Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Nyckel fungerar ej, Inte heller det mekaniska låset NG9-3

  1. #1
    Sugmotor Lillejohns avatar
    Reg.datum
    feb 2016
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    66
    Medlem#
    10038

    Question Nyckel fungerar ej, Inte heller det mekaniska låset NG9-3

    Vill bara börja med att säga att jag har sökt på olika trådar med liknande problem, men har inte hittat någon som ger svar då det verkar vara "två fel".

    Fel 1:
    Jag köpte nyligen en 9-3X 2011 (från KVD), det framgick att fet endast fanns en nyckel. Den fungerar självklart utan problem.
    Jag fick ca två veckor efter köpet ett mail där det stod att "Det finns en nyckel till din nya bil att hämta här om du så vill".

    Självklart åker jag och hämtar nyckeln, det är tydligen den gamla ägaren som "hittat den och lämnat den till KVD"- Sjysst tänker jag.
    Testar omedelbart den nya nyckeln men inga av knapparna på den fungerar, öppnar då bilen med "Nyckel nr1" och sätter i den nyinförskaffade Nyckel nr2 i tändningslåset och det går att starta bilen utan problem, och åker sedan hem.

    Tänker att det säkerligen är batteriet som är slut i "Nyckel nr2", så jag byter det utan konstigheter.
    Testar nu "Nyckel nr2" (med nytt batteri), men inga knappar fungerar alls dvs Fjärrlås osv, det går dock fortfarande att öppna bil med "Nyckel nr1" och sedan använda "Nyckel nr2" för att starta bilen.

    Jag dubbelkollar att nyckarna har samma "kod" och att den mekaniska nyckeln är likadan - nycklarna är alltså identiska.

    Fel 2:
    Jag testar då att låsa upp bilen "Mekaniskt" dvs. jag använder den gamla hederliga nyckeln som finns i alla Saabs senare modeller.
    Förvånad upptäcker jag att det inte går att vrida nyckeln åt något håll, testar självklart detta med båda nycklarna, men det går inte att vrida den åt något håll.
    Vad kan detta bero på? Kan man "stänga av det mekaniska låset".

    Info och felsökning:
    -Jag satte i nyckeln och kollade antal aktiva nycklar och det står att det finns Två nycklarna till bilen, Aktiva nycklar EN
    Att det står att det finns två nycklar programmerade till bilen känns ju bra. Men vad "Aktiv nyckel En" - vet jag inte vad det står för!?!
    (Betyder det helt enkelt att tex. Nyckel nr1 sitter i tändningslåset och att den räknas som aktiv då - och om jag sätter i Nyckel nr2 så blir det samma meddelande?)

    -Om jag låser upp bilen med Nycke nr1 och sedan startar en med nyckel nr2 så fungerar inga av knapparna. jag kan alltså inte utföra koll av avktiva nycklar - detta fungerar edast med Nyckel nr1.

    Oerhört tacksam för all input som kan hjälpa!
    Samt om det är någon som har en Tech2 i Göteborgsområdet som skulle vilja göra några snabba inställningar mot en symbolisk betalning såklart!
    Tack på förhand //Lillejohn
    Såld: 9-3 SC 2007 - Manuell - Vector - MapTun Steg 1+ 220hk/345Nm
    Såld: 9-3 SC 2008 - Automat - Linear BioPower - Maptuner X Steg 1+ TD04 270Hk/390Nm

    Nuvarande: 9-3X SC 2011 - Manuell 6vxl - Vector -Biopower XWD -Maptuner X Original (Ännu) -210hk/XXX

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    älvängen
    Inlägg
    962
    hej
    jag kan tillägga detta med nycklarna.
    har tre nycklar till min ( ja eller egentligen 2 och 2/3 dels nyckel ( en avled fjärren i tvättmaskinsmassakern ...)).
    nyckeln är egentligen tre delad, en hårdnyckel, en fjärrnycken och en transpondernyckel.

    min visar antal nycklar tre, aktiva nycklar tre med den nyckeln som är död i fjärren.
    byter till en av de andra nycklarna då säger den antal nycklar tre och aktiv nyckel två alltså den vet vilken nyckel som används i tändlåset.

    att inte hårdnyckeln fungerar verkar ju inte så bra, har bilen gått långt så att "någon" ev bytt lås?
    det är inte så att låset har ergat ihop?
    troligen så kan en auktoriserad verkstad få reda på nyckelkoden och göra en nyckel till dig och eller låscylinder.
    9-3 -03 2,0 Cab.
    9-3 -08 SC Tid Utbytt till en V60 R-Design -15 D4 Polestar
    ''Kvalitet är när kunderna kommer tillbaka, men inte produkterna.''

  3. #3
    Sugmotor Lillejohns avatar
    Reg.datum
    feb 2016
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    66
    Medlem#
    10038
    Hej Lasse!
    Tack för hjälpen, ja det konstiga är ju att Nyckel nr2 inte fungerar alls (Knappmässigt), men om det är som du säger - att ett varv i tvättmaskinen kan ha dödat den så är ju inte det omöjligt, eftersom jag inte vet historiken.

    Ja låset rör sig inte en millimeter, vilket är väldigt konstigt - det känns som att det är "Inaktiverat av en Tech2" (om nu detta är möjligt dvs).
    Jag kan ju göra ett fösrök med att droppa lite låsolja på nyckeln.

    Alla tips mottages tacksamt! Som sagt om det är någon med en Tech2 i Göteborgsområdet som vill tjäna en slant så skicka ett PM eller skvara i tråden.
    Såld: 9-3 SC 2007 - Manuell - Vector - MapTun Steg 1+ 220hk/345Nm
    Såld: 9-3 SC 2008 - Automat - Linear BioPower - Maptuner X Steg 1+ TD04 270Hk/390Nm

    Nuvarande: 9-3X SC 2011 - Manuell 6vxl - Vector -Biopower XWD -Maptuner X Original (Ännu) -210hk/XXX

  4. #4
    Steg 1 whiskeycolas avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Ekerö
    Inlägg
    1 624
    Medlem#
    10853
    Hårdvarunyckeln i dörrlåset används ju aldrig på en bil med fjärrlås, så att det har grisat ner sig och inte går att vrida är inte konstigt. Nyare 9-3:or har ju inte ens ett skydd för låscylindern, det är bara plåtblecket som "stoppar".
    Egen erfarenhet av kärvande dörrlås säger att låsolja temporärt hjälper med att lösa upp skiten, men bara gör det värre i längden eftersom oljan får ännu mer skit att fastna.

    Angående det elektroniska så är det inte långsökt att nyckelsändarens knappar har pajat. Är rätt säker på att jag sett ett inlägg från TCarlsson med bilder på risiga mikrobrytare på nyckelns kretskort. Så utan att veta mer gissar jag på det som felkälla. Edit: tvättmaskin, ja det är nog inte så bra. Då säger vi det istället.

    Du kan plocka isär skalet (bara att vrida isär det när du dragit ur nyckeln) och kolla status.

    Det där med aktiva nycklar har jag ingen koll på. Skulle jag gissa är siffran som visas själva id-numret för nyckeln som sitter i bilen när du testar.
    Senast redigerat av whiskeycola den 2018-08-16 klockan 21:59.
    Mvh Johan

    93 Aero Coupé -00 • 93X BioPower XWD -10
    Tidigare: 99 GL -84 • 9000 Aero -96 • 93 Aero XWD SC -08 • 95 Aero SC -06 • 93 2.0t Linear SC -06 • 93 Turbo X SC

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2010
    Inlägg
    906
    Då får du se till att tillverka en ny nyckel så du inte står en dag med noll fungerande. Dock är det rätt dyrt har jag för mig men ett ont måste tyvärr

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 469
    Medlem#
    11937
    Citat Ursprungligen postat av whiskeycola Visa inlägg
    Hårdvarunyckeln i dörrlåset används ju aldrig på en bil med fjärrlås, så att det har grisat ner sig och inte går att vrida är inte konstigt.
    Inte ovanligt att det mekaniska nyckellåset aldrig används och när någon sedan gör ett första försök när bilen är 10-15 år gammal så kan det krävas en hel del jobb och tålamod för att få låset att överhuvudtaget röra på sig...
    Kolla att mönstret på båda fysiska nycklar ser likadant ut (=passar till samma lås). Sedan kan du ta en av dem och försöka få fart på låset. Smörja har för- och nackdelar, som Johan är inne på drar olja åt sig smuts och på sikt kan det bli sämre - men det kan samtidigt vara ett måste om det har kärvat ihop. Det finns visa smörjmedel som inte inte kladdar (lika mycket) och därmed lämpar sig bättre.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Gyllis Visa inlägg
    Då får du se till att tillverka en ny nyckel så du inte står en dag med noll fungerande. Dock är det rätt dyrt har jag för mig men ett ont måste tyvärr
    När du är klar (d.v.s. rett ut vilka nycklar du har och att de fungerar) så se då till att du har två stycken.

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    509
    Citat Ursprungligen postat av Lillejohn Visa inlägg

    Testar omedelbart den nya nyckeln men inga av knapparna på den fungerar, öppnar då bilen med "Nyckel nr1" och sätter i den nyinförskaffade Nyckel nr2 i tändningslåset och det går att starta bilen utan problem, och åker sedan hem.

    Tänker att det säkerligen är batteriet som är slut i "Nyckel nr2", så jag byter det utan konstigheter.
    Testar nu "Nyckel nr2" (med nytt batteri), men inga knappar fungerar alls dvs Fjärrlås osv, det går dock fortfarande att öppna bil med "Nyckel nr1" och sedan använda "Nyckel nr2" för att starta bilen.
    Före batteribytet kunde du inte öppna med fjärren på nyckel två, men du kunde starta med nyckel två.

    Efter batteribytet är det ju bexakt samma sak: du kan inte öppna med fjärren på nyckel två, men du kan starta med nyckel två.

    Har du - efter batteribytet - provat att låsa upp med fjärren på nyckel två EFTER att du startat bilen med nyckel två? Jag får intrycket att du inte gjort det. Kan du inte prova det och återkomma?

    Jag får ibland den situationen att jag måste starta bilen med nyckeln en gång innan fjärren funkar igen.

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Gryt
    Inlägg
    171
    Medlem#
    7435
    jellybear
    "Inte ovanligt att det mekaniska nyckellåset aldrig används och när någon sedan gör ett första försök när bilen är 10-15 år gammal så kan det krävas en hel del jobb och tålamod för att få låset att överhuvudtaget röra på sig...

    Kolla att mönstret på båda fysiska nycklar ser likadant ut (=passar till samma lås). Sedan kan du ta en av dem och försöka få fart på låset. Smörja har för- och nackdelar, som Johan är inne på drar olja åt sig smuts och på sikt kan det bli sämre - men det kan samtidigt vara ett måste om det har kärvat ihop. Det finns visa smörjmedel som inte inte kladdar (lika mycket) och därmed lämpar sig bättre."

    Nja åldern i bilen har kanske inte så stor betydelse. Jag råkade ut för att nyckel gick in i låset men inte att vrida, smörjde och försökte att vrida under 6 mån utan att lyckas! Köpte då en ny låscylinder hos saabhandlare och det visade sig att den gick heller inte att vrida före montering i dörr. Jag gick tillbaka till saabhandlaren och klagade det de gjorde var att smörja och då gick det hjälpligt. Efter granskning hemma så fick jag fila bort grader på den rörliga delen för att få nyckel att gå lätt!! Jag har ej monterat cylindern ännu för att se om den kärvar ihop igen.
    Jag har en tråd där jag ställt frågan vad man skall smörja stål (cyliderhöljet) mot aluminium (hålet cylindern sitter i) med men inte fått något svar.

    Aktuella SAAB:ar: nr. 22 ng 9-3 ss 2,0T Aero XWD Biopower 210 2010; nr. 21 Og 9-3 SE 2,0T 200 cab 1999; nr. 19 9000 CSE 2,3t 170 (250+ E85) 1998

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Fel på nyckel eller låset OG9-5
    Av u2 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2014-10-20, 11:33
  2. Larm/centrallås fungerar, men inte nyckel i förardörr. 9-3
    Av LeChiffre i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-02-03, 09:54

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •