Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Hög framvagn efter fjäderbyte OG9-3 Aero

  1. #1
    Sugmotor montahues avatar
    Reg.datum
    jun 2017
    Ort
    Falun
    Inlägg
    71
    Medlem#
    11098

    Hög framvagn efter fjäderbyte OG9-3 Aero

    Jag har bytt fjädrar fram på min -01 Aero. Bilen har orginal 17" och är inte sänkt. Den har stått på pallbockar ett par månader pga av byte av slavcylinder och annat pul. Jag bytte samtidigt framfjädrarna eftersom båda var av nedtill. När jag var klar och släppte ner bilen såg den inte klok ut, det var minst 12cm mellan däck och skärmkant på vänster sida och flera cm till på höger sida. Nu har jag kört bilen 20 mil och den har "satt sig" såpass att den inte lutar särskilt mycket åt vänster längre och jag har ca 8cm mellan däck och skärmkant på vänster och kanske en cm till på höger. Men det ser ju fortfarande långt ifrån ut hur det borde. Som jämförelse är det uppemot 3 cm mindre avstånd baktill på bilen.

    De ny fjädrarna är av den billigare sorten köpta på Skruvat.se efter rekommendation baserad på bilens reg-nummer. Det är första gången jag bytt fjädrar och jag kan ju ha gjort något fel förstås även om jag tror att allt är rätt ihopmonterat. Kan jag ha köpt fel/dåliga fjädrar? Eller kan det bli så här efter ett fjäderbyte och jag måste köra många mil till innan allt satt sig och det ser riktigt ut?
    Senast redigerat av montahue den 2018-08-21 klockan 01:20.

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Sollentuna
    Inlägg
    344
    Hej!

    Detta med fjädrar är ett gissel nu när det inte går att köpa originalfjädrar längre. Det fanns ju väldigt många olika från början.
    Jag har också varit med om att de fjädrarna som jag köpte gjorde bilen för hög. Det gällde en 9000, och jag hade då tillgång till verkstadshandboken där höjden står specificerad, så jag var helt säker på att det var för högt. Den gången fick jag kapa fjädern. Vet inte om det går på en 9-3.
    Då din bil är en Aero så har den ju inte standardfjädrar från början. De lär ha varit lite hårdare. Jag vet inte om de dessutom var något sänkta. Om det är fallet, och du dessutom har gamla fjädrar bak som har sjunkit ner något med åren så blir skillnaden mellan fram och bak ännu mer markant. Kolla också så att det inte ör något fjäderbrott bak. Jag håller precis på att fixa en Talladega 900 -98, och där var ena fjädern av utan att jag märkt det.

    Vore nog bra om du kunde få fram måttet på höjden från någon verkstadshandbok att kontrollera måtet mot. Då kan du ju prova att reklamera om det inte stämmer.

    /Martin

    1 användare gillar detta inlägg



  3. #3
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 926
    Det ska ju poängteras att regnummersök och särskilt på dylika sajter sällan är hundraprocentigt. man kan få många val och det gäller att kunna lite själv också och dubbelkolla många ggr för att få rätt. Ibland har de bara ett alternativ och original kanske det fanns fjorton och då listar de bara en sak även om det är fel. Samma med Biltema. Man kan få upp en bromsskiva på en bil men det betyder inte att det är det enda alternativet som finns till just den bilen. Det betyder bara att de valt att bara sälja den som ger volymförtjänster, den andra skivan som en del har kanske säljs för lite för att läggas upp ens.
    Skicka regnummer och artikelnummer på fjädern du köpt i pm så kan jag kolla vad du fått och om det är rätt.

    1 användare gillar detta inlägg



  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    1 036
    Medlem#
    10604
    Säkerligen fel fjädrar tyvärr. Ett bra tips är att jämföra bredvid de gamla innan byte så brukar man få en hint.
    Original går väl iof väl att beställa fortfarande.. Typ..
    Om man tar fram vilken som gäller i EPC & sen kollar Speedparts eller Maptun lär man vara säker.

    1 användare gillar detta inlägg



  5. #5
    Sugmotor montahues avatar
    Reg.datum
    jun 2017
    Ort
    Falun
    Inlägg
    71
    Medlem#
    11098
    Tack för svaren! Mina misstankar har blivit bekräftade, kan inte tänka mig att fjädrarna kan sätta sig särskilt mycket mer nu och bilen är löjligt hög framtill. Jag kollade EPC innan jag köpte fjädrarna och för mig såg det ut som att det var samma fjädrar för alla og 9-3:or bortsett från Viggen, men jag antar att jag inte kollade tillräckligt noga. Kan hur som helst inte tänka mig att dessa fjädrar skulle funkat mycket bättre på en og 9-3 SE heller. Det är väl bara att bita i det sura äpplet och skruva ner igen, åtminstone är saker inte fastrostade längre och går fortare att ta isär får jag trösta mig med. Om det är någon som har ett direkt tips på fjädrar som motsvarar orginal tar jag tacksamt emot det. Det skulle också vara intressant att veta om det ändå skulle kunna vara skillnad på Aero fjädrar och fjädrar till "vanliga" turbo SE.

    1 användare gillar detta inlägg


    Saab 9³ Aero Coupé -02 Laserröd
    Saab 9³ Vector SS tx-paket Biopower -10 Laserröd
    Saab 9³ Aero 5D -01 Cosmic Blue

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 487
    og9-3 Aero har sportchassi originalmonterat. Minns jag rätt så är det 10 mm lägre jämfört med en "vanlig" SE. Jag kör numera omkring med fjädrarna fram till "standard" chassi efter att den ena framfjädern gått av på nedre varvet. Bak sitter de originalmonterade fjädrarna kvar. Samtliga stötdämpare är fortfarande de originalmonterade som är till sportchassit. Det ser bara lite löjligt ut i och med att bilen är ca 10 mm för hög fram. Det stör mig dock inte så mycket att jag har orkat demontera och kapa fjädrarna. Fjädrarna köpte jag för flera år sedan från NeoBrothers tillsammans med nya fjäderben och diverse annat som tar slut i framvagnen.

    1 användare gillar detta inlägg


    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  7. #7
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 581
    Medlem#
    4156
    Instämmer i kören att det troligen är fel fjädrar med så stor skillnad. Men sen blir det ju alltid en rätt markant skillnad också om du bara byter fjädrar fram och inte bak, även om du har rätt fjädrar.

    Ponera att bilen har gått 20000 mil och du byter fjädrar bara fram så kommer naturligtvis bilen att bli högre fram än bak (de bakre har haft 20000 mil och 17 år på sig att sätta sig/hänga ner sig)
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2014
    Inlägg
    180
    Medlem#
    -
    Bilen blir ofta skrämmande hög efter byte av fjädrar, men det sätter sig relativt snabbt när man väl fått ner bilen på backen och kört några mil. Men jämför med de gamla fjädrarna, troligtvis är det där felet ligger.

  9. #9
    Sugmotor montahues avatar
    Reg.datum
    jun 2017
    Ort
    Falun
    Inlägg
    71
    Medlem#
    11098
    Jag har kört närmare 100 mil nu och det är fortfarande runt 8 cm mellan däck och skärm när jag mäter mitt uppepå. Jag tror inte det blir så mycket bättre. Bak är avståndet hälften. Så bilen ser inte precis ut som jag vill. Men har jag köpt "SE-fjädrar" i stället för sådana som ska vara för Aero så förklarar det ju bara 1 cm extra på höjden. Bilen är löjligt hög i fronten oavsett vad man jämför med och även om bakfjädrarna är saggiga. Något är helt fel, antingen har jag gjort fel eller så har skruvat sålt på mig billigt skräp. Jag betalade 700kr för båda så kanske fick jag fjädrar därefter. Jag ska ställa undan bilen över vintern och det lär väl inte bli något fjäderbyte förens till våren. Men som sagt, har någon tips om var jag kan hitta fjädrar som är rätt så är jag mycket tacksam. Tack för svaren!
    Saab 9³ Aero Coupé -02 Laserröd
    Saab 9³ Vector SS tx-paket Biopower -10 Laserröd
    Saab 9³ Aero 5D -01 Cosmic Blue

  10. #10
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 581
    Medlem#
    4156
    Maptunparts, Speedparts, Orio t ex.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    1 036
    Medlem#
    10604
    Se till att beställa rätt, & gör det från Maptun eller Speedparts så lär det bli bra.

  12. #12
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 926
    Möjligheten finns ju att de är felpackade också så att du har helt fel i kartongen................

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2014
    Inlägg
    180
    Medlem#
    -
    Om du har möjlighet så hade jag mätt fjädrarna och be dem mäta i butiken du köpt dem. Om du kollar JKDesign på garaget.org så råkade han ut för en felleverans när han köpte fjädrar hos Speedparts.

Liknande ämnen

  1. Knarrande efter fjäderbyte bak
    Av Gradeus91 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2017-07-26, 14:00
  2. Hjulinställning efter fjäderbyte
    Av KoktGrus i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2015-08-12, 00:28
  3. Felsökning - Bilen är sne efter fjäderbyte. 9000 2,0t -96
    Av AxlSam i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-08-16, 08:42
  4. Hjulinställning efter fjäderbyte?
    Av Tokv41 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-03-29, 18:09

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •