Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Startproblem felkoder P0336, P1181, P1312 och P1334 OG9-5

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2018
    Inlägg
    7
    Medlem#
    -

    Startproblem felkoder P0336, P1181, P1312 och P1334 OG9-5

    Har en 9-5 2,0t som inte startar. Check engine har lyst ett par år, servicefolket brukar släcka utan åtgärd. Hade problem tidigare i somras med varmstart som Speedy fixade, bytte vevaxelgivare. Tomgång har varit hög på sistone, men nu startar den inte. (Startmotorn går). Kollade felkoder, fick upp 4 stycken:
    - P0336, vilket verkar vara vevaxelsensorn, kanske släckte inte Speedy? Är så van vid att check engine lyser....
    - P1181, yes, backventilen i vevhusventilationen var av, vilket antagligen förklarar tomgångsproblemet, har beställt ny, men jag gissar att det nog inte är skälet till att motorn inte startar.
    -P1312 och P1334, misständning cyl 1,2 respektive 3,4. Misständningen skall vara rätt rejäl om motorn inte tänder. Kan koden innebära att tändkassetten har gett upp totalt? Kan man anta att det ordnar sig med en ny eller begagnad kassett från skroten? Läste i en tråd att versionen på TK'n är viktig, min är en 3.6A

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 117
    Medlem#
    8758
    Felkoderna i sig påverkar inte motorgången (mer än i vissa specialfall), det är det som ligger bakom felkoderna som påverkar.

    P0336 är sannolikt felaktig vevaxelgivare. Det är känt att en del pirat ger upp ganska snabbt.

    P1312 och P1334 betyder förenklat oftast att tändkassetten är utsliten, och du kör på lånad tid.

    Rent allmänt är det dumt att köra en B2x5-motor med lysande CE, eftersom det finns flera fel (framför allt relaterade till för tunn blandning) som kan ge följdfel i form av mekaniska haverier. Rent allmänt betyder lysande CE att du har något som bör åtgärdas snarast.

    2 användare gillar detta inlägg


    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2018
    Inlägg
    7
    Medlem#
    -
    Tack för din input. Har beställt ny backventil och tänker fixa en beg. tändkassett. Hoppas den snurrar igång efter det. Undrar bara om det kan vara så att den nya vevaxelgivaren som Speedy satte in var undermålig och om en trasig sådan kan omöjliggöra kallstart också, antagligen kan den det....

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    1 037
    Medlem#
    10604
    Kan bara hålla med Långmilare.
    Byt vevaxelgivare & se till att det är en originalprodukt.
    Byt TK och endast till en original. Att köpa från skroten fungerar oftast utmärkt. Var inte "rädd" att kolla på OG9-5 från år 2000 och framåt, ofta har dom fått utbytt någon gång. Din är troligen inte utbytt. Version 3.7D är mig veterligen den senaste. Det står 4 siffror på den, tex 0713. Det betyder att den är tillverkad år 07 vecka 13. Ju nyare desto bättre alltså, superenkelt
    Och utan att veta hur service på din bil ser ut så rekommenderar jag att du även byter till nya tändstift. Det ska vara NGK BCPR6ES-11 eller BCP7ES-11 (om den är en BP nyare än 2005.)

    Och till sist. Lyser motorlampan, läs ut felkod & åtgärda omgående! För mig är det ungefär som bensinlampan börjar lysa och man tror att den inte betyder något! Ta hand om din lilla bil så tar den hand om dig
    Senast redigerat av Karlqvist den 2018-08-22 klockan 15:12.
    /Chrille
    Saab 9-5 Aero SS MY01, Saab 9-5 SS MY04 (projekt)

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2018
    Inlägg
    7
    Medlem#
    -
    Då så, då var backventilen bytt, (felkod P1181) mot en ny i aluminium. Beg tändkassett från skroten likaså installerad, version 3.7C, vilket kanske tagit hand om felkoderna P1312 och P1334. Men lika förbaskat tänder inte motorn. Servar regelbundet hos Mekonomen, vet inte vad de skruvat i för pluggar om det är NGK eller annat, senast i våras.
    Återstår P0336, vevaxelgivaren. När givaren pajade i juni gick bilen fortfarande, men startade inte om den nyss stoppats och var varm, då var man tvungen att vänta tills den svalnat. Vet inte om Speedy satte in någon kineskopia, eller om den förutom att hindra varmstart kan hindra all start om den skulle ha pajat igen (den nya har då bara funkat 1% av tiden och 1% av körsträckan jämfört med originalet). Blir väl till att bogsera till verkstad snart.....

  6. #6
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 889
    WIS om P0336 (bl.a.): "Motorn kan inte startas vid permanent fel."
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2018
    Inlägg
    7
    Medlem#
    -
    Fick en ny felsignal kopplad till vevaxelgivaren, något om instabil signal, om jag minns rätt. Försökte putta igång bilen för att slippa be grannen bogsera och otroligt nog startade bilen då. Körde ett varv runt kvarteret och stängde av, därefter startade den med nyckel och jag åkte till Speedy, som fick putta igång bilen. Nu säger de att det läcker olja inifrån, sensorn hade olja på sig och de tror att oljan gör att sensorn inte fungerar hela tiden. Konstigt tycker jag, sensorn är ju induktiv. De bytte sensorn tydligen tålde inte sensorn olja.!? Låter tveksamt tycker jag.

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 496
    Medlem#
    6973
    Vevaxelgivaren sitter i blocket och där finns det gott om olja. Det är alltså inget fel om den är lite sölig när man tar ur den. Det blir kladdigt även utanpå blocket om o-ringen skulle vara skadad eller dålig också.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2018
    Inlägg
    7
    Medlem#
    -
    Givaren sitter i blocket, men verkstadskillen sa att givaren sticker enligt honom in på insidan av blocket vid svänghjulet, där det helst inte bör vara olja, alltså utanför vevaxeltätningen. Hans teori var att plasten i givaren på 2 månader absorberat olja och svällt eller på annat vis fått den induktiva givaren att balla ur. Han satte in en ny givare igen och tog i alla fall inget betalt. Så särskilt mycket olja kan det ju inte vara som läcker, kopplingen slirar i alla fall inte, men han vill gärna byta vevaxeltätning. Han sa också att o-ringen var till för att hindra smuts från att komma in inte olja att läcka ut. Jag vet inte vad jag skall tro.

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Felkoder P0113, P0340, P1334, P1312 9-5 2.3T -00 Automat
    Av JanLeinonen i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2013-09-30, 22:49
  2. [LÖST] CE och felkoder P1312, P1334, P1181 OG9-5
    Av Simon86 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2013-07-01, 17:36
  3. [LÖST] Felkoder P1312 och P1334 OG9-5 2,3t -04
    Av fredde070 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2011-06-22, 17:55

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •