Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 47

Ämne: Bränsleförbrukning OG9-5 2.0t vs 2.3t Automat

  1. #1

    Bränsleförbrukning OG9-5 2.0t vs 2.3t Automat

    Hej!

    Håller på att leta 9-5 årsmodell 04-05 med automatlåda och har fått berättat för mig att 2.3t är väldigt törstig med automat, men när jag kollar siffrorna på följande länk ser 2.3t och 2.3T ut att vara snålare med automat utom vid stadskörning: http://www.wallentin.be/SAAB/motorer...20M04_M05.html

    Hur ser verkligheten ut om man kör normalt utan bly i högerskon? Eller är det här kanske fel forum att ställa en fråga om "normal" körning på?

  2. #2
    Räkna med över litern på båda i stadskörning, 2.3 drar mindre men det är marginelt..

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 466
    Medlem#
    11937
    På bensinfyrorna (2.0t, 2.3t, 2.3T och Aero) är bränsleförbrukningen mer eller mindre identisk - i praktiken är det uteslutande din körstil som sätter bränsleförbrukningen, inte motorvalet.

    "Haken" med 9-5an är att den är tung, ca 1700kg tjänstevikt. Så den går förhållandevis snålt jämfört med andra bilar från samma era på lands- och motorväg (räkna ca 0,7-0,85L/mil på lands- och motorväg beroende på hastighet) men i stan blir den snabbt törstig, precis som alla andra tunga bilar.

    1 användare gillar detta inlägg



  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2017
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    119
    Medlem#
    -
    Vid jämn fart på landsväg är bränsleförbrukningen någorlunda väldefinierad, men stadstrafik kan betyda nästan vad som helst. Är det landsvägskörning som kommer att dominera för dig, eller blir det väldigt mycket stadskörning.

    1 användare gillar detta inlägg



  5. #5
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 193
    Medlem#
    ja
    Vill man spara in på kostnaden för bränsle är biopower, dvs de som kan köras på E85, bäst idag. Alla 9-5 med bensinmotor kan mycket lätt och billigt byggas om till det. De som är biopower från början är miljöbilar och har lägre skatt.

    1 användare gillar detta inlägg


    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  6. #6
    Det är väl ungefär som jag misstänkte då. Åker idag en 9-5 kombi årsmodell 99 med manuell låda och 2.0t med fabrikstrim (192 hk). Den går riktigt dåligt på vanlig 95 (rycker mycket vid acceleration) och körs därför på 98. Vore fint att kunna köra på 95 speciellt när automaten drar mer.

    Ser att 2.3T med fulltrycksturbon rekommenderas att köras på 98. Går den bra även på 95? Kör mest i stan men står inte stilla så mycket vid trafikljus. Mycket cirkulationsplatser i den här stan och kör sällan i de mest centrala delarna. Låter som vilken motor som helst kommer bli bra. Aero vore ju kul om den går bra på 95 så klart

  7. #7
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 159
    Medlem#
    2555
    Då är ju din bil inte frisk om den har dessa ryckningar!

    1 användare gillar detta inlägg


    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  8. #8
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 466
    Medlem#
    11937
    Alla bensin 9-5or går att köra ner till oktantal 91 (står i instruktionsboken har jag för mig).

    Lägre oktantal = bilen börjar knacka lättare, men det känner motorns styrsystem av och sänker då laddtrycket så att bilen inte knackar. Knackningar uppstår lättast vid högt laddtryck (=fulltrycksturbo, därför rekommenderas 98 för dessa bilar) och vid hög temperatur. I praktiken märker du det bara på liten effektsänkning vid fullgas varma sommardagar och behöver du inte de där sista hästarna så går det utmärkt att tanka 95 oktan även i en fulltrycksturbo.

    Om din bil går ryckigt på 95 oktan har du något fel på bilen som behöver fixas.

    1 användare gillar detta inlägg



  9. #9
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 193
    Medlem#
    ja
    Det är klart värt att fixa den du har om den är fin för övrigt och du gärna vill behålla den.

    Men -
    med tanke på låga begpriser på 9-5 kan man få en väldigt bra utrustad bil för ganska små pengar, så vill du "byta upp dig" är det naturligtvis vettigare att fokusera på den du skall köpa än den du säljer.

    Om du inte har speciella skäl att välja just 04-05 kan det ju vara läge att kolla på 08-09. 10år nyare än den du har. De bör rimligen vara mindre slitna och mindre rostiga. Rent generellt alltså. Dessutom finns biopower, med lägre skatt. typ 1500/år.

    Är det viktigt med motorprestanda? Då kan det vara bra att veta att det både är enkelt och billigt att optimera (chiptrimma, steg1) så man får prestanda i Aero-nivå oavsett vilken (bensin/E85)motor du väljer.

    Alltså
    • alla aktuella Saab 9-5 bensinare och biopower går på 95.
    • Biopower går på valfritt 95 och E85. & är billiga i drift
    • Aero och Griffin är bäst utrustade, men prisskillnaden mot de minst utrustade är liten.

    Generellt sett, så klart.

    1 användare gillar detta inlägg


    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  10. #10
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 940
    Medlem#
    12120
    Citat Ursprungligen postat av jellybear Visa inlägg
    På bensinfyrorna (2.0t, 2.3t, 2.3T och Aero) är bränsleförbrukningen mer eller mindre identisk - i praktiken är det uteslutande din körstil som sätter bränsleförbrukningen, inte motorvalet.

    "Haken" med 9-5an är att den är tung, ca 1700kg tjänstevikt. Så den går förhållandevis snålt jämfört med andra bilar från samma era på lands- och motorväg (räkna ca 0,7-0,85L/mil på lands- och motorväg beroende på hastighet) men i stan blir den snabbt törstig, precis som alla andra tunga bilar.
    Finns det NÅGON som lyckas köra en 9-5 automat bensinare på 0,7 ?

    Jag skulle själv räkna med ca 0.87 för manuell och minst 0.95 automat, då mestadels landsväg.

    Men jag håller med om att det inte spelar så stor roll vilken motor man har för förbrukningen, med samma körstil drar dom likvärdigt, på 9000 upplevde jag att 2.3t var snålare men jag tror dom hade högre utväxling än 2.0 ?

    Angående 98 oktan så märker jag ingen skillnad på 95 och 98 på min Aero, men det ÄR säkert skillnad, bara så liten att jag inte märker nåt, så jag tankar alltid 95.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  11. #11
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 466
    Medlem#
    11937
    Citat Ursprungligen postat av GlennB Visa inlägg
    Finns det NÅGON som lyckas köra en 9-5 automat bensinare på 0,7 ?

    Jag skulle själv räkna med ca 0.87 för manuell och minst 0.95 automat, då mestadels landsväg.
    Jag har ju en manuell, jag trodde inte det gjorde någon större skillnad på landsväg med lock-up. Men jag kan ha fel...

    Med vårt körmönster ligger vi på 0,80L/mil snittförbrukning mellan tankningarna. Då är de flesta milen arbetspendling 4,5 mil enkel väg på 50-100-vägar sedan tillkommer en del "skjutsa barnen till aktiviteter och liknande"-körningar på ett par km styck. Vi brukar använda motorvärmare på vinterhalvåret.

    0,63 L/mil är rekordet, det för en 4 mil sträcka från macken ut till sommarstugan på mest 70- och lite 90-väga men då var det medvind. Normalförbrukningen på den sträckan är ca 0,7L/mil.
    Till fjälls med takbox, dubbdäck och fullastad bil ligger vi typiskt på 0,75-0,8L/mil på 90-100-vägar, men rullar vi på E4an i 120km/h är det nog närmare 0,85L/mil den drar.
    Senast redigerat av jellybear den 2018-08-27 klockan 11:15.

  12. #12
    Citat Ursprungligen postat av GlennB Visa inlägg
    Finns det NÅGON som lyckas köra en 9-5 automat bensinare på 0,7 ?

    Jag skulle själv räkna med ca 0.87 för manuell och minst 0.95 automat, då mestadels landsväg.

    Men jag håller med om att det inte spelar så stor roll vilken motor man har för förbrukningen, med samma körstil drar dom likvärdigt, på 9000 upplevde jag att 2.3t var snålare men jag tror dom hade högre utväxling än 2.0 ?

    Angående 98 oktan så märker jag ingen skillnad på 95 och 98 på min Aero, men det ÄR säkert skillnad, bara så liten att jag inte märker nåt, så jag tankar alltid 95.
    Fick ner min gamla 08a 2.3t Automat till 0.73 på motorvägen, men snittade oftast runt 0.9 med den...Byta programvara till 55P hjälpte dock mycket, tror förbrukningen gick ner 1dl

  13. #13
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 193
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av turbo_erik_ Visa inlägg
    Låter som vilken motor som helst kommer bli bra.
    Rätt uppfattat!

    Det som har absolut störst påverkan på förbrukningen är förarens beteende.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  14. #14
    Citat Ursprungligen postat av Mr.O Visa inlägg
    Det är klart värt att fixa den du har om den är fin för övrigt och du gärna vill behålla den.

    Men -
    med tanke på låga begpriser på 9-5 kan man få en väldigt bra utrustad bil för ganska små pengar, så vill du "byta upp dig" är det naturligtvis vettigare att fokusera på den du skall köpa än den du säljer.

    Om du inte har speciella skäl att välja just 04-05 kan det ju vara läge att kolla på 08-09. 10år nyare än den du har. De bör rimligen vara mindre slitna och mindre rostiga. Rent generellt alltså. Dessutom finns biopower, med lägre skatt. typ 1500/år.

    Är det viktigt med motorprestanda? Då kan det vara bra att veta att det både är enkelt och billigt att optimera (chiptrimma, steg1) så man får prestanda i Aero-nivå oavsett vilken (bensin/E85)motor du väljer.

    Alltså
    • alla aktuella Saab 9-5 bensinare och biopower går på 95.
    • Biopower går på valfritt 95 och E85. & är billiga i drift
    • Aero och Griffin är bäst utrustade, men prisskillnaden mot de minst utrustade är liten.

    Generellt sett, så klart.
    Jag fick förklarat att 2.0t med fabrikstrim har större spridare och lätt går ryckigt på 95. Den borde gå bra på 95 men det verkar inte som att mjukvaran klarar att justera för detta. Det är egentligen oviktigt nu när den ska bytas ut.

    Anledningen till byte är att det börjar bli för mycket fel. AC kyler dåligt, distributionsspjällen på vänster sida la av precis när jag hade fixat höger sida och recirculationen, den har börjat förbruka 1L olja på 100 mil från att knappt dra en dl på 1000 mil och lite andra grejer. Har ingen plats att hålla till och meka och det är för dyrt att lämna in hos verkstad.

    Anledningen till 04/05 är att de nyare har airbags från Takata som inte har återkallas i Sverige. Vill inte åka runt med felaktiga airbags även om ingen har drabbats här än... Dessutom så tycker jag att faceliften förstörde designen.

    Vet att sena 05 också gick att få med biopower men det dyker inte upp många begagnade sådana. Just nu väntar jag på en automat med hyfsat låga mil (under 15000). Vore trevligt med lite utrustning som AS2/AS3, backvarnare förarstol med minne och sånt, men pris, mil och skick är viktigare. Motorstyrka är inte det viktigaste men en 2.3t med 185 hk skulle föredras över en 2.0t med 150. Trim är inte intressant pga kostnaden. Maptun tar till exempel 3995:- för steg 1 till 2.3t och är man inte väldigt intresserad av prestanda så är det en ganska stor del av bilens värde som går att lägga på annat, om man ska vara tråkig

  15. #15
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 940
    Medlem#
    12120
    Det är väl bara NG9-5 som har takata-airbags ?

    Däremot håller jag med om att 04-05 är snyggast, både utvändigt och invändigt.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  16. #16
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 193
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av turbo_erik_ Visa inlägg
    Jag fick förklarat att 2.0t med fabrikstrim har större spridare och lätt går ryckigt på 95. Den borde gå bra på 95 men det verkar inte som att mjukvaran klarar att justera för detta. Det är egentligen oviktigt nu när den ska bytas ut.

    Anledningen till byte är att det börjar bli för mycket fel. AC kyler dåligt, distributionsspjällen på vänster sida la av precis när jag hade fixat höger sida och recirculationen, den har börjat förbruka 1L olja på 100 mil från att knappt dra en dl på 1000 mil och lite andra grejer. Har ingen plats att hålla till och meka och det är för dyrt att lämna in hos verkstad.
    OK, glöm historien och fokusera på framtiden är en bra ide alltså!

    Citat Ursprungligen postat av turbo_erik_ Visa inlägg
    Anledningen till 04/05 är att de nyare har airbags från Takata som inte har återkallas i Sverige. Vill inte åka runt med felaktiga airbags även om ingen har drabbats här än... Dessutom så tycker jag att faceliften förstörde designen.
    Airbags är endast återkallade i vissa områden med speciellt klimat. I Sverige och största delen av världen bedöms de fungera korrekt varför byte inte behövs. Utseendet skall vi inte diskutera när det gäller din bil har du rätt!

    Citat Ursprungligen postat av turbo_erik_ Visa inlägg
    Vet att sena 05 också gick att få med biopower men det dyker inte upp många begagnade sådana. Just nu väntar jag på en automat med hyfsat låga mil (under 15000). Vore trevligt med lite utrustning som AS2/AS3, backvarnare förarstol med minne och sånt, men pris, mil och skick är viktigare.
    Det nesta av utrustning går relativt enkelt att gradera upp om du inte får tag på en fullutrustad. Men trevligast är att slippa såklart.
    Citat Ursprungligen postat av turbo_erik_ Visa inlägg
    Motorstyrka är inte det viktigaste men en 2.3t med 185 hk skulle föredras över en 2.0t med 150. Trim är inte intressant pga kostnaden. Maptun tar till exempel 3995:- för steg 1 till 2.3t och är man inte väldigt intresserad av prestanda så är det en ganska stor del av bilens värde som går att lägga på annat, om man ska vara tråkig
    Då tycker jag du skall prioritera skicket. Väljer du en 150hk ger ett steg1 225hk på E85 och/eller 95. Det är en rejäl skillnad. Med STCS-rabatt blir det betydligt billigare än 3995. När du sedan tankar E85 sparar du in pengar, så behåller du bilen ett tag kan du tjäna in ganska mycket...
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  17. #17
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 757
    Medlem#
    10798
    Citat Ursprungligen postat av GlennB Visa inlägg
    Det är väl bara NG9-5 som har takata-airbags ?

    Däremot håller jag med om att 04-05 är snyggast, både utvändigt och invändigt.
    9-5 fick Takata airbags i samband med faceliften 2006.

    Citat Ursprungligen postat av Mr.O Visa inlägg
    Airbags är endast återkallade i vissa områden med speciellt klimat. I Sverige och största delen av världen bedöms de fungera korrekt varför byte inte behövs. Utseendet skall vi inte diskutera när det gäller din bil har du rätt!
    Snarare så är det konsumentskyddets styrka i olika delar av världen som avgör om det byts airbags eller ej. I USA så byts alla, dvs. airbags i 37 miljoner bilar, GM tvingas till och med göra dubbla byten på vissa bilar, dvs först byte till ny Takata airbag och sedan byte igen till en säker konstruktion.

  18. #18
    Citat Ursprungligen postat av GlennB Visa inlägg
    Det är väl bara NG9-5 som har takata-airbags ?

    Däremot håller jag med om att 04-05 är snyggast, både utvändigt och invändigt.
    Nej, OG9-5 har dessa från -06 och NG9-3 ska också ha dessa från start -03 om jag förstått rätt. NG9-5 ska väl däremot inte vara drabbad?

    Och -06 och framåt är lite väl mycket GM på insidan för min smak.

    Citat Ursprungligen postat av Mr.O Visa inlägg
    Det nesta av utrustning går relativt enkelt att gradera upp om du inte får tag på en fullutrustad. Men trevligast är att slippa såklart.Då tycker jag du skall prioritera skicket. Väljer du en 150hk ger ett steg1 225hk på E85 och/eller 95. Det är en rejäl skillnad. Med STCS-rabatt blir det betydligt billigare än 3995. När du sedan tankar E85 sparar du in pengar, så behåller du bilen ett tag kan du tjäna in ganska mycket...
    Jag har inget emot att skruva men AS1 till AS2 har jag förstått att det är mer jobb än det är värt. Backvarnare är väl inte speciellt svårt att montera men sensorerna kostar nästan 500 styck på skrot och sen ska man ha elektroniken också. Konvertering till E85 kanske kan vara värt det, men klarar hela bränslesystemet etanolen på bilar som inte levererats med etanoldrift?


    Citat Ursprungligen postat av SaabJohan Visa inlägg
    9-5 fick Takata airbags i samband med faceliften 2006.

    Snarare så är det konsumentskyddets styrka i olika delar av världen som avgör om det byts airbags eller ej. I USA så byts alla, dvs. airbags i 37 miljoner bilar, GM tvingas till och med göra dubbla byten på vissa bilar, dvs först byte till ny Takata airbag och sedan byte igen till en säker konstruktion.
    Precis, både inom sverige och EU så har ansvariga politiker och myndigheter varit väldigt fega med att ställa krav. I USA krävde man åtgärd eller så delade man ut höga böter.


    Att klimatet här skulle göra konstruktionen säker kan jag inte hålla med om, däremot tar det kanske längre tid för problemen att utvecklas i vårt kallare klimat men jag tror att vi kommer se följderna av detta här också förr eller senare. Kanske tar det så lång tid att bilarna redan är uttjänta men när det kommer till mänskliga liv så är det inget jag vill chansa med. Skulle egentligen vilja ha en 9-3 Aero från -08 eller senare med XWD men hur mycket jag än gillar Saab så är säkerheten när det gäller mänskliga liv inget jag vill chansa med. Det är ju trots allt felaktiga airbags, oavsett om problemet har visat sig i vårt klimat eller inte.

  19. #19
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 128
    Takata airbag sitter i:
    og9-5 2006-2010 (när de fick den nyare ratten)
    ng9-3 2006-2012 (03-05 har Autoliv, brytpunkten är när man kan ha den nyare ratten med bättre grepp)
    ng9-5 2010-2011 (samt de få 2012or som finns)

    1 användare gillar detta inlägg



  20. #20
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 193
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av turbo_erik_ Visa inlägg
    Konvertering till E85 kanske kan vara värt det, men klarar hela bränslesystemet etanolen på bilar som inte levererats med etanoldrift?
    Ja, det skall inte vara något problem. Men Maptun som säljer konvertering är kunniga och kan ge svar.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

Liknande ämnen

  1. Svar: 16
    Senaste inlägg: 2014-06-30, 10:57
  2. Bränsleförbrukning 5-stegad automat?
    Av MattA i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2013-04-15, 17:23
  3. Programvara Automat, bränsleförbrukning
    Av Ralle76 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2012-01-02, 23:44

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •