Sidan 28 av 40 FörstaFörsta ... 18262728293038 ... SistaSista
Resultat 541 till 560 av 796

Ämne: JKDesign Saab Og9-5 Aero Montecarlo, Ng9-5 TID4 2010, Ng9-5 Aero ttid 2011

  1. #541
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 626
    Trackday hjul!? lite tunga eller? :P

    du är medveten om att curbs, sandfållor osv är kanon på att sabba hjul?

  2. #542
    Grundladd JKDesigns avatar
    Reg.datum
    aug 2018
    Ort
    Nybro
    Inlägg
    463
    Medlem#
    11896
    Ska försöka hålla mig på banan

    Och knappast att jag skall ladda på för kung och fosterland, lär ju försöka lära mig tekniken och bilen först.

    Hade det varit fälgar för gatan hade ja nog både kört bredare och större.

    Tar dock emot tips på allt rörande bankörning då jag aldrig gjort det innan. Målet är att ha kul, inte nödvändigtvis vara snabbast, lättast osv
    Senast redigerat av JKDesign den 2020-03-27 klockan 12:27.

  3. #543
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 626
    räkna med att åka av är ett tips. räkna med att fälgarna kan bli sönderrepade, räkna med att fronten kan få en smäll eller två. Då blir du i bästa fall positivt överraskad. Slår känslan av att man har förstört saker.

    annars är det ju bromsar och däck som är det absolut viktigaste. effekt är bara en fiende när man vill lära sig teknik.

    det är lätt att säga att man ska ta det lugnt, det håller ofta ett par varv sen börjar hornen växa sakta men säkert. har man då mycket effekt, kanske tom gatdäck och dålig bromsteknik så är avåkningen ett faktum.

    1 användare gillar detta inlägg



  4. #544
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    Gatdäck överhettar snabbt, så en "handfull varv", sedan är det bra att pausa. Det är det även för bromsarna. Hårda snabba inbromsningar är lämpligt, så man inte fisbromsar & värmer upp för länge. Frisk ny bromsvätska av bra kvalitet. Givetvis bra bromsbelägg & skivor, samt att slangarna är bra (gärna stålomspunna).

  5. #545
    Grundladd JKDesigns avatar
    Reg.datum
    aug 2018
    Ort
    Nybro
    Inlägg
    463
    Medlem#
    11896
    Citat Ursprungligen postat av M.Broberg Visa inlägg
    räkna med att åka av är ett tips. räkna med att fälgarna kan bli sönderrepade, räkna med att fronten kan få en smäll eller två. Då blir du i bästa fall positivt överraskad. Slår känslan av att man har förstört saker.

    annars är det ju bromsar och däck som är det absolut viktigaste. effekt är bara en fiende när man vill lära sig teknik.

    det är lätt att säga att man ska ta det lugnt, det håller ofta ett par varv sen börjar hornen växa sakta men säkert. har man då mycket effekt, kanske tom gatdäck och dålig bromsteknik så är avåkningen ett faktum.
    Tack! Helt klart tänkvärt, är absolut inga finfälgar som jag är rädd om. Inte heller bilen, självklart vill ja inte ha en folkracebil, men mindre grejer gör inget.

    Alla börjar någonstans sen får man hitta rätt allt eftersom, läst många som rekommenderar att man börjar med slitna gatdäck och arbetar sig upp till r-däck med tiden när man kan hantera det.

  6. #546
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    Javisst, gatdäck fungerar. Men bara man är medveten om att de blir varma & halkiga (precis som standard bromsarna), så går det bra.

    1 användare gillar detta inlägg



  7. #547
    Grundladd JKDesigns avatar
    Reg.datum
    aug 2018
    Ort
    Nybro
    Inlägg
    463
    Medlem#
    11896
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik / 1941 Visa inlägg
    Gatdäck överhettar snabbt, så en "handfull varv", sedan är det bra att pausa. Det är det även för bromsarna. Hårda snabba inbromsningar är lämpligt, så man inte fisbromsar & värmer upp för länge. Frisk ny bromsvätska av bra kvalitet. Givetvis bra bromsbelägg & skivor, samt att slangarna är bra (gärna stålomspunna).
    Tack Fredrik, konkreta tips uppskattas

    Osäker på om kommer lyckas få till allt det där till första träffen men får väl se vad jag kan skrapa ihop.

  8. #548
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    Se åtminstånde till att du haft nere & rengjort bromsarna, så du vet status på beläggen, samt så de glider lätt. Åsså det viktigaste, att du bytt bromsvätska så den är fräsch från bromsvätskebehållare ner till bromsOK.

    - - - Uppdaterad - - -

    Sen så kör man med huvet & har jäkligt kul. Bankörning är även lärorikt.

    2 användare gillar detta inlägg



  9. #549
    Grundladd JKDesigns avatar
    Reg.datum
    aug 2018
    Ort
    Nybro
    Inlägg
    463
    Medlem#
    11896
    Ja ser verkligen fram emot att köra ska bli riktigt kul!

  10. #550
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 626
    konstigt, aldrig hört att man ska köra på dåliga däck för att lära sig köra på bra däck.

    som att lära sig köra koeniggseg genom att köra fiat 500

    det jag däremot vet att alla rekomenderar är Bromsar bromsar bromsar bromsar.

    ny, tåligare vätska MINST och helst bättre belägg
    Senast redigerat av M.Broberg den 2020-03-27 klockan 19:40.

  11. #551
    Grundladd JKDesigns avatar
    Reg.datum
    aug 2018
    Ort
    Nybro
    Inlägg
    463
    Medlem#
    11896
    Summan av kardemumman är iaf bra bromsar, ny bromsvätska och bra däck. + vara beredd på att förstöra bilen.

    Tycker dock bilarna på stcs träffarna på film ser fina ut, men kanske ser värre ut irl.

    Tack ni som bidragit med råd och kommer någon annan på något som kan hjälpa typ tips på vilka belägg som funkar bra och bromsvätska så mottages det.

  12. #552
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    Vet inte vad Mattias har för erfarenheter. Men jag har kört på bana med STCS i 20år & aldrig förstört någon av mina fina bilar. Förutom att däck & bromsar slits. Då har jag vid ett flertal tillfällen kört på ganska bra på de fria körningarna. Det är dock bra att förstå hur man ska göra för att köra på bana, om man nu inte kört tidigare. Så läs gärna på ang. detta, t.ex. https://rejsa.nu/bana_lista.asp , så som broms & kurvteknik. Samt använd huvudet. Det är ingen folkrace vi talar om.

    1 användare gillar detta inlägg



  13. #553
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 626
    Alla är vi olika. jag går aldrig in i nått halvdant, ska jag ut på bana så är det för att utmana mig och bilen, såklart på ett kontrollerat vis.

    Risken med att utmana sina kunskaper och sin förmåga, även under kontrollerade former, är att det är lätt att kliva över gränsen av sin egen förmåga och då åka ner i en sandfålla tex.

    Sen ska jag säga att jag inte är så bekant med banköring eller speciellt aktiv körning i kombination med elektroniska hjälpmedel, som ESP, TCS, ABS osv. Kanske är såpass mycket säkrare med alla dom systemen som räddar en om det skiter sig?


    i vilket fall verkar det inte som att det blir nått problem i år. Kinnekulle träffen kanske kanske kanske kan hända men knutstorp och sviestad är inte speciellt stor sannolikhet för.

    chansen att det inte blir en enda STCS körning 2020 är överhängande.

    3 användare gillar detta inlägg



  14. #554
    Grundladd JKDesigns avatar
    Reg.datum
    aug 2018
    Ort
    Nybro
    Inlägg
    463
    Medlem#
    11896
    Lite välbehövliga delar har börjat trilla in.
    Do88 bigpack kit lirar fint på 9-5orna



    Vectra b coils

    Lite gott & blandat


    Provmonterat fälgarna för att se vad som kommer behövas i form av spacers

    3 användare gillar detta inlägg



  15. #555
    Helt original? Naminos avatar
    Reg.datum
    okt 2017
    Ort
    Internet
    Inlägg
    632
    Medlem#
    11785
    Jag skulle undvika spacers om du ska köra på bana. Ytligare en punkt det kan skita sig på. (5-10mm. Troligt inga problem. Men jag personligen skulle inte chansa)

    /Tapatalk

    2 användare gillar detta inlägg


    Saab 9 Aero Hirsch -04 (Sönderplockad) | Volvo S70 | Nu med Tech2

  16. #556
    Grundladd JKDesigns avatar
    Reg.datum
    aug 2018
    Ort
    Nybro
    Inlägg
    463
    Medlem#
    11896
    Tack för tips! Uppskattas

    Kör man med riktiga bolton-spacers och inte universal utan styrning bör det kunna funka. Självklart extra belastning på drivaxlar, hjullager osv.

    Finns dock en hel del som kör med rätt rejäla spacers på effekstarka bilar som Porsche, bmw m4 mm och då på bana.

    Men hur som kommer ja nog köra med spacers och ev demontera inför banträffar, största andelen av året kommer ju bilen gå på vägen och inte bana.
    Senast redigerat av JKDesign den 2020-03-30 klockan 13:58. Anledning: Uppdatera texten

  17. #557
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    533
    Medlem#
    6866
    Ser riktigt trevligt ut

    1 användare gillar detta inlägg




  18. #558
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 626
    Citat Ursprungligen postat av JKDesign Visa inlägg
    Tack för tips! Uppskattas

    Kör man med riktiga bolton-spacers och inte universal utan styrning bör det kunna funka. Självklart extra belastning på drivaxlar, hjullager osv.

    Finns dock en hel del som kör med rätt rejäla spacers på effekstarka bilar som Porsche, bmw m4 mm och då på bana.

    Men hur som kommer ja nog köra med spacers och ev demontera inför banträffar, största andelen av året kommer ju bilen gå på vägen och inte bana.
    https://www.youtube.com/watch?v=eTCmAiV1fw0

    Det kan bli litekrafter hör o var...-

    1 användare gillar detta inlägg



  19. #559
    Grundladd JKDesigns avatar
    Reg.datum
    aug 2018
    Ort
    Nybro
    Inlägg
    463
    Medlem#
    11896
    Ja principen är ju definitivt den samma även om en ~1000hästars bmw med dragslicks är extremt

    Frågan är om han kör spacers än idag

  20. #560
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 239
    Medlem#
    7499
    Kul tråd! Följer dig på youtube också

    Vad blir det för bromsar och däck?

Liknande ämnen

  1. [LÖST] OG9-5 motorras, passar motor från OG9-3 Aero -01?
    Av Dj Soniek i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2015-10-11, 19:59
  2. Köpråd: Saab 9-5 Aero årsm 06- Vs Saab 9-3 Aero 2,8L 06-
    Av Gyllis i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2015-03-25, 22:44

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •