Får försöka mig på en "recap" vad som hänt senaste dagarna...
En kompis avgassystem hade mer eller mindre rostat av på 2 ställen så byggde ett 2,5" twinpipe avgas. Blev riktigt lagom ljud. Han hade dessutom Uppgraderat till 04-05 aero paket så utblåset hamnade ju lite fel
Sen vart det en liten tur till Öland och kungens sommar"stuga" solliden.
Utanför stog hans Bmw M8 competition 625hp =D kom inte så nära pga vakter dock
Sen var det dags för ny ruta på ng9-5an
Ställde på aeron och körde en ordentlig testrunda, igentligen första efter alla uppgraderingar. Det mesta funkar toppen men den misständer så fort laddet kommer... Högre Mair än Mreq känns jätteskumt, vad skulle kunna ge mer luft än den begär? Är ju ingen luftläckage iaf
Sen har ja börjat demontera isär bilen för lite rostfix och hellack, inget stort fan av silver....
Dom flesta lösa delarna lämnade till lackeraren idag
Imorgon skall vi på en liten roadtrip och fylla på hästkrafterna i 9-5 ng så fick putsa upp lite under locket
I helgen blir det fixa lite rost, såg att Saab parts hade nya hundben att köpa men den var bara en av mina sidor som va riktigt dålig så jag skall försöka pussla ihop den
Galet tempo! Vad snygg NGn blev! Skulle varit en bensinare bara
Vad blir det för lack på 9-5an? Lampor osv. ska få klarlack med toning?
Provat med annan LMM? Jämfört/loggat något med T7Suite?
Orginal turbo eller kina turbo ?
Magnetventilen org eller kina ?
Kina 19T är kända för overbosting
Tack! Lamporna blir slipade och klarlackade, skippar toning i dom.
Lacken får ni se sen
- - - Uppdaterad - - -
Inget loggat, och inte heller bytt lmm, känns som ja ska testa det först. Bytte mjukvara, sen skruvade jag isär exteriören
- - - Uppdaterad - - -
Har faktiskt inte dubbelkollat men tror allt skall vara original.
Har varit med om när Kina wg överboostat
Har inte visat lacken på og9-5an vad jag vet iaf :/
Du har ju pratat om färgschemat i ett sammanhang, som även skulle komma på bilen.
Update:
9-5an redo för att köras till lackeraren, kollade med lite olika transportmedel men allt blev för dyrt så slängde på lampor, ställde på bilen och körde dit den.
Fick även leverans av en vinge just in time, Tack Hyvens
Höger stötdämpare fram gav upp så bytte till coils istället på Griffin, rätt monterade denna gången Fredrik?
Hämtade ut ett trevligt paket ifrån Tershine idag, hört väldigt mycket gott om dom så ska bli kul att testa deras produkter
Tack för mention/credit i YT videon
Jag har gjort precis som du, med mina 3st ng9-3 som har H&R coils, angående den övre gummiplattan, kapade bort "pluppen" och lade emellan, för att förhoppningsvis få in mindre buller in i kupén.
Är det nån markant skillnad med justering uppe gentemot nere?
Diametern på den utstickande "knoppen", är mindre på den övre än den undre. Så då justeringen är avpassad för den mindre diametern blir det enklare att montera den där. Annars får man modda (i onödan).
Nej inget alls igentligen, bara det att Coilover röret passar direkt på och behöver inte slipas upp.
Update:
TTiD fortsätter bråka med "vatten i bränslet"
*bytt till originalfilter
*köpte bättre beg filterhållare (från insignia) visade sig inte passa riktigt. Så ja flyttade över vattensensorn.
*läste ut felkod med tech2 och fick
Edc16 P2264, nollade felkoden....
Men efter 3 starter va den tillbaka igen.
Har beställt en till filterhållare, denna gången identiskt artikelnummer och från en 9-3 ttid 2011 som gått 1900mil så nästan nytt.
Skulle inte detta hjälpa, finns det då något sätt att programmera bort övervakningen?
Hjälpte en kompis med sin 9-5 aero, klassiska fel, läckande packbox vevaxel och dålig funktion på en av backventilerna på evap slingan. Laddade max 0,6bar...nu drar den stabilt upp till 1,3bar och läcker ingen olja
Lackeraren ringde och sa att höger framdörr skulle kräva för mycket jobb så blev en sväng till skroten och hitta en ny som va rak i plåten.
Strippade, rengjord och lämnad till lackeraren
Körde en omgång med tershine refract och lite andra produkter och dom funkar grymt bra.
Väntar fortfarande på delar som importhanteras av postnord för 3dje veckan nu
Näst på tur står nog kamremsbyte, vattenpump + olja och filter.
Behöver även hitta lite större frambromsar då bilen eldar på rätt bra nu med steg 1