Sidan 10 av 11 FörstaFörsta ... 891011 SistaSista
Resultat 181 till 200 av 210

Ämne: JKDesign Saab 9-3og cab "Viggen"

  1. #181
    Steg 2
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    2 807
    Funktionen hos stolarna är lite mer komplex än vad man först kan tro. Det finns en hel del att läsa om det i WIS.

    PSM styrdonet (Power Seat Memory, 357dk i bilder) får information av TWICE om förar- och passagerardörrens status (genom meddelanden på I-bussen). Den informationen påverkar manövreringen av stolarna.

    Manövrering och memorering av förarstol kan ske när tändningen står i läge ON (spänningsmatningar +15 och +54) eller när någon av framdörrarna är öppna. Information om +54 erhåller PSM via bussen från DICE och information om framdörr öppen/stängd från TWICE.

    Då tändningen är i läge OFF och någon framdörr är öppen är stolen manövreringsbar i 20 minuter. Stolen kan även manövreras i 30 sekunder efter att dörr har stängts och tändningen är i läge OFF.

    Motorerna i stolarna har hallgivare. Rörelserna övervakas genom att pulserna från hallgivarna räknas. Vid memorering av stolinställning piper det i SID som kvittering. Stolsinställningarna lagras i ett icke-flyktigt minne och behåller inställningarna även om styrdonet blir strömlöst.

    Styrdonet PSM övervakar sina interna funktioner samt komponenter i PSM-systemet. Vid internt styrdonsfel sätts felkoden B1605 och stolen går inte att manövrera med strömställare eller minnesinställning.

    Saknas +30 spänningsmatning till styrdonet kan stolen inte manövreras åt något håll. Saknas +15 spänningsmatning till styrdonet kan stolen manövreras om någon framdörr är öppen.

    Jag hittar inget om vad som händer om stolen inte har kontakt med I-bussen. Det är troligt att den inte går att manövrera då. Det är också (ännu mer) troligt att man måste gifta in stolarna (eg PSM) med Tech2 om bilen inte har haft elmanövrerade stolar med minne tidigare.

    Edit: inspektera kontaktdonet till stolen för att kontrollera om du har kablar till stiften som nämnts ovan. I plasten på kontaktdon finns det ofta präglat stiftnummer i gjutningen. Förstoringsglas och pannlampa brukar underlätta.
    Senast redigerat av TCarlsson den 2019-05-05 klockan 11:05. Anledning: stavfel
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  2. #182
    Grundladd JKDesigns avatar
    Reg.datum
    aug 2018
    Ort
    Nybro
    Inlägg
    120
    Medlem#
    11896
    Citat Ursprungligen postat av TCarlsson Visa inlägg
    Funktionen hos stolarna är lite mer komplex än vad man först kan tro. Det finns en hel del att läsa om det i WIS.

    PSM styrdonet (Power Seat Memory, 357dk i bilder) får information av TWICE om förar- och passagerardörrens status (genom meddelanden på I-bussen). Den informationen påverkar manövreringen av stolarna.

    Manövrering och memorering av förarstol kan ske när tändningen står i läge ON (spänningsmatningar +15 och +54) eller när någon av framdörrarna är öppna. Information om +54 erhåller PSM via bussen från DICE och information om framdörr öppen/stängd från TWICE.

    Då tändningen är i läge OFF och någon framdörr är öppen är stolen manövreringsbar i 20 minuter. Stolen kan även manövreras i 30 sekunder efter att dörr har stängts och tändningen är i läge OFF.

    Motorerna i stolarna har hallgivare. Rörelserna övervakas genom att pulserna från hallgivarna räknas. Vid memorering av stolinställning piper det i SID som kvittering. Stolsinställningarna lagras i ett icke-flyktigt minne och behåller inställningarna även om styrdonet blir strömlöst.

    Styrdonet PSM övervakar sina interna funktioner samt komponenter i PSM-systemet. Vid internt styrdonsfel sätts felkoden B1605 och stolen går inte att manövrera med strömställare eller minnesinställning.

    Saknas +30 spänningsmatning till styrdonet kan stolen inte manövreras åt något håll. Saknas +15 spänningsmatning till styrdonet kan stolen manövreras om någon framdörr är öppen.

    Jag hittar inget om vad som händer om stolen inte har kontakt med I-bussen. Det är troligt att den inte går att manövrera då. Det är också (ännu mer) troligt att man måste gifta in stolarna (eg PSM) med Tech2 om bilen inte har haft elmanövrerade stolar med minne tidigare.

    Edit: inspektera kontaktdonet till stolen för att kontrollera om du har kablar till stiften som nämnts ovan. I plasten på kontaktdon finns det ofta präglat stiftnummer i gjutningen. Förstoringsglas och pannlampa brukar underlätta.
    Schysst!

    Jo ska allt funka som oem så lär man ha lite jobb att göra, får bli till vintern isf

    Har köpt lite kabel, klämmor osv. Får se om ja lyckas få ihop något

    Återkommer med hur det gick sen!

  3. #183
    Steg 2
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    2 807
    Om du inte redan har en egen Tech2 så är det kanske ett bra läge att handla hem en nu när du har behov
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  4. #184
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort
    Borås
    Inlägg
    69
    Hej, tänkte att jag kan dela med mig av hur jag har gjort på de og9-3 jag ägt och monterat elstolar fram i. Vissa kommer säkert höja på ögonbrynen och säga att så kan man inte göra, det är inte rätt osv. men det har funkat väldigt bra på de bilar jag har gjort det på i alla fall. Den enda kabeln man behöver om bilen inte haft elstolar tidigare är en pluskabel/matning. Denna har jag dragit direkt från säkringshållaren på vänstersidan av instrumentpanelen. Tittar du i säkringslistan finns det en plats för elmanövrerad framstol men ingen kabel framdragen. Det jag har gjort då är att jag har tagit en kabel i lagom diameter och klämt på ett oisolerat honstift på och modifierat platsen där originalstiften och kabeln ska sitta i säkringshållaren så att kabelskon får plats och sedan lagt lite smältlim eller dylikt så att den inte kan röra sig.
    När väl kabeln med stift sitter på plats är det bara sätta i en säkring. Sedan har jag dragit kabeln vidare med kabelstammen som går längs med tröskeln och ner under mattan till stolen och buntat fast den i samma kabelhärva som går till stolen. När kabeln väl är framme vid kontaktstycket till stolen har jag gjort en förgrening med en sån här: https://www.biltema.se/bil---mc/elsy...-st-2000018397

    Därifrån har jag dragit en kabel till förarstolen och kopplar ihop den med den röda pluskabeln som sitter under stolen genom att klippa den och sätta ihop med kabelskor med den nya framdragna pluskabeln. Från förgreningen har jag sedan dragit vidare en pluskabel till passagerarstolen, denna går att gömma och dra längs med mittkonsolen där armstöd och handbroms sitter och gjort samma sak med passagerarstolen, klippa den röda pluskabeln som sitter under stolen och kopplat ihop med kabelskor med den nya pluskabeln.

    Så har jag gjort och det går ganska snabbt o smidigt, är ju inte "original" men det funkar

  5. #185
    Grundladd JKDesigns avatar
    Reg.datum
    aug 2018
    Ort
    Nybro
    Inlägg
    120
    Medlem#
    11896
    Inkopplingen av stolarna slutade i en mindre brand :/ som tur var agerade jag och frugan rätt snabbt och fick på lite pulver. Detta är kvittot på okunskap när det gäller el...


    Vet inte exakt vad som blev fel men har mina misstankar och det är bara pinsamt.. En riktig tankevurpa...

    Nästa steg blir att sanera och koppla RÄTT!

    Hoppas vara på banan snabbt igen.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Johighness Visa inlägg
    Hej, tänkte att jag kan dela med mig av hur jag har gjort på de og9-3 jag ägt och monterat elstolar fram i. Vissa kommer säkert höja på ögonbrynen och säga att så kan man inte göra, det är inte rätt osv. men det har funkat väldigt bra på de bilar jag har gjort det på i alla fall. Den enda kabeln man behöver om bilen inte haft elstolar tidigare är en pluskabel/matning. Denna har jag dragit direkt från säkringshållaren på vänstersidan av instrumentpanelen. Tittar du i säkringslistan finns det en plats för elmanövrerad framstol men ingen kabel framdragen. Det jag har gjort då är att jag har tagit en kabel i lagom diameter och klämt på ett oisolerat honstift på och modifierat platsen där originalstiften och kabeln ska sitta i säkringshållaren så att kabelskon får plats och sedan lagt lite smältlim eller dylikt så att den inte kan röra sig.
    När väl kabeln med stift sitter på plats är det bara sätta i en säkring. Sedan har jag dragit kabeln vidare med kabelstammen som går längs med tröskeln och ner under mattan till stolen och buntat fast den i samma kabelhärva som går till stolen. När kabeln väl är framme vid kontaktstycket till stolen har jag gjort en förgrening med en sån här: https://www.biltema.se/bil---mc/elsy...-st-2000018397

    Därifrån har jag dragit en kabel till förarstolen och kopplar ihop den med den röda pluskabeln som sitter under stolen genom att klippa den och sätta ihop med kabelskor med den nya framdragna pluskabeln. Från förgreningen har jag sedan dragit vidare en pluskabel till passagerarstolen, denna går att gömma och dra längs med mittkonsolen där armstöd och handbroms sitter och gjort samma sak med passagerarstolen, klippa den röda pluskabeln som sitter under stolen och kopplat ihop med kabelskor med den nya pluskabeln.

    Så har jag gjort och det går ganska snabbt o smidigt, är ju inte "original" men det funkar
    Skulle behövt ditt inlägg för några timmar sen men tack för input i ämnet. Det är klart lättaste lösningen för att kunna manövrera stolarna.

  6. #186
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort
    Borås
    Inlägg
    69
    Haha sorry för det, hoppas det löser sig med allt och skönt att bilen inte brann upp eller att någon blev skadad!

    Kämpa på och ge inte upp

  7. #187
    Steg 2
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    2 807
    Hoppsan, det där var ju trist. Vi håller tummarna att det inte blev så stor skada. Ett bilbatteri kan ge väldigt mycket ström så det är viktigt att det sitter en säkring där kabeln utgår ifrån.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  8. #188
    Växellådsspecialist Johan Hs avatar
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    6 918
    Medlem#
    3183
    Usch och fy! Det var tur att brandsläckare fanns nära!
    Brumbilar(ng900 2.3T 750hk & og9-5 Aero SC 2.3T & ng9-3 Aero SS 2.8T)
    Gröna Faran - Projektet - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
    Att bygga växellådor är ren o skär njutning! Har Tech II med CANdi

  9. #189
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    12 458
    Fast pulversläckare. det är inte lätt att städa bort det inte.
    Sen måste jag fråga hur i hela friden man kan koppla så infernaliskt fel att man startar en brand Drog du ström direkt från batteriet? Det finns ju ingen säkring I bilen som håller för att skapa brand, åtminstone inte I centralen vid dörren. Om du inte använda extremt tunna kablar kopplade på den fetaste säkring du hittade.

  10. #190
    Grundladd JKDesigns avatar
    Reg.datum
    aug 2018
    Ort
    Nybro
    Inlägg
    120
    Medlem#
    11896
    Citat Ursprungligen postat av Johighness Visa inlägg
    Haha sorry för det, hoppas det löser sig med allt och skönt att bilen inte brann upp eller att någon blev skadad!

    Kämpa på och ge inte upp
    Citat Ursprungligen postat av TCarlsson Visa inlägg
    Hoppsan, det där var ju trist. Vi håller tummarna att det inte blev så stor skada. Ett bilbatteri kan ge väldigt mycket ström så det är viktigt att det sitter en säkring där kabeln utgår ifrån.
    Citat Ursprungligen postat av Johan H Visa inlägg
    Usch och fy! Det var tur att brandsläckare fanns nära!
    Tack för era kommentarer! Hoppas inte allt för stor skada är skedd.

    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Fast pulversläckare. det är inte lätt att städa bort det inte.
    Sen måste jag fråga hur i hela friden man kan koppla så infernaliskt fel att man startar en brand Drog du ström direkt från batteriet? Det finns ju ingen säkring I bilen som håller för att skapa brand, åtminstone inte I centralen vid dörren. Om du inte använda extremt tunna kablar kopplade på den fetaste säkring du hittade.
    Ja pulver var det som fanns och jag städar hellre än att låta bilen brinna
    Kopplingen vill jag knappt kommentera, bara riktigt pinsamt och farligt.

    Tog 12V från cigguttagets säkring 30A (2,5mm2 kabel) till stift 1 och 4 på förar stolen.

    drog det sedan vidare till passagerarstolens stift 1 och 29. Hade jag stannat där borde stolarna ha funkat?

    Men jag skulle ju vara smart och dra jord till stift 2 på båda stolarna och det va här jag failade brutalt, stift 2 är ju jordat I golvet på bilen(Det visste jag inte då.
    Men jag läste någonstanns att jord skulle kopplas till stift 2, sagt och gjort så kopplade jag på mig på den mindre kabeln till samma säkringsplats med 1,5mm2 kabel.. samma dimension som satt I säkringshållaren.

    Skruvade tillbaka stolarna, vred igång tändningen och testade stolen. Klickade från säkringshållaren och stolen rörde sig inte, böjde huvudet ner och såg en gnista + rökpuff...Följt av en lite låga, I ren reflex blåste jag på lågan = syresätta elden (Tummen upp).

    Summan av kardemumman är att 1,5mm2 kabeln som jag kopplat helt åt helvette fel brann upp en bit, men tror säkringshållaren och och kablarna klarat sig. Ska sannera och kolla ikväll.

    Behövs det special verktyg för att byta kablar I säkringshållaren om det skulle behövas? Och funkar det med bara matning till stift 1 och 4 respektive 1 och 29?

    Vill ju igentligen bara gå under jorden men bättre att inse sitt misstag och lära sig....

    Stort tack till er som försöker hjälpa en odugling

  11. #191
    Steg 1 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    1 688
    Finns en bra tumregel som stämmer hyffsat

    6A per mm2

    det ger ca 10A styvt på en 1.5mm2 kabel

    vilket förklarar snabbt varför den kunde bli varm utan att säkringen går.

    Man ska helst inte pilla med el om man inte har baskunskaperna, nu hade du tur med släckare MM men du hade kunnat bränna ner bil, garage osv.

  12. #192
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    12 458
    Med tanke på att det sitter rejäla motorer i stolarna så räcker ju knappast 1,5mm2, det är rätt feta kablar original.

  13. #193
    Grundladd JKDesigns avatar
    Reg.datum
    aug 2018
    Ort
    Nybro
    Inlägg
    120
    Medlem#
    11896
    Tror Saab gudarna var med mig, fick byta några säkringar annars inga större skador och lyckats få bort mesta pulvret men det är överallt



    Köpt 4mm2 kabel nu vilket ser ut att nästan vara grövre än den som sitter där.
    Men ska framförallt försöka koppla rätt!

    2 användare gillar detta inlägg



  14. #194
    Steg 1 benny900s avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 125
    Medlem#
    6770
    Learning by doing. Ser ju ut som att du någorlunda enkelt får ordning på grejerna igen och tur ni var snabba att agera när det brann.

  15. #195
    Steg 2
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    2 807
    Vad skönt att det gick så pass enkelt att få rent efter olyckan. Vissa saker måste man tyvärr lära sig den hårda vägen på ett eller annat sätt, så är det bara, inget att förvånas över men såklart irriterande.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  16. #196
    Grundladd JKDesigns avatar
    Reg.datum
    aug 2018
    Ort
    Nybro
    Inlägg
    120
    Medlem#
    11896
    Citat Ursprungligen postat av benny900 Visa inlägg
    Learning by doing. Ser ju ut som att du någorlunda enkelt får ordning på grejerna igen och tur ni var snabba att agera när det brann.
    Helt riktigt, Dom som gör fel är dom som gör något! Sen skall man kanske inte testa vad som helst när det gäller El, men har lyckats med en hel del el relaterat innan...dock var detta en grov tabbe.

    Citat Ursprungligen postat av TCarlsson Visa inlägg
    Vad skönt att det gick så pass enkelt att få rent efter olyckan. Vissa saker måste man tyvärr lära sig den hårda vägen på ett eller annat sätt, så är det bara, inget att förvånas över men såklart irriterande.
    Ja livet går vidare och med mer erfarenhet

  17. #197
    Steg 1 whiskeycolas avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Gävleborg
    Inlägg
    1 520
    Medlem#
    10853
    Väldigt bra också att du vågar visa din tabbe, så att den som är ovan kanske tänker lite extra inför ett ”enkelt” eljobb på sin bil.

    1 användare gillar detta inlägg


    Mvh Johan

    93 Aero Coupé -00 • 93 Turbo X SC • 93X BioPower XWD -10
    Tidigare: 99 GL -84 • 9000 Aero -96 • 93 Aero XWD SC -08 • 95 Aero SC -06 • 93 2.0t Linear SC -06

  18. #198
    Grundladd Naminos avatar
    Reg.datum
    okt 2017
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    418
    Medlem#
    11785
    Friskt kopplat, hälften brunnet! En skall icke förakta el, men en skall också ha kul med det!

    /Tapatalk

    2 användare gillar detta inlägg


    Saab 9 Aero Hirsch -04 | Saab 9³ 2.0t Polar -02(Reservdelshögen) Nu med Tech2

  19. #199
    Grundladd JKDesigns avatar
    Reg.datum
    aug 2018
    Ort
    Nybro
    Inlägg
    120
    Medlem#
    11896
    Citat Ursprungligen postat av whiskeycola Visa inlägg
    Väldigt bra också att du vågar visa din tabbe, så att den som är ovan kanske tänker lite extra inför ett ”enkelt” eljobb på sin bil.
    Citat Ursprungligen postat av Namino Visa inlägg
    Friskt kopplat, hälften brunnet! En skall icke förakta el, men en skall också ha kul med det!

    /Tapatalk
    Haha exakt

  20. #200
    Grundladd JKDesigns avatar
    Reg.datum
    aug 2018
    Ort
    Nybro
    Inlägg
    120
    Medlem#
    11896
    Ikväll har jag gjort min bakläxa och gjort om och gjort "rätt"...

    Kastat strömtjuvar och klena kablar åt hvete


    Lött ihop kablarna ist och tror dom är i lite överdimension vilket känns skönt, sen på med eltejp. Bättre än strömtjuvar iaf


    Och jag fick inga felkoder eller airbag lampa osv.


    Dock funkade inte passagerar stolen så den måste felsökas imorgon.

    4 användare gillar detta inlägg



Liknande ämnen

  1. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2016-06-21, 12:58
  2. Saab 9-5 motorras, passar motor från Saab 9-3 Aero -01?
    Av Dj Soniek i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2015-10-11, 18:59
  3. Köpråd: Saab 9-5 Aero årsm 06- Vs Saab 9-3 Aero 2,8L 06-
    Av Gyllis i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2015-03-25, 21:44
  4. Olja till automaten ( Saab 3009) mineral Saab 9-5 Aero 2002
    Av donaldduc i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2009-02-04, 21:19
  5. Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-04-21, 14:22

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •