Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 123
Resultat 41 till 47 av 47

Ämne: Bränsleförbrukning OG9-5 2.0t vs 2.3t Automat

  1. #41
    Citat Ursprungligen postat av MattA Visa inlägg
    Blyfri 98

    Trots att jag är en vän av teorier och att vissa här påstår att man under normala temperaturer inte ska få någon skillnad i bränsleförbrukning så märker jag en klar förbättring med 98 oktan dessutom går bilen bättre även den går felfritt på 95 oktan, upplever att respons och gåvilligheten är bättre. ������
    Bra bränsle gör stor skillnad 98 brukar väl hålla bättre kvalité? märkt att 95-oktan mellan olika mackar kan göra stor skillnad

  2. #42
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 117
    Jag ligger på 1,25 blandad körning med en 2.0t BioPower Automat, steg 1 och E85.

    1 användare gillar detta inlägg



  3. #43
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Jag ligger på 1,25 blandad körning med en 2.0t BioPower Automat, steg 1 och E85.
    2.3t med e85 så låg jag på 1.3 med automat. 2.0 steg 3 med e85 ligger jag på runt 12.5l i stadskörning. Kör i göteborg innerstan trafik

  4. #44
    2.0t 2006 BF95 original med automat ligger jag på 1.4 stadskörning (rätt blandat 50-70-120) med hyfsat snäll fot

  5. #45
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937
    Citat Ursprungligen postat av leolulz Visa inlägg
    2.0t 2006 BF95 original med automat ligger jag på 1.4 stadskörning (rätt blandat 50-70-120) med hyfsat snäll fot
    120 och stadskörning??? Stadskörning brukar betyda lägre hastigheter rödljus med regelbundna stopp (inte huruvida du kör nära bebyggelse eller inte), t.ex. i NDEC-cykeln ser stadskörning ut såhär:
    Capture.PNG

    1.4 är väldigt högt på BF95 om du inte kör 100% i t.ex. Stockholms innerstad. Så antingen har du något fel på bilen eller så är du inte så snäll på foten som du tror.

    Värt att notera är att hur hårt du trycker på gasen bara har en mindre påverkan bränsleförbrukningen, det är hur mycket du bromsar som avgör. Behöver du bromsa hela tiden så betyder det att du bränner upp rörelseenergi i onödan, d.v.s. du har tidigare gasat mer än nödvändigt för att förflytta bilen hela vägen till sitt mål (och därmed åker förbrukningen upp).
    Senast redigerat av jellybear den 2018-09-05 klockan 14:14.

  6. #46
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2008
    Inlägg
    659
    En kall vinterdag med normal stadskörning i Malmö ligger jag över 2 liter/mil på E85 (iofs 9-3 med automat). Men då är det kallstart och sen 40 km/tim.

  7. #47
    Citat Ursprungligen postat av jellybear Visa inlägg
    120 och stadskörning??? Stadskörning brukar betyda lägre hastigheter rödljus med regelbundna stopp (inte huruvida du kör nära bebyggelse eller inte), t.ex. i NDEC-cykeln ser stadskörning ut såhär:
    Capture.PNG

    1.4 är väldigt högt på BF95 om du inte kör 100% i t.ex. Stockholms innerstad. Så antingen har du något fel på bilen eller så är du inte så snäll på foten som du tror.

    Värt att notera är att hur hårt du trycker på gasen bara har en mindre påverkan bränsleförbrukningen, det är hur mycket du bromsar som avgör. Behöver du bromsa hela tiden så betyder det att du bränner upp rörelseenergi i onödan, d.v.s. du har tidigare gasat mer än nödvändigt för att förflytta bilen hela vägen till sitt mål (och därmed åker förbrukningen upp).
    Hehe jag inser min otydlighet i inlägget

    Vet inte vad jag kan klassa det riktigt som då jag har ca 4km 120 väg, 2km 70 väg och 3km 50 väg. Två stoppljus och 3 rondeller, farthinder, kö och något annat stopp... Min förra Saab 9-5 2005 2.3t automat drog precis samma mängd och den var det inget fel på (tills den gick sönder helt )

    Kallstart gäller detta då, är ute på motorväg efter några minuter och nej det är inte i Stockholms innerstad.
    Senast redigerat av leolulz den 2018-09-05 klockan 15:19.

Liknande ämnen

  1. Svar: 16
    Senaste inlägg: 2014-06-30, 10:57
  2. Bränsleförbrukning 5-stegad automat?
    Av MattA i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2013-04-15, 17:23
  3. Programvara Automat, bränsleförbrukning
    Av Ralle76 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2012-01-02, 23:44

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •