Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Byte av bakskärmar NG9-3 -06

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2013
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    12

    Byte av bakskärmar NG9-3 -06

    Har en Saab 06:a som även om den gått över 29 000 mil så vill jag få den i bra skick. Båda bakskärmarna är angripna av ytrost och undrar om det är någon som vet om det är ekonomiskt rimligt att köpa nyare bakskärmar och få dem lackade samt monterade eller om jag ska fortsätta som jag gör nu att laga själv ytrosten?


    På fredag skall bilen besiktas och efter det så avgörs ödet för saaben

    En extra fråga.....Är det bara jag som får vissa individer i BMW och Audi att försöka jävlas genom att vilja tävla vem som är snabbast på vägen?

    /JB

  2. #2
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 965
    Medlem#
    Dolt
    Att byta bakskärmar på en ng9-3, kombi eller sedan, är inte lika lätt och billigt som framskärmar. Väldigt många punktsvetspunkter behöver slipas fram och borras ur till att börja med. Redan detta jobb är såpass besvärligt att det inte lönar sig. Varken tids- eller pengamässigt. Det är lagning är plåt som gäller. Finns många bra guider här på forumet hur det kan göras.

    Extra svar.... Jag är en lugn person som inte brukar få medtrafikanter att känna sig irriterade. Hänt till och med att de tackat när man underlättat en omkörning eller så.

    1 användare gillar detta inlägg


    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2013
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    12
    Tack för tipset....jag har tränat några år med att laga rost och någon gång ska jag lyckas
    Och jag kör väldigt lugnt och laglydigt men råkar till och från ut för någon som vill jävlas

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 752
    Medlem#
    9176
    Om du är säker på att det bara är frågan om ytrost så finns det absolut ingen anledning att byta skärmar. Inte ens om det är gravrost är det säkert att det behövs. Det beror på hur djupt rosten gått.
    Är de bara ytrost (som inte gått på djupet) räcker det i allmänhet att slipa.
    Är det gravrost (som gått på djupet) är det egentligen bara blästring som hjälper eftersom den minsta lilla rost som är kvar före målning är en grund för att det skall fortsatta rosta.

    Sedan måste du ha en bra grundfärg som biter bra i plåten och som kan hindra rost att uppstå
    Och till sist måste färgskikten vara tillräckligt tjocka för att motstå väder och vind. Sprayfärg i få sprayskikt betyder mycket troligt att rosten snart är tillbaks

Liknande ämnen

  1. Bakskärmar OG9-3 3D
    Av Martinwide i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2017-10-02, 14:34
  2. Bakskärmar till 9-3 Coupe
    Av Etnica i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-10-10, 20:39
  3. ng900/og9-3 coupé bakskärmar ?
    Av Turbo_Knuff i forum Allmänt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-06-29, 19:07
  4. Rost bakskärmar 9-5
    Av rrmrrm81 i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-03-11, 11:59

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •