Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: CIM moduler till NG9-3

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2015
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    51
    Medlem#
    -

    CIM moduler till NG9-3

    Vad jag förstått och sett är att det finns inga nya CIM enheter till Ng 9-3 att tillgå. Min 03:a som bara rullat drygt 8000 mil lär behöva en, får konstant upp
    meddelande att lås/rattlås inte fungerar. Ibland klickar det inte när jag sätter i nyckeln osv.
    Det känns jäkligt trist att parkera den på skroten med 8000 mil på mätaren.
    Finns det någon som lagar CIM moduler, eller finns det något annat sätt att lösa detta problem.

  2. #2

  3. #3
    Är det inget här som går att få tag på?

    https://portal.orio.com/webapp/wcs/s...searchTerm=cim

  4. #4
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 890
    Citat Ursprungligen postat av scaniagripen Visa inlägg
    - eller finns det något annat sätt att lösa detta problem.
    Lading av batteriet? Spenningen er jo som lavest uten ladespenning, som er tilfelle når nøkkel benyttes slik.

    Så er det flere feilkoder (DTCs) som kan settes ifm. en slik melding, og noen av disse gjelder ratt- og tenningslås. Da er det kanskje en tanke å få lest ut ev. koder for å se om slike kanskje ikke gjelder selve CIM?
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 487
    Läs först ut felkoder med Tech2. Jag hade "Rattlåsfel, stanna på säker plats, kontakta verkstad" med varierande frekvens en längre tid. Varje gång efter att felet dök upp kördes systemtester med resultatet OK.

    Felkoden jag hade var:
    CIM B1440 71 ISM, Internal Fault

    Byte av ISM löste problemet. Ny ISM kostade bara lite drygt 1100 kr inklusive frakt från Maptun.

    1 användare gillar detta inlägg

    RZ

    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2015
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    51
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av TCarlsson Visa inlägg
    Läs först ut felkoder med Tech2. Jag hade "Rattlåsfel, stanna på säker plats, kontakta verkstad" med varierande frekvens en längre tid. Varje gång efter att felet dök upp kördes systemtester med resultatet OK.

    Felkoden jag hade var:
    CIM B1440 71 ISM, Internal Fault

    Byte av ISM löste problemet. Ny ISM kostade bara lite drygt 1100 kr inklusive frakt från Maptun.
    Jag har samma felkod, rattlås. Vad är ISM och var sitter den?

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av SirMacke Visa inlägg
    Begagnat från skrot/ebay?
    Jo absolut, men det är ju alltid en liten chansning med skroten. Det får väl bli det om jag inte hittar en ny.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av ime95mos Visa inlägg
    Är det inget här som går att få tag på?

    https://portal.orio.com/webapp/wcs/s...searchTerm=cim
    Det visste jag inte! Vissa har utgått ser jag men jag får ta och kolla vilket nummer min skall ha. Tack

    1 användare gillar detta inlägg



  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 487
    ISM = Ignition Switch Module, d v s tändningslåset, den burken som man stoppar nyckeln i mellan stolarna.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  8. #8
    Citat Ursprungligen postat av scaniagripen Visa inlägg
    Jag har samma felkod, rattlås. Vad är ISM och var sitter den?

    - - - Uppdaterad - - -



    Jo absolut, men det är ju alltid en liten chansning med skroten. Det får väl bli det om jag inte hittar en ny.

    - - - Uppdaterad - - -



    Det visste jag inte! Vissa har utgått ser jag men jag får ta och kolla vilket nummer min skall ha. Tack
    ISM är restnoterad och estimerad leveranstid är >6 mån. Enda alternativet är en begagnad ISM eller renovera din egen.

  9. #9
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 487
    Den var restnoterad tidigare. Den jag köpte är tillverkad i maj i år. Renovera trasig ISM har jag misslyckats med. Det var inget trivialt fel i min och alla komponentbeteckningar är oläsliga p g a skyddslack.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

Liknande ämnen

  1. vilka säljer GPS moduler ? = larm
    Av WoX i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-04-10, 23:06

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •