Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Automatlåda driver ej, felkod P0720-4 OG9-5 -01

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2018
    Inlägg
    2
    Medlem#
    -

    Automatlåda driver ej, felkod P0720-4 OG9-5 -01

    Hej,

    Jag hoppas få hjälp/tips med följande:

    1. Vad tror ni det är för fel?
    2. Pålitlig verkstad i Solna/Norra Sthlm för att åtgärda just detta med rimliga priser?
    3. Vad är ett rimligt pris?

    Jag har problem med en automatlåda som inte driver (25 000 mil).
    Efter att bilen vid ett tillfälle stannat och inte velat driva, lyckades jag efter några dagar (med hjälp) köra hem bilen ca 1 mil på 3:ans växel. Fick hjälp med att nollställa felkoderna (fick aldrig felkoderna vid det tillfället, men det skulle ha med sensorerna att göra). Bilen gick sedan helt normalt (D-läge) i ca 3 min, innan den på nytt stannade. Efter omstart ett flertal gånger kunde jag ta mig ungefär ett tjugotal meter åt gången, tills den till slut gav upp och vägrade driva, även i 3:ans läge.

    Jag har nu fått hjälp med en ny felsökning, vilken visade på felkoden P0720-4 Output Speed Sensor Circiut (felkoden visades under de tre rubrikerna: ABS 5.4, ABS/TC 5.3 samt TCM (Transmission Control Module).
    Efter den sista felsökningen och nollställning, drev bilen inte i R eller D-läge, men dock på 3:ans växel. Detta tyder, enligt tips, på att det inte är något mekaniskt fel, utan att det just handlar om hastighetsgivarna. Vad tror ni? Kan det vara ett isolerat fel, eller finns risken att hastighetsgivarna orsakats av någonting annat? Vad jag har förstått är det inte en jättehög kostnad att åtgärda detta och min tanke är att lämna in bilen och be dem byta sensorerna. Samtidigt tänker jag att man kanske bör passa på att kontrollera något annat samtidigt, så att inte samma sak händer med de nya sensorerna.

    Tacksam för alla råd och tips!

    //Gröngölingsbilägaren

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2015
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    269
    Medlem#
    9929
    2. - Mats Riesel i Solna
    Saab 9-5 Aero 02, SAAB 9-5 Aero 04, SAAB 9-5 2.3t 05, TECH II

  3. #3
    Byt sensorn där bilen står nu om växellådan tidigare fungerat invändningsfritt.

    Om bilen lämnas in till verkstad kommer kostnaden för reparationen sannolikt att överstiga halva och inte osannolikt hela bilens värde. Tillkommer bärgning.

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2018
    Inlägg
    2
    Medlem#
    -
    Tack för tipset!

    - - - Uppdaterad - - -

    Tack för ditt svar. Jag förstår - kan dock bli svårt då jag inte har de bästa meckarfärdigheterna själv.

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 469
    Medlem#
    11937
    Citat Ursprungligen postat av ztam Visa inlägg
    2. - Mats Riesel i Solna
    Inte lägst timtaxa i stan, men sannolikt mest Saab-kunskap för pengarna i norra Stockholm.

    Citat Ursprungligen postat av turbo4ever Visa inlägg
    Om bilen lämnas in till verkstad kommer kostnaden för reparationen sannolikt att överstiga halva och inte osannolikt hela bilens värde. Tillkommer bärgning.
    Kan vara, men samtidigt måste man väga det mot vad alternativet är. Att kosta på en nästan värdelös bil en dyr reparation kan i vissa fall vara det förnuftigaste alternativet.

Liknande ämnen

  1. Driver inte Saab 900 T16 og
    Av spaacer i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2012-06-25, 14:50
  2. og900s -92 som inte driver
    Av Valpen87 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-04-09, 12:02
  3. Car and driver provkör 9-7x
    Av Mrb18 i forum Allmänt
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2005-09-08, 14:12

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •