Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 45

Ämne: Märkligt TWICE-problem og9-5

  1. #21
    Det där med tändningslåset kanske kan vara nåt. Den beter sig lite så när det inte går upp, när man går ur bilen o ska låsa så går det inte.. Din varken låser eller låser upp?

  2. #22
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2004
    Inlägg
    521
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Okej, nu har jag pillat lite.
    Tvångskör man låsen med TECH2 så hör man tydligt att det säger klick i förardörrens lås och passagerardörren, inget i bakdörrarna. Det hörs alltså bara i framdörrarna när man väljer lås upp, inte bak, men jag har för mig att det kan vara per design.
    Man kan via TECH2 endast låsa upp dörrar, inte låsa, av någon anledning, samt låsa alla dörrar. Det klickar i reläerna i TWICE oavsett vad man väljer så rimligen borde TWICE vara korrekt.
    Såsom det låter i framdörrarna är när man trycker lås upp när dörrarna redan är upplåsta. Det låter dock lika oavsett om dörren är låst eller inte, och den låser inte upp oavsett.
    Såvitt jag kan se så finns det inga elektriska skillnader på TWICE genom åren, alla tidigare enheter är NLS och man hänvisar till den som satt 2010.

    Jag glömde mäta spänningen över säkring 11 vid upplås/lås, skall göra det.

    Jag kom på en sak. Tändlåset fjädrar inte upp som det skall, troligen slitage. Frågan är om det är det som spökar? Jag såg att TWICE mottar info från DICE om att startmotorn går och vägrar då låsning. Det borde dock inte vara fallet eftersom reläerna i TWICE klickar, men det kan ju vara spänningsmatningen som inte funkar som den skall när tändlåskontakten är dålig.

    En sak som möjligen skulle kunna påverka är att
    Att förarstolen rörde sig ryckigt hade sin förklaring: minnesknapp 3 hade fastnat i på-läge. Byte av knappsats löste det. Märkligt dock att det inte ger felkod.
    Att stolen rör sig ryckigt _är_ felkoden. Jag hade samma på min.
    Sommaråker 9-3 2.0t cab '98.

  3. #23
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 890
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    - Jag glömde mäta spänningen över säkring 11 vid upplås/lås, skall göra det.
    Mål også i relésokkel #86 og #30 på samme måten. Dette vil kunne vise om belastningen fra låsmotorene ev. dropper spenningen i et felles punkt med reléet, på veien fra sikringen.

    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    - men det kan ju vara spänningsmatningen som inte funkar som den skall när tändlåskontakten är dålig.
    Spenningen som går til IPEC sikring #11 går ikke via tenningslåskontakten.
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  4. #24
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124
    Jag minns inte koderna på reläer, men spänningen som skall regleras av reläet finns där, men det är tomt i styrspänningen. Twice rapporterar att det är avbrott eller kortis till reläet.
    Tidigare ägare lämnade ju in för startproblem och fick startmotorn bytt. Det kan ju ha samband med problemet.

  5. #25
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 255
    Kan det vara dåliga reläer i Twice (brända kontakt ytor) precis som på centralåsenheten i 9000 ?

  6. #26
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124
    Ja, det är det jag är inne på nu.
    När man låser upp med nyckel eller med knappen inne så klickar reläerna, och spänning kommer till motorerna i dörrarna, men de låser inte upp.
    Låser man så klickar inget i TWICE och ingen ström kommer.
    Tidigare ägare menade att problemen kom när de bytte TWICE. Min analys: de lyckades byta till en TWICE som är trasig :-/

    Jag har också smort upp låset så nu poppar det upp lite lättare. Det är slitet, så helt bra blir det aldrig mer, men det är iaf acceptabelt. Ibland poppar det upp, ibland får man hjälpa det upp lite, men nu går det upp hela vägen iaf.

    Att få tag i en ny TWICE som är testat hel är ju inget jätteproblem, men jag vill ju inte behöva byta alla låsen. Kan man göra så här:

    Montera "ny" TWICE.
    Lossa mottagaren till transpondern, lägga åt sidan och med nyckeln som tillhör twice i hålet och använda en nyckel som passar till bilen för att vrida om tändningen.
    Starta inlärning av nycklar och börja med nyckeln som hör till TWICE, liggandes i antennhålet.
    Tändning av, nyckel ur, dit med mottagaren igen, programmera in nyckel som passar till bilen.
    Avsluta programmeringen.
    Programmera in en av de gamla nycklarna som finns till bilen så det finns 2 nycklar, en som passar i låset, en som inte gör det.

    Sen programmerar man igen, men använder bara de 2 nycklarna som faktiskt passar till bilens lås, sen kan man kasta nyckeln som följde med TWICE-enheten.

    Funkar det?

  7. #27
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124
    Det skulle ju också förklara varför styrspänningen till passagerarstolreläet inte kommer fram, relät inne i Twice är helt enkelt kasst. TWICE rapporterar att det är kabelbrott till stolens relä, men jag misstänker starkt själva TWICE-enheten med tanke på låsproblemet.

  8. #28
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 192
    Medlem#
    ja
    Byta reläet i TWICE? Koppla en switch/bypass reläet som test...
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  9. #29
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124
    Äh, twice med nycklar kan jag få tag på för kaffepengar, kan ju ta en och testa med.
    Idioterna som bytt har inte satt tillbaka mattorna rätt så stolarna skall ur ändå.

  10. #30
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 192
    Medlem#
    ja
    Ingen mening att göra det svårare än nödvändigt nej
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  11. #31
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 890
    Citat Ursprungligen postat av Timpa2 Visa inlägg
    Kan det vara dåliga reläer i Twice (brända kontakt ytor) precis som på centralåsenheten i 9000 ?
    Om du tenker på relé som styrer spennings-/strømmating av låsmotorene så er det transistorer som står for dette i en 9-5 MY99. Så også for utstyring av reléer.

    EDIT: Dette er HELT feil, se videre nedover i tråden for kunnskap.
    Senast redigerat av Norrbagge den 2018-08-26 klockan 12:11. Anledning: Opplæring
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  12. #32
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124
    Nja, är du säker på det? Transistorer klickar väldigt lite och det är tydliga klickljud från twice även på min 2007a.
    Jag är rätt övertygad om att strömmatningen går via reläer.

  13. #33
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 890
    WIS 9-5 (9600) 1999\ Kaross\Dörrar och lås\Teknisk beskrivning\Låsmotor, förardörr\3.: Klikk på den nederste pilen der .

    Og ja, etter noen tiår innen elektonikk vet jeg at krafttransistorer (gjelder ikke her) kan gi lyd fra seg - om enn ikke "klikke" .
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  14. #34
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 192
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av Norrbagge Visa inlägg
    WIS 9-5 (9600) 1999\ Kaross\Dörrar och lås\Teknisk beskrivning\Låsmotor, förardörr\3.: Klikk på den nederste pilen der .

    Og ja, etter noen tiår innen elektonikk vet jeg at krafttransistorer (gjelder ikke her) kan gi lyd fra seg - om enn ikke "klikke" .
    Har inte 1999 tillgängligt i WIS nu. Men kollade på 2001-2009 där ser det mysko ut i schemat tycker jag. Snarare så att uP driver ett relä via transistorn. Är det olika TWICE 2001-2009 och 1999 kan det kanske förklara ett och annat
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  15. #35
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124
    Här har du insidan av en Twice:
    https://wormhole.pictures.fi/kuvat/Saab/twice.jpg

    Jag ser tydligt 3 reläer där.

    Reläerna klickar till och med kännbart. Håller man handen på TWICE så känner man dem, det gör man även på min 2007a.

    Det är rätt självklart att något som drar så pass mycket ström som 4 låsmotorer inte skulle skötas av en transistor.

  16. #36
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 890
    Citat Ursprungligen postat av Mr.O Visa inlägg
    Har inte 1999 tillgängligt i WIS nu. Men kollade på 2001-2009 där ser det mysko ut i schemat tycker jag. Snarare så att uP driver ett relä via transistorn. Är det olika TWICE 2001-2009 och 1999 kan det kanske förklara ett och annat
    Du leser skjemaet helt rett og jeg HELT feil - og MY 1999 er helt lik. Takker for læring.

    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Här har du insidan av en Twice:
    https://wormhole.pictures.fi/kuvat/Saab/twice.jpg

    Jag ser tydligt 3 reläer där.

    Reläerna klickar till och med kännbart. Håller man handen på TWICE så känner man dem, det gör man även på min 2007a.

    Det är rätt självklart att något som drar så pass mycket ström som 4 låsmotorer inte skulle skötas av en transistor.
    Du har selvfølgelig helt rett - og fakta i tillegg er udiskutable. Jeg beklager forvirringen . Takk for bilde.

    (Med 2A i nominell - og 5A i maksimum strøm hedde det vær fullt mulig å drive alle låsmotorene med én transistor - men det er helt OT.)

    Citat Ursprungligen postat av Timpa2 Visa inlägg
    Kan det vara dåliga reläer i Twice (brända kontakt ytor) precis som på centralåsenheten i 9000 ?
    Det ER reléer i TWICE - du har helt rett .

    1 användare gillar detta inlägg


    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  17. #37
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 192
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av Norrbagge Visa inlägg
    Du leser skjemaet helt rett og jeg HELT feil - og MY 1999 er helt lik. Takker for læring.
    Vi lär av varandra hela tiden. Jag har lärt ett och annat av dig oxo.

    Nu ser jag inte TWICE-bilderna på telefonen. Men kanske är det väl så enkelt att byta ett relä som att byta TWICE. Om inte annat en metod för den som inte har Tech2 tillhands.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  18. #38
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124
    Fast jag tror kanske inte att reläerna alltid är det som strular utan det är fuktskador på kretskorten som gör att det blir så här.
    När jag bytt TWICE så skall jag öppna den gamla och se vad som var felet.

    2 användare gillar detta inlägg



  19. #39
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124
    Fniss, den här bilen har "själ".
    Den har stått inne på gården under helgen när jag har pillat med den och samtidigt fått sitt batteri laddat.
    Ikväll tänkte jag flytta på den så den står på parkeringen istället men tji fick jag, inte startar den inte. Soppapumpen står still
    Nåja, den sitter fel ändå eftersom någon sinneslö monterat den fel så det gör inte så mycket, mer än att jag får stå ut med gnället på att det står en bil på gräsmattan

  20. #40
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 160
    Medlem#
    2555
    Eftersom du har dåligt batteri, har du provat att "nollat" bilen?

    Även på 9-5 kan ju dom sjukaste felen uppstå på pga batteriet.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

Liknande ämnen

  1. Märkligt problem fjäderben og9-3
    Av Almy i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2010-08-17, 09:45
  2. [LÖST] Märkligt problem med värmen OG9-5
    Av Ajja i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-12-28, 17:32
  3. Märkligt kopplings problem!
    Av björne i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-04-08, 13:24

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •