Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Effektivare AC för varmare klimat OG9-5

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2009
    Inlägg
    212

    Effektivare AC för varmare klimat OG9-5

    Hej, lever i ett land med 35-40° typ hela sommaren. Jag har 2 st. 9-5:or. En '98 och en '06. Jag har också en "egen" certifierad SAAB mekaniker som hjälper mig med allt.

    Jag har nyss servat min AC och de flesta här inklusive min mekaniker har riktigt bra maskiner för att fylla på AC med rätt tryck, olja osv.

    Men om jag jämför bägge mina bilar med en gammal Mazda eller en liten Nissan bil så kan jag fortfarande inte får ner temperaturen i närheten så lågt och lika snabbt som i dem. Kost sagt så kan man frysa i dessa bilar, men i mina så blir det bara OK svalt.

    Allt är servat och testat. Nya filter osv osv.

    Dessutom satte jag på en större inter cooler och den 3" downpipe på min '06:a så den ska kunna kyla bättre.

    Finns det något sätt att "trimma" AC'n på? Jag har ju annars hört att SAAB's AC system ska vara väldigt bra
    Bor på Cypern och kör <<SAAB 9-5 SE '98 • automat • högerstyrd • steg 1 220bhp • TD04 turbo >> & <<SAAB 9-5 Vector '06 • automat • 2.3l motor • TD04 turbo • högerstyrd • steg 1 270bhp, 420Nm>> (Och frugan tjatar om en cab)

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2007
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    777
    Medlem#
    7119
    Vad får du för temp i utblåsen om du kör på low?

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 163
    Medlem#
    8758
    Till en viss del är det nog en luring. Om du går på kall luft från utblåset så har 9-5:an dels en mycket kraftig fläkt vilket gör att det kommer mer kall luft men mindre kall. Det andra är att luftfördelningen är lite annorlunda, vilket gör att det kan vara svårare att känna den kalla luften med handen.

    Sedan så kör man lite eftervärme på luften för att inte få kondens, så luften blir inte lika kall som ett ointelligent system.

    Om du ställer dem på LO, drar ner fläkten en del och sedan på återcirkulation, vad får du för resultat då?

    Det går f.ö. att ställa offset på temperaturskalan i ACC:n med Tech2, själv har jag justerat ner min med 2 grader.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  4. #4
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 940
    Medlem#
    12120
    Jag upplever att min Aero är bland dom bilar jag kört som har bäst AC, till att börja med så kyler den nästan direkt vid start, vilket exempelvis japanska bilar sällan gör, dessutom är den duktig på att faktiskt få ner temperaturen i kupen snabbt.

    Däremot blåser det ju inte så kallt ur utblåsen, men det beror nog på att den försöker få ner hela kupen och fördelar luften överallt ?

    Sen utsätter jag den förvisso sällan för prövningar på 35-40 grader.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  5. #5
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 014
    Medlem#
    3471
    Måste flika in lite.
    Har en 09 Griffin o en 08 Toyota auris.

    Griffin har jag kollat köldmediet på och det saknades 2 hekto typ. Normalt efter 9 år så inget läckage. Det är jäkligt bra drag i den ac nu måste jag säga även nu i sommar när det varit 30+ ute. MEN jag var besviken jämfört med effekten i 09:an jämfört med den 03:an jag hade innan det var inte samma drag i grejorna helt enkelt. Felet var fläktmotståndet som inte var friskt. Efter jag fått det renoverat så är det väldigt bra kyla i 9-5an.

    Toyotan måste jag oxå säga jag är impad över hur snabb o effektiv den ac fortfarande är med helt orört system. Min far ägde bilen innan sedan ny o jag är andra ägaren så jag vet att systemet är orört. Nästa år ska jag kolla status över köldmedia dock.

    Mitt tips är att kolla över fläktmotståndet i din 06:a för det är vanligt att de är lite halvdana och ger skumma effekter gällande fläktens fart och acc effektivitet överlag.

    Ljus o mörk färg på bil och inredning har stor betydelse när det gäller att få ned temp i bilen har jag märkt.
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  6. #6
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 888
    Citat Ursprungligen postat av Matsaki Visa inlägg
    - Finns det något sätt att "trimma" AC'n på?
    Det vet jeg ikke, men et første steg kan vel være å kontrollere at den yter iht. spesifikasjonen:

    - Dører, vindu og panser (motorhuv) skal være lukket;
    - Alle panelutslippene skal være åpne;
    - Motorturtall 1500-2000 rpm/min;
    - Omgivelsestemperaturen skal være 20-25oC;
    - Viftehastighet: MAX;
    - Temperatur: "LO";
    - Luftfordelingsspjeldet til "Panel".

    Temperaturen skal være <7oC etter 5 minutter, målt 5 cm inne i det midterste paneluttaket.

    I en diskusjon på et australsk Saab-forum ble vannavstengningsventilen (varmekranen) forbikoblet (bypassed), rettnok pga. ytre lekkasje. Siden klima der tilsa lite behov for oppvarmng valgte de den metoden fremfor skifte av kranen - noe som kunne medføre nye lekksajer. Om du finner at ytelsen i klimaanlegget ikke er iht. spesifikasjonen kan jo lekkasje internt i kranen være én mulighet.
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2018
    Ort
    .
    Inlägg
    489
    Medlem#
    12638
    Jag råkade kapa av ett rör till kondensorn när jag "bråkade" med ett fästa till kylslingan för styrservot.
    Monterade då en ny kondensor och fyllde på systemet.
    Kallt som tusan, i sommar har vi varit i Kroatien, södra Frankrike och jag bor i Wien där det just nu är +32.
    Kan inte tillföra mycket vad gäller tekniken men kan intyga att det funkar väldigt bra när det funkar.

  8. #8
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 395
    Medlem#
    6935
    Tänk på att det är en väldig skillnad i kupévolym på en 9-5 och en liten Nissan. Är 9-5'an dessutom kombi så är det en gigantisk skillnad i mängden luft som ska kylas.

    Jag måste säga att min erfarenhet av AC i 9-5 är väldigt bra. Jag har haft 20 år gamla bilar som fortfarande har bättre AC än min nya BMW.
    Det man kan lura sig på är att AC'n i 9-5 faktiskt är ganska intelligent, så man får aldrig den där "nu jävlar blåser det iskallt" känslan som man kan få av billigare system. Systemet distribuerar luften på ett sätt som snabbt får ner temperaturen i kupén till behaglig nivå utan att passagerarna behöver hacka tänder under tiden.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  9. #9
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 922
    Man får också komma ihåg att det är skillnad på ett äldre AC system och ett modernt ACC system också som övervakar allt och inte minst temperaturen. Idag är komfort även att det inte blåser för kallt också.

  10. #10
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 467
    Medlem#
    11937
    Något inte funkar som förväntat bör man börja med att kolla om något är fel innan man "trimmar" eller liknande.
    Så kolla, som tidigare skribenter varit inne på
    1. Blir det kallt och skönt om du ställer ACn på "LO"? Om ja, är det förmodligen innertempgivaren som ger ett felaktigt värde och då hajar bilen inte att den ska kyla mer.
    2. Om innertempgivaren är sjysst, kolla nivå på köldmedium, provtryck och läckagesök systemet. Inte otänkbart att någon inte håller helt tätt på en halvgammal bil och då tappar ACn effekt.

Liknande ämnen

  1. Effektivare turbo genom jackning av turbinblad?
    Av Tomtefar i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-09-29, 01:30
  2. KOnstig klimat i 9-5
    Av Per W i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 33
    Senaste inlägg: 2007-06-30, 12:08
  3. Hjälp med Klimat.
    Av jmk i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-03-03, 23:38

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •