Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 31

Ämne: CIM-modul 315MHz vs. 344MHz NG9-3

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2018
    Inlägg
    4
    Medlem#
    -

    CIM-modul 315MHz vs. 344MHz NG9-3

    Hallå!

    För någon vecka sedan fick jag min 9-3 -11 bärgad pga rattlåsfel. Idag (semester... ) hade dom konstaterat att det är CIM-modulen som det är fel på. Beskedet var att den blir stående ett halvår i väntan på en ny CIM-modul, om man inte tar en med 315mhz.

    Har googlat runt men blir inte klokare. Mekanikern sa väl egentligen bara att det är min bil så jag måste själv bestämma om det. Finns det regler mot det eller är det bara inte standarden i Europa?

    Tack på förhand!

  2. #2
    Nordamerika använder 315MHz till licensfria sändare (fjärrkontroller mm) medan Europa använder 443MHz. (Det finns även fria frekvenser runt 800-900MHz).

    Mottagare för fjärrkontrollern sitter i CIM, så monteras en sådan CIM i bilen måste även fjärrkontrolldelen av nycklarna bytas ut. En extra kostnad, men jämfört med en stillastående bil ...

    315MHz är inte licensfri i Sverige men frekvensbandet är inte allokerat till något annat enligt PTS. Att använda en CIM med 315MHz är inte olaglig i Sverige (det är ju bara en mottagare); problemet är fjärrkontrollen i nyckeln (en sändare). Men, att någon skulle upptäcka några korta svaga sändningar från en fjärrkontroll är inte så troligt, så vem skulle märka att man använder 315Mhz?

    Hur är det med bilar importerade från USA? De använder säkert fortfarande 315MHz.

    Ett alternativ till ny CIM är att reparera den trasiga.
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2018
    Inlägg
    4
    Medlem#
    -
    Tack för snabbt svar! Nu känns det lite tryggare! Det ska väl mest troligt gå på försäkringen det här, men det som kunde tillkomma var självrisk för en ny nyckel.

    Verkstaden nämnde ingenting om att repa den. Hur går man tillväga i sådana fall?

  4. #4
    Jag har inte testat, men BBA Reman ska kunna reparera.

    http://www.bba-reman.com/gb/content....t=saab-9-3-cim

    Det info jag fick från BBA Reman var 159 pund plus frakt (ca 45 pund) plus VAT (moms). Sen tillkommer naturligtvis frakt till England också. Tre till fem arbetsdagar för själva reparationen. Totalt blir det ca 3000,- och två veckors stillestånd till, dvs inte speciellt billigt eller snabbt.

    Min CIM havererade i maj (samma felbild som du beskriver) och den lösning jag valde var ny 315MHz-CIM plus två nya 315MHz-nycklar.

    Det är inte säkert att försäkringsbolaget vågar vara delaktiga i en 315MHz-lösning. :-)
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  5. #5
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    Sen får man komma ihåg att alla CIM är inte reparerbara heller. Det vet man inte förrän man skickat in den och de testat. Så man kan ju åka på en kostnad för ingenting.

  6. #6
    Om Reman anser att den inte går att reparera tar de en felsökningsavgift på 35 pund, dvs samma uträkning som ovan med frakter och VAT fast 35 i stället för 159 pund. Men man har ju fortfarande inte en hel CIM. :-( För mig var detta en av anledningarna till att jag valde alternativet att byta till 315MHz. De andra var tid till fungerande bil och känd kostnad från Orio.
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2018
    Inlägg
    1
    Medlem#
    -
    Hej.
    Jag har samma problem,att man måste byta CIM-modulen.
    Blev rådd av Bilpartner att försöka hitta en begagnad och då kunde de montera den åt mig.
    Nu undrar jag vart jag skulle kunna hitta en begagnad CIM-modul och om det är något som man bör veta innan man köper den.

  8. #8
    Den som Reman säljer, behövs det nya nycklar till den? Annars verkar det som ett bra alternativ att få hem en fungerande och returnera sin defekta. Det är väl något som en verkstad borde kunna ombesörja om de vet om det... Bra service om inte annat. Trevligare med 1 vecka på verkstaden istället för 6 månader.

  9. #9
    Citat Ursprungligen postat av ime95mos Visa inlägg
    Den som Reman säljer, behövs det nya nycklar till den?
    Reman reparerar elektronik till bilar. Du skickar den trasiga, de lagar och skickar tillbaks.
    Man kontaktar dem innan man skickar, t.ex. för information om nycklar behöver skickas med eller ej.
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  10. #10
    Det står så här på sidan

    "We send you out a working unit and you send your old unit back
    after you fit this one. If for any reason we do not receive your old unit back, there would be an additional charge of £150"

  11. #11
    Vilket alternativ som är bäst kan bero på om du har tillgång till Tech2 med säkerhetsaccess (behövs för att gifta in en "ny" CIM). Om du skickar din CIM kanske en Tech2 inte behövs. Det bästa är att fråga Reman först.

    - - - Uppdaterad - - -

    Kanske ett tredje alternativ? http://forum.saabturboclub.com/showt...=1#post1491736
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  12. #12
    Helt rätt. Om man väljer att ta emot en renoverad först måste den programmeras in. Tanken var ju att en verkstad kan hjälpa till med det (Som har Tech2), dvs beställa, programmera, returnera => Nöjd kund. < 6 månader

    Citat Ursprungligen postat av Göran Larsson Visa inlägg
    Vilket alternativ som är bäst kan bero på om du har tillgång till Tech2 med säkerhetsaccess (behövs för att gifta in en "ny" CIM). Om du skickar din CIM kanske en Tech2 inte behövs. Det bästa är att fråga Reman först.

    - - - Uppdaterad - - -

    Kanske ett tredje alternativ? http://forum.saabturboclub.com/showt...=1#post1491736

  13. #13
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av Göran Larsson Visa inlägg
    315MHz är inte licensfri i Sverige men frekvensbandet är inte allokerat till något annat enligt PTS. Att använda en CIM med 315MHz är inte olaglig i Sverige (det är ju bara en mottagare); problemet är fjärrkontrollen i nyckeln (en sändare). Men, att någon skulle upptäcka några korta svaga sändningar från en fjärrkontroll är inte så troligt, så vem skulle märka att man använder 315Mhz?
    Enligt PTS är bandet 240-328.6MHz reserverat för militär användning.

    Vad militären har det till eller vilka effekter de eventuellt sänder på vet jag inte. De lär knappast svara om man frågar. Men några begränsningar finns knappast. Så att använda 315MHz utrustning verkar vara en utomordentligt dum idé om det finns alternativ. Speciellt i en bil som inte är stationär utan riskerar hamna inom militärens "områden". Risk att man plötsligt inte kan låsa eller låsa upp bilen pga störningar, eller att man hittas av militären.

    Att uppmana eller råda någon att bryta mot lagen genom att använda 315MHz strider fö mot forumets §8.1
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  14. #14
    Helt original Ukys avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Onsala
    Inlägg
    716
    Min gamla OG 9-5 V6 var en fd. USA-bil som aldrig skeppades över utan i stället gick som testbil i Thn.
    När den väl nådde mig fanns en liten bilaga till Servicehäftet/Instruktionsboken med ett ditklistrat
    Certificate Of Compliance; Att bilen ändrats så att den var laglig i EU. Kul var att kablaget till
    främre bakljus (innanför den orange sidoreflexen) fanns kvar så mina USA-blinkers passade.

    En annan pikant upptäckt var att fjärrnycklarna och mottagaren gick på 315 MHz...

    (Jag uppmanar ingen till lagbrott, men under de år jag ägde bilen var den aldrig utstörd
    vare sig i Sverige eller någon annanstans i Västeuropa.)

    Vad man däremot bör veta är att 433 är nerlusat med diverse komersiella "slask"-applikationer
    varav fjärrnycklar är en tjänst. Det finns gott om sändare såpass starka i stadsmiljö
    att man kan få sina 433-fjärrar blockerade av någonting på en närliggande frekvens.
    Under 432 MHz finns en hel del starka industriapplikationer, varav hjälp-GPS är en.
    På 426 MHz har exvis Göteborg stad ett radiodatanät vars sändare sitter litet varstans i staden
    bla. vid Renovas anläggning i sävedalen och uppe i Guldheden.

    Bandet 225-400 MHz används av NATO till flygapplikationer. Det finns även sattelliter
    som har sin utfrekvens där, något som Brasilianska piratradio-amatörer upptäckt
    och som lyckats smyga in sin musik i bandkanterna genom att hitta upplänksfrekvenserna...
    fd. STCS 262

    99GL, 900EMS, 2 x 900 T8, 2 x 9000 T16, NG 900T, 9-5 2.3t, 9-5 Aero, 9-5 3.0 V6 + diverse annat.

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2018
    Inlägg
    4
    Medlem#
    -
    Det blev att sätta in en 315MHz, återstår att se vad försäkringsbolaget säger men nu får jag nog åtminstone tillbaka bilen nästa vecka.

  16. #16
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av Gardelid Visa inlägg
    Det blev att sätta in en 315MHz, återstår att se vad försäkringsbolaget säger men nu får jag nog åtminstone tillbaka bilen nästa vecka.
    Det lär ju fungera, men vara olagligt. Nu lär man ju knappast behöva bygga om USA-bilar när man semestrar med Saaben i Sverige. Inte heller när man importerar. Så man kanske inte skall oroa sig så väldigt mycket.

    Hoppas bilen funkar snart igen då!
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  17. #17
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 921
    Medlem#
    12120
    Citat Ursprungligen postat av Mr.O Visa inlägg
    Vad militären har det till eller vilka effekter de eventuellt sänder på vet jag inte. De lär knappast svara om man frågar. Men några begränsningar finns knappast. Så att använda 315MHz utrustning verkar vara en utomordentligt dum idé om det finns alternativ. Speciellt i en bil som inte är stationär utan riskerar hamna inom militärens "områden". Risk att man plötsligt inte kan låsa eller låsa upp bilen pga störningar, eller att man hittas av militären.
    ..Att lyckas träffa på nån av de fyra soldaterna vi har kvar och att nån av dom skulle göra nåt på det bandet känns mycket osannolikt.

    Att uppmana eller råda någon att bryta mot lagen genom att använda 315MHz strider fö mot forumets §8.1
    Tja, som andra sagt så byter inte folk grejerna när man importerar bilar från USA, och det finns inga regler om det heller afaik.

    Misstänker att min kanada-speccade (men svensksålda) 9-5 Aero kör 315Mhz, nån som vet hur man kollar ?
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  18. #18
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 486
    Spektrumanalysator hör inte till det man brukar ha i hemmaelektronikverkstaden.
    https://www.conrad.se/p/dsa710-spekt...m_term=1517916

    Effekt och räckvidd för fjärren är så liten så det är inget problem i praktiken om man inte råkar befinna sig på någon väldigt olämplig plats.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  19. #19
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2018
    Inlägg
    4
    Medlem#
    -
    Tror till och med att det fanns nycklar med kort och lång räckvidd, och då tog vi kort räckvidd för säkerhets skull.

  20. #20
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 496
    Medlem#
    6973
    Citat Ursprungligen postat av GlennB Visa inlägg
    Misstänker att min kanada-speccade (men svensksålda) 9-5 Aero kör 315Mhz, nån som vet hur man kollar ?
    Står frekvens på etiketten på TWICE.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

Liknande ämnen

  1. BlueSaab modul V5.3
    Av Balou i forum Pryltorget säljes
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2018-06-02, 14:12
  2. ABS modul 9-5 01:a automat
    Av RustyNail i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2013-02-24, 12:35
  3. CIM modul strul
    Av johan_tat i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-12-30, 12:20
  4. CIM modul strul
    Av johan_tat i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-12-28, 20:06
  5. ABS-Modul 9-5 -00
    Av ChristianL i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-01-15, 23:59

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •