Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Vevaxelgivare OG9-3 -99 T5

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2014
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    20
    Medlem#
    -

    Vevaxelgivare OG9-3 -99 T5

    Hej!
    Jag köpte en ny vevaxelgivare och installerade häromdagen då varvräknaren står still när startmotorn snurrar. Tror dock att den alltid gjort det så länge jag har haft bilen, (4år). Bytte den därför att bilen dog en varm sommardag på motorvägen men startade dagen efter och går skit första minuten om det är varmt ute. Med den nya vevaxelgivaren står ff varvräknaren still? Ohm-mätte även den gamla vevaxelgivaren och den verkar vara ok faktiskt.
    Kan det saknas spänning fram till den?
    Går det att mäta i kontakten?
    12 volt?
    Mvh, Markus

  2. #2
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 888
    OM man i dette tilfelle kan stole på WIS er det ikke spenning å måle i kontakten. Pulssignalet (genererer en AC-spenning) har på inngengen i ECM en (høyohmig?) motstand til jord, sannsynligvis for å sikre at giveren ikke skal kunne "trigge" ECM utilsiktet når motoren ikke roterer.
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2014
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    20
    Medlem#
    -
    Ok, så inget att mäta då? Vad kan då vara fel?

    Skickat från min D6503 via Tapatalk

  4. #4
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 888
    OM bilen ellers starter og går som normalt er jeg ikke sikker på hvilken feil du refererer til. Er det "sommerdagsfeilen", går dårlig første minuttet kun når det er varmt ute, turteller står (tilsynelatende) stille v/startmotorkjøring eller at turtall ikke vises i det hele tatt?
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2014
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    20
    Medlem#
    -
    Hej igen! Bilen går som den ska efter en minut. Nu när det är varmt ute bara. Varvräknaren och hastighetsmätaren fungerar annars bra. Hoppar upp till 800-900 varv så fort bilen startar. Jag har läst att varvräknaren ska röra på sig när startmotorn går? Därför jag bytte vevaxelgivaren. Går det att mäta spänning i uttaget till vevaxelgivare? Förlåt men jag förstår inte norsk så bra i skrift. Mvh, Markus

    Skickat från min D6503 via Tapatalk

  6. #6
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 888
    Det er vel jeg som skal be om unnskyldning for at jeg ikke skriver på svensk - det tror jeg hadde blitt enda verre .

    Giveren skal, når den er koblet til, gi 7-10 VAC (vekselspenning) på utgangen ved tomgangskjøring, så jeg tror det kan bli vanskelig å kontrollere dette under startmotorkjøring. Utslaget på turtallstelleren er jo heller ikke stort da.

    På den andre siden, om det var (større) problemer med giveren, ville du ikke ha fått startet bilen bl.a. fordi hoved- og drivstoffreléene ikke ville ha operert om pulsene blir borte.

    Ellers kunne det jo være en tanke å få lest ut eventuelle feilkoder, om noen slike er satt.
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  7. #7
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 557
    Medlem#
    8163
    Huruvida varvräknaren ger utslag eller inte när man kör på startmotorn har ingenting med vevaxelgivarens kondition att göra, detta samband gäller enbart T7.
    /Johan

  8. #8
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 194
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av Norrbagge Visa inlägg
    Det er vel jeg som skal be om unnskyldning for at jeg ikke skriver på svensk - det tror jeg hadde blitt enda verre .
    Ja, det är bäst att skriva på ett språk man behärskar bra!
    Citat Ursprungligen postat av Norrbagge Visa inlägg
    Utslaget på turtallstelleren
    visningen på varvräknaren (turtall=varvtal)
    Citat Ursprungligen postat av Norrbagge Visa inlägg
    hoved- og drivstoffrelé.
    bränslepumprelä (drivstoff=bränsle)
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2014
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    20
    Medlem#
    -
    Aha det gäller bara t7 motorn? Det förklarar ju För övrigt så har jag inga felkoder och alla säkringar är hela. Relä under ratten har jag inte koll på dock. När bilen dog ifjol sommar fick jag en felkod. Kommer dock inte ihåg nummer. Har en reserv tändkassett i skuffen efter det. Bytt bensinfilter och nu vevaxelgivare. Så tråkigt att bli stående

    Skickat från min D6503 via Tapatalk

Liknande ämnen

  1. Lös vevaxelgivare
    Av Vectordavid i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2017-12-26, 02:30

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •