Olja behöver du ju inte dränera. Det åker ingenstans
Olja behöver du ju inte dränera. Det åker ingenstans
BioPowered Saab 9-5
400 Hk /490 Nm
1490mg/c 2008
Hoppas jag med, tror dock ja måste plocka ner skiten igen
Men men....
Hej,det är billigt med kina turbo har köpt 2st med samma problem,men mina har varit lätt fixade,bara trycka upp och sätta en svetsloppa,nu var jag för snabb,den första fick jag plocka ner och borra upp hålet i bussningen.
Mvh Peter
Nån som har koll på om det går att byta avgashus på 9-5 med kompressorhuset och coren kvar på bilen?
Dvs. bara släppa avgashuset.
Haka av WG.
Lossa till grenröret plus skruva ur pinnbultarna.
Lossa staget till blocket.
Lossa downpipe.
Och lossa klämman i mitten.
Det trångt men fullt möjligt. Frågan är ju dock om det inte går fortare och bara ta bort hela turbon. Just saab generellt är ju fruktantsvärt lätt och byta turbo på..
Johan Brandt <-- Garaget.org
Projekttråd
STCS: #5254 SSK: #6777
SAAB 9000 T16 -91 SAAB 9-3 Griffin -12
Du tryckte tillbaka armen och satte en svetsloppa i hylsan som går igenom avgashuset? Låter som något som är värt att prova!
Har plockat ner dp’n nu och wg hänger ju helt löst. Svetsa får bli test 1.
Känns sjukt ovärt att köra 19t med #5ans avgashus men kanske går om man verkligen öppnar upp det?
Är inte jättesugen på att köpa ett nytt kinaavgashus :/
Det var da en meget pen 9-3 du har, Jonas. Så er det jo godt at du, får hjelp med rengjøringen. Hva er det man sier. At man skal tidlig krøkes, som god krok skal bli
Update:
Har tagit tag i bytet av avgashus...
Börjat med att porta #5ans hus
Sen svetsa V-band
#6 kina vs #5 mitsubishi oem, ingen större skillnad
19t’n ute
Sen montera mamba wg’n och ställa in förspänningen på armen
Väntar bara på ny packning till oljereturen och det lilla clipset till wg armen, den flög ju tyvärr iväg och kom inte tillbaka
Har även fått ett oljeläckage någonstanns kring baksidan av blocket. Är lite oljestänk typ överallt. Det konstigaste stället är ändå att det hänger droppar på undersidan av insuget :/ ???
Har beställt grejer till vanligaste grejerna som kan läcka i området.
* packbox främre(vevaxel och o-ring oljepump)
*oljeavskilljare vevhuvent, samt ny lilla och stora kretsen
*oljetrycksgivare
Någon med egna erfarenheter kring oljeläck i denna regionen??
Inte för det kanske är lösningen på ditt oljeläckage. Men byt tätningarna till kamkedjespännaren med.
Hade inne en 9-5a som läckte ganska bra därifrån.
Såg ut så där när min kamkjedespännare läckte. Nu kommer ju olja överallt direkt när man åker 10m. Men det var olja öööverallt. Men kolla den om du haft isär. Går att skaffa ny tredo bricka på närmaste swedol
/Tapatalk
Saab 9⁵ Aero Hirsch -04 (Sönderplockad) | Volvo S70 | Nu med Tech2
Fått hem lite delar och felsökt/skruvat lite.
Älskar alu backventilen mot plast
Rensat på startmotor och oljeavskilljare.. det har fuktat en hel del!
Oljetrycksgivare är mest troligen boven i dramat
Annars skulle inte dom största andelarna olja vara just här! Det har ju varit lite spritt men ändå fokuserade droppar rätt under ner på dp’n
Gammla lossar man med 24mm nyckel och nya med 22mm
Hylsan till lambdasonder funkade perfekt så man kunda dra med lite kraft
Även turbon har hittat hem! Med nytt avgashus och wg
Nu är det bara att skruva ihop allt igen
Härligt! Skönt att du fått tillbaka lite motivation och skruva igen
Johan Brandt <-- Garaget.org
Projekttråd
STCS: #5254 SSK: #6777
SAAB 9000 T16 -91 SAAB 9-3 Griffin -12
__________________________________________
Projekttråd på min Saab 900i 8v -88 Goes T16 och og9-5 2.3 BP -08
Update:
Ny komplett vevhusvent på plats, samt oljetrycksgivare som mest troligen orsakade oljeläckaget
När ja lossade på startmotorn så trillade denna delen ner, någon som vet vart den hör hemma? Står Ivtech på den.
Skruvat ihop hela bilen igen och även bytt tillbaka till 3bars btr, Göran på GDM misstänkte att 3,7bars btr’n kunde ställa till problem för adaption och starten, samt fresta pumpen onödigt mkt. 875cc med 3bars btr skall räcka till en bit över 420hk på E85.
Första snön har trillat ner så slängde även på vinterdäcken
Provkörningen gick bra, dock blank-is så gick inte att gasa allt för mycket....
Ser ut som en backventil till spolmunstycke på huven?
Senast redigerat av Hyvens den 2018-10-29 klockan 15:49. Anledning: stavning
9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
9000 -85 projektet som spelar död