Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Rattlås aktiverat NG9-3

Hybridvisning

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2018
    Inlägg
    11
    Medlem#
    -

    Rattlås aktiverat NG9-3

    Hej!

    Saab 9-3 2006 1.8T

    Efter att jag försökt starta bilen med urladdat batteri får jag felmeddelande i display "Rattlås aktiverat. Ta ur nyckel. Vrid på ratten. Försök igen."
    (batteriet är laddat, samt att laddare står påkopplad)

    Jag kan inte vrida om nyckeln då SIM inte tillåter detta av någon anledning. Jag kan således inte starta bilen.

    Rattlåset är inte aktiverat, jag kan vrida på ratten. Jag har även skruvat ur rattlåset och allt ser helt ut, men det är inte i aktiverat läge.

    Om jag tar ut säkringen för rattlåset eller kopplar ur rattlåset får jag följande felmeddelande i display "Rattlåsfel. Stanna på säker plats. Kontakta verkstad" (kan även i detta läge inte vrida nyckeln)

    Jag har lånat en ODB2 läsare men kan inte läsa ut felkoder då jag inte kan slå på tändningen. (kan inte kommunicera med ECU står det)

    Alla vanliga klickljud mm som är vanliga när man sätter i nyckeln är borta. Jag har provat med bilens båda nycklar.

    Nu till frågeställningar:

    Kan en TECH 2 läsare läsa ut felkoder om man inte kan slå på tänding? (jag har försökt få tag i läsare utan att lyckas, men om man inte kan läsa och radera felkoder utan att virda om nyckeln så är ju detta meningslöst)

    Är det SIM som har gått sönder?

    Om bilen tror att rattlåset är aktiverat, spärras då nyckeln i SIM, eller styrs den enbart av "nyckeligenkänningen" i SIM?

    Jag börjar få birst på möjliga lösningar, och har läst massvis med olika trådar, men inte har samma symptom som jag har. (de flesta verkar vara bekymmer som har med SIM att göra)

    Jag har beställt en beg SIM från england och hoppas den kommer inom kort, så jag kan prova att byta denna.

    Ytterst tacksam för tipps på lösningar, nya metoder att prova, även på verkstäder i Göteborg som har rätt kompetens.

    MVH Oskar

  2. #2
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 117
    Det är inte så lätt att bara byta CIM-modulen, den måste programmeras in i bilen med en TECH2 med säkerhetsaccess.

    Har du provat "norsk reset", alltså lyfta batteripolen? När min 06a strulade så löste det problemet. När elektroniken utsatts för låg spänning kan vad som helst komma "ur fas". Att starta om hela systemet kan lösa väldigt många problem av den arten.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2018
    Inlägg
    11
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Det är inte så lätt att bara byta CIM-modulen, den måste programmeras in i bilen med en TECH2 med säkerhetsaccess.

    Har du provat "norsk reset", alltså lyfta batteripolen? När min 06a strulade så löste det problemet. När elektroniken utsatts för låg spänning kan vad som helst komma "ur fas". Att starta om hela systemet kan lösa väldigt många problem av den arten.
    Har provat norsk... Kanske borde prova igen.

    CIM är det själva rattlåset?
    Gör en trasig CIM att det inte går att slå på tändningen?

  4. #4
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 889
    Prøv en svensk - det gjør vi i Norge, men det fungerer desverre ikke alltid .

    CIM er enheten som er montert rundt rattstammen og KAN under visse forutsetninger hindre at nøkkel kan vris, dette pga. (ev. manglende) kommunikasjon med rattlås (SCL) og tenningslås (ISM).

    I WIS prosedyre for å prøve å "låse opp" et slikt tilfelle som det du nå har, uten skifte av enheter, benyttes Tech2 til utlesing av ev. feilkoder. Der er det igjen en egen prosedyre for forsøk på å løse et slikt tilfelle, under forutsetninger av at Tech2 leser "SCL: SCL ulåst og sikret" og "CIM: SCL ulåst og sikret":

    - Ta ut sikring #1 i sikringssentralen (IPEC) i instrumentpanelet;
    - Ta ut sikring #2 i sikringssentralen IPEC (har du sjekket denne?);
    - Vent i 10 sekunder;
    - Montér sikring #2;
    - Radér feilkoder;
    - Ta ut nøkkelen;
    - Vent i 5 sekunder;
    - Sett nøkkelen i tenningslåset og kontrollér om nøkkelen kan vris til "ON".

    Nå får du jo ikke radert feilkodene i det steget, men om du ikke har kommet videre på annen måte kan det vel ikke skade å prøve dette?

    I prosedyren nevnes det ikke når sikring #1 skal settes tilbake .

    3 användare gillar detta inlägg


    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2018
    Inlägg
    11
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Norrbagge Visa inlägg
    Prøv en svensk - det gjør vi i Norge, men det fungerer desverre ikke alltid .

    CIM er enheten som er montert rundt rattstammen og KAN under visse forutsetninger hindre at nøkkel kan vris, dette pga. (ev. manglende) kommunikasjon med rattlås (SCL) og tenningslås (ISM).

    I WIS prosedyre for å prøve å "låse opp" et slikt tilfelle som det du nå har, uten skifte av enheter, benyttes Tech2 til utlesing av ev. feilkoder. Der er det igjen en egen prosedyre for forsøk på å løse et slikt tilfelle, under forutsetninger av at Tech2 leser "SCL: SCL ulåst og sikret" og "CIM: SCL ulåst og sikret":

    - Ta ut sikring #1 i sikringssentralen (IPEC) i instrumentpanelet;
    - Ta ut sikring #2 i sikringssentralen IPEC (har du sjekket denne?);
    - Vent i 10 sekunder;
    - Montér sikring #2;
    - Radér feilkoder;
    - Ta ut nøkkelen;
    - Vent i 5 sekunder;
    - Sett nøkkelen i tenningslåset og kontrollér om nøkkelen kan vris til "ON".

    Nå får du jo ikke radert feilkodene i det steget, men om du ikke har kommet videre på annen måte kan det vel ikke skade å prøve dette?

    I prosedyren nevnes det ikke når sikring #1 skal settes tilbake .
    Hej!

    Nu har jag för säkerhets skull testat både norsk och svensk reset... Inget av detta fungerade.

    Jag har tyvärr inte lyckats hitta en TECH2 som är inom vettigt avstånd. Tror tyvärr det får bli verkstad i alla fall.

    Tack för hjälp i övrigt.

    // Oskar

  6. #6
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 889
    Hei

    Kanskje kan det likevel først være et forsøk å prøve "prosedyren", men med det tillegget at du etter steget "Montér sikring #2;" venter i "10 sekunder" og så setter tilbake #1 og da og venter i nye "10 sekunder" før du går videre? Dette gir ulik "oppvåknings-/restartfrekvens" for hhv. ISM/CIM og SCL.
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2018
    Inlägg
    11
    Medlem#
    -
    Rattlåset var trasigt.

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2019
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    6
    Medlem#
    -
    Provar att väcka liv i denna tråd då jag har precis samma problem. Vi har efter mycket felsökande kommit fram till att det mest sannolikt är så att rattlåsenheten är trasig och har därför försökt byta den. Den nya enheten (från skroten) verkar inte registreras alls och felmeddelandet ändras till "Rattlåsfel". Funderar nu på om det är så att den nya lådan måste programmeras eller paras med bilen

  9. #9
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 486
    ISM, Ignition Switch Module, enheten mellan stolarna där nyckeln placeras behöver inte giftas in/eller programmeras. ISM kommunicerar med CIM som håller reda på nycklarnas koder och godkänner upplåsning av SCL (Steering Column Lock), vridning av nyckeln och start av motorn.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2019
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    6
    Medlem#
    -
    Ok. Tack! Det jag bytt och alltså undrar över är SCL. Har också noterat att den gamla är märkt med "SAAB 128 011 16" och den nya med "SAAB 12 801 153". Kan detta vara ett problem? Har sökt lite och båda numren kopplas till Saab 9-3 03-11.

  11. #11
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 889
    Citat Ursprungligen postat av Shelicha Visa inlägg
    - Saab 9-3 03-11.
    Er dette aktuell bil? Vi er avhengig av en korrekt bilmodell for å (om mulig) kunne gi deg et presist svar
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  12. #12
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 889
    I Electronic Parts Catalogue (EPC) står det at P/N 12 801 116 gjelder for chassinummer -31026543, og P/N 12 801 153 for 31026544-51006601. Normalt anføres det i EPC når artikkelnummer er ombyttbare, noe det ikke gjør i dette tilfellet.
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2019
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    6
    Medlem#
    -
    Min bil är en Saab 9-3 Sportsedan från 2003

  14. #14
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 496
    Medlem#
    6973
    SCL måste giftas till bilen vilket kräver Tech2 + säkerhetsaccess.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2019
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    6
    Medlem#
    -
    Tack! Då blev jag ganska mycket klokare på detta

  16. #16
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 889
    Fra WIS, ifm. bytte av SCL: "12 801 153 och 12 801 116/12 789 484 är inte utbytbara då de är avsedda för rattställ med olika kuggvinkel."
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

Liknande ämnen

  1. På styrelsens begäran: Tapatalk aktiverat
    Av bollman i forum Forum-/Hemsiderelaterat
    Svar: 111
    Senaste inlägg: 2015-03-24, 23:12
  2. [LÖST] Engine failure och limp home mode aktiverat OG9-3
    Av Grane i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-10-07, 09:55

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •