Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 45

Ämne: Märkligt TWICE-problem og9-5

  1. #1
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118

    Märkligt TWICE-problem og9-5

    Jahapp, Griffinen (9-5 Griffin 99) som jag köpte lider av lite elektriska problem.

    Föregående ägare upplevde "startproblem", dvs bilen ville inte starta ibland (jag har listat ut varför: någon har monterat soppapumpen snett så när det börjar bli lite soppa kvar så suger den luft om man gör en vänstersväng, lätt lutning borde ge samma effekt).
    Bilen lämnades in till "Speedy" nånstans här i Malmötrakten. Där byttes först startmotorn och när det inte hjälpte så bytte de TWICE
    De verkar inte haft tillgång till en TECH2, för ingen fjärr var inprogrammerad. Det är nu löst.
    Till saken hör att elstolen på passagerarsidan inte funkar, och centrallåset vill inte (felkod på reläet, men byte av relä hjälper inte). Trycker man på knappen inne i bilen låter det som att den vill låsa upp, men gör det inte, trycker man på lås så händer inget. TECH2 visar att knappen funkar.
    Trycker man på fjärrkontrollen så verkar allt funka, men centrallåset låter svagt när man låser upp (men låser inte upp, ett svagt "klick-a", precis som när man trycker på lås upp inne i bilen) och när man låser händer precis ingenting, eller ja, blinkers blinkar som tänkt.
    Det låter lite som att den inte fattar att en dörr är stängd, men enligt TECH2 stämmer allt med stängda dörrar osv och om det var felet så borde det väl inte gå att få den att reagera på fjärrkontrollen?

    Kan det vara så briljant att de lyckats byta till en trasig TWICE? enheten som i princip aldrig går sönder...

    Nån som har några bra idéer?

  2. #2
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 889
    Kanskje er ikke den laaange prosedyren "Progammering" gjennomført, noe som WIS beskriver MÅ gjøres for at TWICE etter byttet skal "inprogrammaras" i bilen?
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  3. #3
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    Jag gjorde det ikväll, jag tänkte att det kanske skulle lösa det, men ingen skillnad

  4. #4
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 920
    Medlem#
    12120
    Är lite förvånad att speedy ens tog i ett sånt jobb, kompisen jobbade på speedy (i stockholm) förut, och deras grej är ju snabba enkla jobb (ofta medans kunden väntar), dom tog inte alls i den typen av jobb utan koncentrerade sej på typ bromsar, avgas, däck och olje/filterbyten.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 496
    Medlem#
    6973
    Har sett kraftigt ärgad kraftmatning till TWICE på en OG9-3. Då fungerande inga centrallås men allt såg ok ut med Tech2. Syna kontaktdonen vid a-stolpen.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  6. #6
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    Ja, jag är lite orolig, för uppenbarligen så visste de inte var grejerna satt så de har rivit ur båda mattorna fram, och förstört dem. Det är hål i mattan vid förarens vänsterfot, precis vid kablaget.
    Jag hoppas att inte alltför mycket är förstört
    Själva TWICE funkar som den skall i det mesta. Det enda den klagar över är att den inte får kontakt med reläet till passagerarstolen, så där måste jag kolla kablaget.

  7. #7
    "Det finns alltid nåt att göra" Gäller även här! :-D Kör så det ryker!

  8. #8
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 889
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    - centrallåset vill inte (felkod på reläet, men byte av relä hjälper inte).
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    - Det enda den klagar över är att den inte får kontakt med reläet till passagerarstolen, så där måste jag kolla kablaget.
    Gjelder disse to det samme reléet? Feilkode skal i følge WIS ikke settes ved spenning <11V og ved "diagnosekommunikasjon" (hva nå enn det siste måtte bety). Dette KAN være en indikasjon på hvor man bør lete etter feilen(e).
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  9. #9
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 496
    Medlem#
    6973
    Jag missade den infon. Hittar TWICE själv några fel så underlättar det ju såklart felsökningen.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  10. #10
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    Jo, men felet den hittar är att den inte kan kontakta relät till passagerarstolen, det måste ju vara orelaterat till centrallåset (och att den inte hittar sirenen, men det är inte så konstigt då den är urkopplad).

    Jag kollade kopplingsschemat och låsmotorerna är ju kopplade var och en (eller ja, förardörr, passagerardörr och bakdörrarna tillsammans) direkt till TWICE. Eftersom det låter i låsen när man försöker låsa upp så måste det ju vara kontakt mellan TWICE och låsmotorerna.

    Försöker man låsa så händer inget, försöker man låsa upp, antingen med knappen inne i bilen eller fjärrkontrollen så låter det i låsen exakt som det gör om de redan är öppna, men inget händer, oavsett om de är låsta eller olåsta.

  11. #11
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    Jag skall ta och försöka mäta upp lite kablage också i eftermiddag, eller imorgon.

    Förarstolen beter sig lite konstigt. När man justerar den så rör den sig stötvis, alltså 1 sekund går motorn, en sekund går inte motorn. Jag minns inte om det var så på vissa marknader (denna såldes i Tyskland) eller om det är något annat. Styrboxen gnäller inte på något om jag minns rätt.

  12. #12
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 889
    Har du også kontrollert sikring #11 i elsentralen (IPEC) - og spenningen (i punktene) på den når hhv. lås/lås opp initieres?

    Og hva med spørsmålet om relé?
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  13. #13
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    Relät till passagerarstolens manövrering är det som den klagar på. Jag har bytt det, men jag är inte hundra på att det jag bytte till var helt heller, men när jag mätte i sockeln så verkar det inte finnas spänning på mer än ett stift, vilket tyder på att något saknas. Det i sig bör ju inte påverka centrallåset.

  14. #14
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 889
    Det beror litt på hvor spenningen ble målt i relésokkelen. Er dette i pinne #85 kan det komme av at denne nok legges "høy" når den ikke skal være aktiv, dette for å hindre utilsiktet aktivering av reléet. Er det ikke spenning tilstede i #86 og #30 er denne jo felles med spenningsforsyningen til (alle) låsmotorene, så én sammenheng kan det være.
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  15. #15
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    Jo, men reläet är endast det relä som aktiverar strömmatningen till passagerarstolens motorer. Reläet har inget att göra med centrallåset.

  16. #16
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 889
    Ikke releet, men sikring #11 - og deler av ledningsnettet er gemensamt.
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  17. #17
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    Jaja, jo, säkring 11 är hel, 12V finns på båda sidor av säkringen.
    Det roliga är ju att även TSL fungerar, dvs den tutar till när man trycker 2 gånger på lås, men låsen rör sig inte. Det enda man hör är en litet klick-a när man låser upp, men inget händer.
    Vad jag kan se av kopplingsschemat så går alla sladdar till låsen direkt till TWICE och eftersom låsen ger ljud ifrån sig när man låser upp så bör ju kablaget vara helt.

  18. #18
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Verkar vettigt.
    Tycker det låter som spänningen inte räcker för att manöverera låsen. (men klarar stolmotorerna) Finns det någon gemensam jordpunkt att kolla?

    - - - Uppdaterad - - -

    OK. Du var snabb!
    kabelbrott eller kortslutning till låsen då?
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  19. #19
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 889
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Jaja, jo, säkring 11 är hel, 12V finns på båda sidor av säkringen.
    Måler du dette også i relésokkel #86 og #30? Og: det samme der når lås/lås opp velges med "en litet klick-a" lyd? I tilfelle denne siste målingen viser (mye) lavere spenning er du på sporet av feilen(e).
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  20. #20
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    Okej, nu har jag pillat lite.
    Tvångskör man låsen med TECH2 så hör man tydligt att det säger klick i förardörrens lås och passagerardörren, inget i bakdörrarna. Det hörs alltså bara i framdörrarna när man väljer lås upp, inte bak, men jag har för mig att det kan vara per design.
    Man kan via TECH2 endast låsa upp dörrar, inte låsa, av någon anledning, samt låsa alla dörrar. Det klickar i reläerna i TWICE oavsett vad man väljer så rimligen borde TWICE vara korrekt.
    Såsom det låter i framdörrarna är när man trycker lås upp när dörrarna redan är upplåsta. Det låter dock lika oavsett om dörren är låst eller inte, och den låser inte upp oavsett.
    Såvitt jag kan se så finns det inga elektriska skillnader på TWICE genom åren, alla tidigare enheter är NLS och man hänvisar till den som satt 2010.

    Jag glömde mäta spänningen över säkring 11 vid upplås/lås, skall göra det.

    Jag kom på en sak. Tändlåset fjädrar inte upp som det skall, troligen slitage. Frågan är om det är det som spökar? Jag såg att TWICE mottar info från DICE om att startmotorn går och vägrar då låsning. Det borde dock inte vara fallet eftersom reläerna i TWICE klickar, men det kan ju vara spänningsmatningen som inte funkar som den skall när tändlåskontakten är dålig.

    En sak som möjligen skulle kunna påverka är att
    Att förarstolen rörde sig ryckigt hade sin förklaring: minnesknapp 3 hade fastnat i på-läge. Byte av knappsats löste det. Märkligt dock att det inte ger felkod.

Liknande ämnen

  1. Märkligt problem fjäderben og9-3
    Av Almy i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2010-08-17, 09:45
  2. [LÖST] Märkligt problem med värmen OG9-5
    Av Ajja i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-12-28, 17:32
  3. Märkligt kopplings problem!
    Av björne i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-04-08, 13:24

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •