Blev erbjuden 30 för min för inte så längesen, och då är den rätt så sliten
Sen är de inte ovanligt med skambud, fick bud på 10K av en på gymmet för det är ju en saab och de är inte värda mer än de...
Fanns en 9-5 2.3t vector sedan med 345mm bromsar i västerås häromdagen, gick dock rätt så snabbt...
köra bana med 9-5... när det finns 9-3!?
__________________________________________
Projekttråd på min Saab 900i 8v -88 Goes T16 och og9-5 2.3 BP -08
Sorry.
jag tänkte inte ens tanken på og9-3 och bana....Nej herregud nej....
tänkte ng9-3
styvt bra chassi, stabil motor o låda, stora bolt on bromsar och LÄTTTARE än 9-5
vikt är allt. vikt äter däck, vikt äter bromsar, vikt äter acc prestanda, vikt äter bromsprestanda....
__________________________________________
Projekttråd på min Saab 900i 8v -88 Goes T16 och og9-5 2.3 BP -08
Senast redigerat av M.Broberg den 2019-08-21 klockan 07:35.
__________________________________________
Projekttråd på min Saab 900i 8v -88 Goes T16 och og9-5 2.3 BP -08
Schysst Youtubekanal!
Led med dig när inredningen hettade till..
Annars tycker jag att det är kul att titta på.
Lite såna grejer som jag tänkte göra på Og93 aeron jag försöker rädda.
Seat Tarraco 2.0T -19,Saab 9000 A50 2.3T 98a SQR, Robin Hood(Super 7) Saab 2.0T5, Saab OG9-3 Aero, XT1200ZE, Flipper 620, Hobby 720kfu.
Medlem #6850
Min bil på garaget.org
Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY
En anekdot som kommer från detta eminenta forum. Det var en "saab-anställd" som dök upp i en helt standard 9-5 aero (230-250 hk) röd sedan, på ngt klubbevent någon gång runt 2000-2003 (vet inte exakt) och körde snabbare än många på banan. Skulle jag få för mig att bygga en banbil så hade det nog blivit en ng9-3 men en og900 hade varit det roligaste men lådan är ju ett aber.
Min bil på garaget.org
Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY
Vill man ha en bil som är relativt enkel att få banredo så är det definitivt en ng9-3 man skall köra på.
De är rätt bra orginal i chassit, finns större bromsar att skruva på, det finns utrymme för rätt breda däck osv.
Men motormässigt så är priströskeln upp till mycket effekt större än med en T5:a. så 9000, ng900 och og9-3 har en fördel där. Om det är relevant med mycket effekt för liten peng. Vill man pilla med mjukvara eller elsystemet så är även det lättare att sätta sig in i och lära sig än ng9-3.
Personligen kör jag og9-3 och tycker det är en mycket rolig banbil. De finns även i 3-dörr utförande vilket jag gillar . Har nu kört bana med 9-3 aero coupé som är min sommarbrukis, Men skall till nästa säsong gå på en og9-3 T5 coupé som skall bli mer dedikerad banbil. ^^. Tycker även det är roligt att ha en "underdog" till bil.
Sånt här tycker jag är jättekul att möta, och reaktionen är helt befogad
Men jag citerar en gammal amerikansk president:
John F. Kennedy:
We choose to go to the moon in this decade and do the other things, not because they are easy, but because they are hard, because that goal will serve to organize and measure the best of our energies and skills, because that challenge is one that we are willing to accept, one we are unwilling to postpone, and one which we intend to win.
Att behöva göra egna lösningar för att försöka få den att sköta sig bra på banan tycker jag är superkul och givande. Det viktigaste på stcs-körningarna är att man har roligt så kör på vad du tycker är roligast att köra eller meka på eller vad för andra kriterier du själv vill
Ja det finns mängder av sätt att ha kul på
jag gillar lite styvare chassi vilket är anledningen till att jag kör og900 och ng9-3
ska du ha snabb bil på bana i sverige är effekt en så liten del av det hela. Kolla på MX-5 bilarna och tiderna dom kör med 100 hk.
ska du ha en gatbil o va lite fränt kanske man vill passera 300-350 men med den effekten i en bil med slappare chassi eller i en tyngre bil så blir det ändå långsammare så fort du svänger.
ng9-3 pallar 300-350 hk nånstans utan att ta av ventilkåpan. Personligen föredrar jag B207 motorn mot kortmotorn. Betydligt jämnare effekt, lite mer varv o leka på samt snabbare spool gör den mer körbar vilket är viktigt för mig.
ser lika många skumma idéer kring motorn i ng9-3 som om växellådorna i og900. oftast baserade på en kompis kompis kompis teori eller bara ren okunskap.
För övrigt ser jag ng9-3 som väldigt lättkörd när man pressar den och med en bra balans redan från fabrik, till skillnad mot og9-5 som Jag tycker understyr allt för ofta.
__________________________________________
Projekttråd på min Saab 900i 8v -88 Goes T16 och og9-5 2.3 BP -08
Stort tack till allas input i ämnet!
Instämmer helt att man skall köra för att ha roligt och trevligt inte nödvändigt vis vara snabbast.
Men får antingen preppa cabben för bana eller min NG 9-3 diesel
Hittade denna med sharkinredning, fläktar i stolarna, taklucka och massa rost
Saab 9-5 Aero SportSedan250hk NYBESIKTAD https://www.blocket.se/vi/86586492.htm
Gjorde research, killen som ägde bilen innan sålde den för 3k för den rök och läckte olja.
Enligt firman nybessad utan anmärkning.. Kollade upp och då hade den anmärkning avsaknad av hjulbult båda sidor bak känns seriöst. Dessutom begära 15k för den.
Rätt härlig spec, dock myyycket arbete troligtvis.
Senast redigerat av JKDesign den 2019-08-21 klockan 20:07.
Satan va de händer grejer här vart bortkopplad från forat ett tag men följer dig på tuben. Bra innehåll
Skickat från min SM-G973F via Tapatalk
SS AERO Nordic Extreme, 9000 AERO med glaslucka, -88 9000 Talladega
http://www.garaget.org/lingua
Update:
Samlat på mig delarna som behövs för dimljus installation, behöver bara någon med tech 2 som kan aktivera funktionen sen
Sen är ja i valet och kvalet om ja ska blockera egr ventilen och rensa Dpf, alternativt byta ut mot en dämpare för att kunna byta tillbaka vid bes. Skiljer inte jättemycket i effekt mellan steg 1 och 2 men det känns som partikelfiltret bromsar ordentligt vill dock inte köra runt med ett svart moln bakom bilen, någon med erfarenhet av just detta på Saab, ryker dom mycket?