Hej allihopa
Jag tänkte dela med mig lite av min senaste OG93 aero.
Mest eftersom att jag är glad att komma över en kupé (tyvärr utan taklucka) i fint skick som inte har gått aslångt och dels för att kunna få input och tips vid fix, mek och vid eventuella problem. Tycker själv att det är väldigt intressant att följa andras projekt trådar så jag tänkte dela med mig lite av denna bilen.
Köpte den i maj i år och då hade den 17100 mil på mätaren, sen dess har jag kört knappt 400 mil och blir alltid glad av att se bilen när man går ut till parkeringen så det är väl ett gott tecken :) Har haft två st OG93 aero tidigare, båda två 5 dörrars med uppåt och över 30000 mil på sig som i slutänden har kostat mer än dom har smakat om vi säger så.
Hursomhelst, detta var redan gjort/bytt på kupén av tidigare ägare när jag köpte den:
Grövre insug
3” downpipe
Sport Kat
2,5” Ferrita
Öppet luftfilter (numer återställt till orginalburk)
Race IC Aluminium
Ställbara Gula Koni + fjädrar
Nya slitsade skivor, nya belägg
Viggen koppling
Viggen vinge
Maptun Steg 1
Stereo + högtalare uppgraderat
Lite rost finns i nederkant på båda sidorna mot bakre hjulhusen och även under bilen från främre domkraftsfästena och framåt.
Det under bilen ska svetsas och fixas till nu inom nån vecka innan det blir alltför blött och skitigt ute.
Resterande rost i karossen blir nog ett vinterprojekt och jag kommer förmodligen att kosta på den en hellack eftersom fronten är ganska blästrad vilket syns väldigt väl på en svart bil :(
Inredningen är i kanonskick, ACC funkar och kyler fint, enda fel jag har hittat är att eljusteringen till backspeglarna inte funkar samt bakrute uppvärmingen likaså. I övrigt så är den i sånt skick att jag har tänkt lägga en del pengar på den för att ha den i många år framöver främst som sommarbil.
Följande är gjort i min ägo:
Eftersom det satt 17" NG93 fälgar på den så fick jag börja med att jaga efter en uppsättning 17” Aero double threespoke som jag fick tag i efter mycket om och men. Två av dom fick några små lackskador i frakten men det var inte så mycket att göra åt. La på nya 215/45/17 däck så nu ser den ut och rullar som den ska.
Efter att ha kört den i några månader så bestämde jag mig för att få ordning på chassi/väghållning och beställde lite godis från Abbot racing i England. Köpte deras uppgraderade styrväxelklämma, ARB och Subframe brace som monterades i måndags denna veckan och det gjorde en världs skillnad på styrning och väghållning. Extremt väl investerade prylar som rekommenderas varmt. Nästa på listan blir nog deras sänkfjädrar som sänker ca 30mm, ska vara riktigt bra i kombo med gula Koni som redan sitter på och funkar som dom ska.
Tänkta uppgraderingar/fix:
Byta bakre ljuddämparen till Maptuns 2,5" (endast för utseende) Ja knäppt men men...
Abbott racings sänkfjädrar
Framvagn: Powerflex bussningar
Bakvagn: Powerflex bussningar
Hjulinställning
Spacers för lite bättre utfyllnad av hjulhusen, 10mm fram och 15mm bak
Bromsar: Byte till Viggen bromsar runtom (har två helt nya Viggen fram ok liggandes)
Motor: Motorfästen + höja motorn i bakkant vid sänkfjäderbyte
Byta alla vakuumslangar
Styrservopump + slangar
Lackering
Ska försöka att uppdatera när något roligt händer med bilen, har konstigt nog nästan inga bilder på bilen men hittade en i telefonen
som ni får hålla till godo med tills vidare.
/Ola
93AeroCoupe.jpg