Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Trimma Z19DTH

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2018
    Inlägg
    1
    Medlem#
    -

    Lightbulb Trimma Z19DTH

    Jag har aldrig drivits av att göra saker för att det ska vara värt det i plånboken, utan för att det ska vara värt det i hjärtat. Jag har en 07 1,9 Vector, som det skulle vara roligt att hitta på lite saker med. Original så har den 150hk och drömmen hade vart att få upp den i runt 300. Efter att ha läst lite här på forumet så ser jag att attityden mot att just trimma en liten dieselmotor inte är så positiva.
    När det gäller att trimma "vanliga" motorer så brukar man öka flödet på bränslet, större spridare, sportluftsfilter och mer ladd. Sen kan man avancera och börja byta ut diverse packningar och andra lite mer utsatta komponenter som kanske ger vika under högre tryck än originalet. Nu till själva frågan, är det samma princip som gäller för dieselmotorer? Jag är väl medveten om att det kan bli svårt och dyrt men det är just det som lockar mig. Har möjlighet att fräsa, svarva, plana och svetsa och kan tillverka det mesta.
    Så bomba med roliga idéer att prova.

  2. #2
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 258
    Medlem#
    3186
    Spridare, turbo (börja med större kompressor), downpipe (utan kat), ersätt partikelfiltret med rakt rör, intercooler och en större luftmassmätare samt mapsensor från ttid.
    Räkna med laddtryck runt 3bar. Se över allt med tryck i då en trasig tryckslang eller dålig slangklämma kommer resultera i haveri!

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 758
    Medlem#
    10798
    Eftersom du i princip behöver dubblera luftflödet (om motorn inte ska svartryka vid fullgas) så kommer en betydligt större turbo att behövas. Vid såpass höga laddtryck som behövs så brukar man heller inte rekommendera slang och slangklämmor utan rör och v-band eller Adel Wiggins klämmor.

    Motorn brukar kallas 1.9 JTD av Fiat och det finns dem som ska ha tagit ut 400 hk från dessa.

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    1 818
    Medlem#
    10069

    1 användare gillar detta inlägg


    1x Saab 9-3 Vector 2,0t SC -08 & Citroen c1 -09

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 272
    Vilka kan ändra i mjukvaran till de här motorerna?
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  6. #6
    Citat Ursprungligen postat av Andreas Plars Visa inlägg
    Vilka kan ändra i mjukvaran till de här motorerna?
    Det är på arbete vet jag

  7. #7
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 144
    Medlem#
    7182
    Citat Ursprungligen postat av Andreas Plars Visa inlägg
    Vilka kan ändra i mjukvaran till de här motorerna?
    Borde väl vara rätt god kunskap om det egentligen då det är Bosch EDC16. Finns ju både på fler FGP/GM-motorer och även VAG och BMW (och säkert fler), hur mycket som skiljer mer exakt mellan fordonen är väl frågan men... Bara för det är samma likvärdigt motorstyr behöver ju inte mjukvaran vara direkt lika....

Liknande ämnen

  1. Virvelspjäll z19dth bildfråga
    Av tele i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2017-10-16, 22:09
  2. Tröga växellägen 9-3SC Z19DTH 6Vxl -08
    Av LarsLars i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2015-07-30, 18:57

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •