Sidan 40 av 40 FörstaFörsta ... 30383940
Resultat 781 till 795 av 795

Ämne: JKDesign Saab Og9-5 Aero Montecarlo, Ng9-5 TID4 2010, Ng9-5 Aero ttid 2011

  1. #781
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 191
    Medlem#
    7499
    Jag tog bort mina på T5-maskinen, har dock hört att det upplevs annorlunda på T7. Knackade iaf in lagren och monterade svarvade plugg. Skruv i oljetillförseln till spännaren.

    Vibrerar rätt mycket på tomgång, hade inte orkat ha det så i en daily. Men på hobbybilen är det klockrent! Många säger dock att de inte märker någon skillnad alls, vilket jag inte förstår, men man har ju olika känslighet för ljud & vibrationer. Finns ju liksom de som brukskör saabar både med demonterade balansaxlar och sinterlameller och påstår sig inte ha några problem med körbarhet och vibrationer.

    1 användare gillar detta inlägg



  2. #782
    Steg 5 Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 021
    Medlem#
    6234
    Körde utan kedja fast hade kvar axlarna på en 9-5 Aero jag hade. Kan inte säga att jag kände någon större skillnad angående vibrationer.

    Skickat från rymden

    1 användare gillar detta inlägg


    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  3. #783
    Jag tog bort mina balansaxlar helt, knacka in lagren och satte dit sån här pluggsats för balansaxlarna.
    En B235R med T5 kolvar och stakar.

    Det vibrerade rätt bra. Skulle aldrig orkat med det i en bruksbil.
    Så mina erfarenheter är likvärdiga som Eindpengs.

    1 användare gillar detta inlägg



  4. #784
    Grundladd JKDesigns avatar
    Reg.datum
    aug 2018
    Ort
    Nybro
    Inlägg
    462
    Medlem#
    11896
    Citat Ursprungligen postat av Eindpeng Visa inlägg
    Jag tog bort mina på T5-maskinen, har dock hört att det upplevs annorlunda på T7. Knackade iaf in lagren och monterade svarvade plugg. Skruv i oljetillförseln till spännaren.

    Vibrerar rätt mycket på tomgång, hade inte orkat ha det så i en daily. Men på hobbybilen är det klockrent! Många säger dock att de inte märker någon skillnad alls, vilket jag inte förstår, men man har ju olika känslighet för ljud & vibrationer. Finns ju liksom de som brukskör saabar både med demonterade balansaxlar och sinterlameller och påstår sig inte ha några problem med körbarhet och vibrationer.
    Citat Ursprungligen postat av Glader9991 Visa inlägg
    Jag tog bort mina balansaxlar helt, knacka in lagren och satte dit sån här pluggsats för balansaxlarna.
    En B235R med T5 kolvar och stakar.

    Det vibrerade rätt bra. Skulle aldrig orkat med det i en bruksbil.
    Så mina erfarenheter är likvärdiga som Eindpengs.
    Tack för erfarenheter! Då får den sitta kvar

    Kommer ju köra bana men även brukas på sommaren, gjorde ju tabben och testade stum 6puckad sinter tycker det förstör hela känslan med bilen. Även om det går att köra med så är det inget jag njuter av, kommer troligtvis fixa SRE tryckplatta och lamell i vinter.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Mr_Lööf Visa inlägg
    Körde utan kedja fast hade kvar axlarna på en 9-5 Aero jag hade. Kan inte säga att jag kände någon större skillnad angående vibrationer.

    Skickat från rymden
    Kom in på din garaget tråd när jag gjorde lite research

    Tackar för feedback men ja låter den nog hänga kvar...

  5. #785
    Grundladd Znatchs avatar
    Reg.datum
    apr 2012
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    276
    Medlem#
    12700
    Lät mina axlar sitta kvar på T5 spisen. Nu har jag visserligen inte gjort uppstart än, men snart så.

    1 användare gillar detta inlägg



    Volvo V60 T3 2018
    NG9-3 SC Vector 2.0T 2007
    OG9-3 Coupé Monte Carlo SE 1999

  6. #786
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2020
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8
    Medlem#
    -
    Min uppfattning är att det är betydligt mer märkbart att plocka bort dom på og9-3 pga stumt monterad subframe.
    9-5 märks egentligen nästan bara på tomgång då det kan vibrera lite i bilen. hade jag ändå byggt för att åka lite bana ''clubsport'' stuk så hade jag tagit bort den.

    Har erfarenhet utav både 9-5 och 9-3 utan kedjan kvar!

  7. #787
    Grundladd JKDesigns avatar
    Reg.datum
    aug 2018
    Ort
    Nybro
    Inlägg
    462
    Medlem#
    11896
    Ni som portat T7 toppar, har ni låtit bulan sitta kvar eller slipat bort?
    Blivit bra resultat?

    Vad är den ens där för, har hört olika versioner men ingen riktigt övertygande



  8. #788
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 129
    Tänk på att flöde är itne allt, bränslet ska blandas i luften

    1 användare gillar detta inlägg



  9. #789
    Grundladd JKDesigns avatar
    Reg.datum
    aug 2018
    Ort
    Nybro
    Inlägg
    462
    Medlem#
    11896
    Helt riktigt, skall inte karva ur kanalerna som vissa gör och inte blankpolera heller

    Vill mest veta Varför?

  10. #790
    Växellådsspecialist Johan Hs avatar
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    7 326
    Medlem#
    3183
    Insugsidan blästrad kanal för att fåturbulens (blandning).
    Avgassidan blankslipad för att minimera ytan som kan ta upp värme.

    Se över så att du matchportar alla kanaler så gått det går.
    Och nästa öppnings ska vara lite större än föregående.
    Dvs insugskanalen i toppen lite större än insugskanalen.
    Grenrörsöppningar lite större än avgaskanalen i toppen.
    Det skapar en liten kant som förhindrar att luft går baklänges.
    Sist men inte minst - glöm INTE att slipa/klippa till packningarna så att de har rätt storlek ifht portningen.
    Annars är det ogjort arbete ;-)

    1 användare gillar detta inlägg


    Brumbilar(ng900 2.3T 750hk & og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & ng9-3 Aero SS 2.8T)
    Gröna Faran - Projektet - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
    Att bygga växellådor är ren o skär njutning! Har Tech II med CANdi

  11. #791
    Grundladd JKDesigns avatar
    Reg.datum
    aug 2018
    Ort
    Nybro
    Inlägg
    462
    Medlem#
    11896

    Tack Johan H!

    Blir helgens att göra

    1 användare gillar detta inlägg



  12. #792
    Grundladd JKDesigns avatar
    Reg.datum
    aug 2018
    Ort
    Nybro
    Inlägg
    462
    Medlem#
    11896
    T7 biopower topp renovering:

    *Rengjord
    *Lätt portad
    *Plannad
    *Inslipade ventiler
    *Nya ventiltätningar
    *31kg klracing fjädrar
    *b202 kammar 252° / 254° duration



    Bara en avbruten pinnbult att borra ur


    Ska bara slänga dit kammarna så är den klar, dock märkte jag att 10 av 16 tryckare är helt stumma efter att jag haft dom vid sidan om i typ 2-3 veckor. Tips på att få igång dom igen eller köpa nya?

    3 användare gillar detta inlägg



  13. #793
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 129
    Vilket håll har dom legat på? blanka sidan uppåt eller neråt? blanka sidan ska vara neråt

    jag la mina på fel håll en vinter, då gick dom ut max och kolven tog i ventilen på första varvet med startmotorn. tog 3 ventilbyten innan jag till slut hittade problemet.

    1 användare gillar detta inlägg



  14. #794
    Grundladd JKDesigns avatar
    Reg.datum
    aug 2018
    Ort
    Nybro
    Inlägg
    462
    Medlem#
    11896
    Citat Ursprungligen postat av M.Broberg Visa inlägg
    Vilket håll har dom legat på? blanka sidan uppåt eller neråt? blanka sidan ska vara neråt

    jag la mina på fel håll en vinter, då gick dom ut max och kolven tog i ventilen på första varvet med startmotorn. tog 3 ventilbyten innan jag till slut hittade problemet.
    Ajdå, ja mina har legat med blanka sidan upp...

    Är väl såhär man lär sig. Dom hade ändå avtjänat 35 000mil +

  15. #795
    Grundladd Znatchs avatar
    Reg.datum
    apr 2012
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    276
    Medlem#
    12700
    Helt regelrätt så ska blanka sidan vara neråt i ett oljebad från att dom demonteras ur toppen, tills dom monteras i toppen igen.

    2 användare gillar detta inlägg



    Volvo V60 T3 2018
    NG9-3 SC Vector 2.0T 2007
    OG9-3 Coupé Monte Carlo SE 1999

Liknande ämnen

  1. [LÖST] OG9-5 motorras, passar motor från OG9-3 Aero -01?
    Av Dj Soniek i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2015-10-11, 18:59
  2. Köpråd: Saab 9-5 Aero årsm 06- Vs Saab 9-3 Aero 2,8L 06-
    Av Gyllis i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2015-03-25, 21:44
  3. Olja till 5-stegs automatväxellåda OG9-5 >-02
    Av donaldduc i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2009-02-04, 21:19

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •