Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Problem med AC OG9-5 -04

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2013
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    623
    Medlem#
    9614

    Problem med AC OG9-5 -04

    Tjo.

    Fyllde ac:n i början av sommaren då den avtog i kyleffekt. Efter fyllningen var det bra sprutt i den i 1.5 vecka och avtog sedan långsamt. Nu kyler den inte alls längre.

    Jag har börjat felsöka för att få bukt med problemet, kompressorn startar och går. Kopplade på manometer och vilotryck ligger på strax över 5 bar då bilen stått i 4timmar vilket borde kunna generera någon typ av kyla. Däremot så verkar det inte hända något alls på högtryckssidan. Detta lämnar mig med misstanke om att antingen är kompressorn kass (inga oljud what so ever) eller igensatt torkfilter eller igensatt kondensor.

    Mig veterligen är inte kompressorerna ett vanligt fel vilket får mig att hålla det troligt med igensatt torkfilter. Hur diagnostiserar jag det bäst?
    En helt vanlig 9-5 2.0t Linear 2006 steg 1.

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 486
    Min og9-3 hade jag kört lite för länge med dåligt fungerande AC. Både köldmedium och en del olja hade försvunnit ur systemet. Resultatet av att göra så är att kompressorn blir dålig och måste bytas ut. Det första felet var en läcka vid siktglaset på torkmedelsbehållaren vilket är vanligt. Jag vet inte om 9-5 har siktglas, det syns inte i WIS vad jag kan hitta.

    AC kurs här: http://www.fam-bjork.se/citroen/AC/gds.html

    Har du tillgång till Tech2 så kan den bl a läsa av trycket på högtryckssidan (t ex 15 bar) och temperaturen (t ex -40 grader C) på förångaren.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2013
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    623
    Medlem#
    9614
    På högtryckssidan låg det på 6-8 bar. Misstänker då kompressorn. Antar att det inte går att göra något annat än att prova att byta den?
    En helt vanlig 9-5 2.0t Linear 2006 steg 1.

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 486
    Läs gärna guiden jag länkade! Där står bl a:

    Köldmediets tryck varierar mycket starkt med temperaturen. Ett korrekt fyllt system har därför ganska stor skillnad på vilotrycken vid olika omgivningstemperaturer. Under vintern kan vilotrycket ligga under 1,5 bar varför lågtrycksbrytaren kan ha stängt av systemet, trots att köldmedienivån är ok. Å andra sidan kan vilotrycket, en riktigt het sommardag dra iväg en bit över 10 bar.

    En mera normal sommardag kan man förvänta sig ett vilotryck på 5-6 bar. Sedan kompressorn startats sjunker trycket på lågtryckssidan samtidigt som trycket på högtryckssidan stiger. Lågtryckssidan sjunker ner till ca 2,5 bar. Ett tryck på högtryckssidan av 13-16 bar, kan då också betraktas som normalt.

    1 användare gillar detta inlägg


    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2013
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    623
    Medlem#
    9614
    Ja, det var vad jag läste. Precis som texten anger sjunker trycket på lågtryckssidan men står i stort sett still på högtryckssidan. Det finns egentligen bara de tre scenariona jag redan nämnt.
    Att kompressorn är kass, att det är stopp i kondensor eller stopp i torkfilter. Vet dock inte om anslutningen på högtryckssidan sitter innan eller efter torkfilter. Med den informationen torde man kunna utesluta ytterligare ett av möjliga felscenarion.
    En helt vanlig 9-5 2.0t Linear 2006 steg 1.

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Lås och startproblem NG9-3
    Av Dell-Net i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-02-14, 22:16

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •