kan rekommendera som är rätt?
Det är rätt. Bra att du inte hällde i syntet, för då skulle du BEHÖVA skölja!
Saab/GM säger att det är denna man skall ha: Saab 3309, Artikelnr: 8792731 Automatic transmission fluid
Finns tex hos Maptun eller närmaste Saab/GM verkstad.
https://www.maptunparts.se/olja-vats...2002-2010.html
Medlemmar i STCS får rabatt. Rekommenderas, 300kr är snabbt intjänat
Senast redigerat av Moderator den 2023-07-02 klockan 13:12. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
§9974§90081§900086§9503†9502§9502*900095*9304*9509*9509CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,WhiteAero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2
Det är tråkigt att de som säljer prioriterar korta förtjänster på kundens bekostnad. Det hade kunnat kosta dig en växellåda att lita på dem.
Kolla gärna i instruktionsbok och servicehäfte vilka rekommendationer som finns. Mycket står där.
Vet faktiskt inte. Har bara gjort som man skall. Men antar att det snarare är för att undvika spill och/eller att lådan skall tömmas riktigt.
§9974§90081§900086§9503†9502§9502*900095*9304*9509*9509CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,WhiteAero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2
"3309 oljan" som skall användas, är 'Mobil1 3309' i från början.
Tack för era svar! Får bli en tur till Saab imorgon och få tag i rätt olja (Mobil 1 3309 mineralolja). Inte för att Biltema är ett sanningsvittne men även där anges att det ska vara syntetolja till bilen! https://www.biltema.se/bil-reservdel...smissionsoljor Vågar inte gissa hur många som slagit i fel olja i sina Saabar.
Går du till Saab/GM är det bara att fråga efter Artikelnr: 8792731
§9974§90081§900086§9503†9502§9502*900095*9304*9509*9509CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,WhiteAero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2
Mobil 3309 är det som är originaloljan till dessa växellådor. I GM förpackning kostar den några tior per liter till.
https://www.oljemagasinet.se/index.p...e=mobil%203309
Ingen slang behöver pluggas vid oljebyte.
Köp en banjokoppling, en bit transparent PVC slang och en slangklämma för att använda vid byte.
Hej!
Jag ska ge mig på att byta olja i automatlådan på en 9-5 från 2005.
Det kommer att göras enligt den officiella metoden där man tömmer lådan, fyller på 4 liter, tappar ur 2 liter, fyller 2 liter och tappar ur 1 liter.
För att göra detta behöver man lossa "utloppsslangens bajonippel i växellådan" samt plugga utloppsslangen, därefter montera en slang där utloppsslangen tidigare satt.
Frågan är, vad är det för dimension och på bajonippeln som man ska skaffa och montera på en bit slang?
Har för mig att jag har hört M14 nämnas, stämmer det? Någon särskild slang som är speciellt lämplig?
Och hur pluggar man lämpligast utloppsslangen? Dra i en bult? Trycka i en bit trasa?
Vill vara säker på att ha rätt grejer när jag står där med lådan tömd.
Tacksam för svar,
/Erik
§9974§90081§900086§9503†9502§9502*900095*9304*9509*9509CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,WhiteAero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2