Sidan 21 av 22 FörstaFörsta ... 1119202122 SistaSista
Resultat 401 till 420 av 436

Ämne: JKDesign Saab 9-3og cab, ng9-3 TID 2010, ng9-3 Griffin TTiD 2012

  1. #401
    Grundladd JKDesigns avatar
    Reg.datum
    aug 2018
    Ort
    Nybro
    Inlägg
    251
    Medlem#
    11896
    Citat Ursprungligen postat av Johan H Visa inlägg
    Fina manuella 9-5 Aero är sjukt svåra att finna!

    Jag har blivit erbjuden fina pengar för min flera gånger...
    Jag letar mer efter något att fixa till och som jag kan köra bana med sen

  2. #402
    Citat Ursprungligen postat av Johan H Visa inlägg
    Fina manuella 9-5 Aero är sjukt svåra att finna!

    Jag har blivit erbjuden fina pengar för min flera gånger...
    Blev erbjuden 30 för min för inte så längesen, och då är den rätt så sliten
    Sen är de inte ovanligt med skambud, fick bud på 10K av en på gymmet för det är ju en saab och de är inte värda mer än de...

    Citat Ursprungligen postat av JKDesign Visa inlägg
    Jag letar mer efter något att fixa till och som jag kan köra bana med sen
    Fanns en 9-5 2.3t vector sedan med 345mm bromsar i västerås häromdagen, gick dock rätt så snabbt...

  3. #403
    Grundladd wille61s avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    335
    Medlem#
    10483
    Citat Ursprungligen postat av JKDesign Visa inlägg
    Jag letar mer efter något att fixa till och som jag kan köra bana med sen
    Behöver det vara en Aero i papperna?

    Har ju ett projekt som jag har tappat suget för, garget länk har du i sign. Dra iväg ett PM om det är av intresse!

    1 användare gillar detta inlägg


    Hit the clutch, hit the gear, hit the gas, and i'm gone!
    https://www.garaget.org/?car=392409

  4. #404
    Steg 1 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    1 772
    köra bana med 9-5... när det finns 9-3!?

  5. #405
    Grundladd JKDesigns avatar
    Reg.datum
    aug 2018
    Ort
    Nybro
    Inlägg
    251
    Medlem#
    11896
    Citat Ursprungligen postat av M.Broberg Visa inlägg
    köra bana med 9-5... när det finns 9-3!?
    Trivs bäst i 9-5, upplever og 9-3 som trångt mellan pedalerna. NG 9-3 är något bättre dock

  6. #406
    Steg 1 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    1 772
    Citat Ursprungligen postat av JKDesign Visa inlägg
    Trivs bäst i 9-5, upplever og 9-3 som trångt mellan pedalerna. NG 9-3 är något bättre dock
    Sorry.

    jag tänkte inte ens tanken på og9-3 och bana....Nej herregud nej....

    tänkte ng9-3

    styvt bra chassi, stabil motor o låda, stora bolt on bromsar och LÄTTTARE än 9-5

    vikt är allt. vikt äter däck, vikt äter bromsar, vikt äter acc prestanda, vikt äter bromsprestanda....

    2 användare gillar detta inlägg



  7. #407
    Grundladd JKDesigns avatar
    Reg.datum
    aug 2018
    Ort
    Nybro
    Inlägg
    251
    Medlem#
    11896
    Citat Ursprungligen postat av M.Broberg Visa inlägg
    Sorry.

    jag tänkte inte ens tanken på og9-3 och bana....Nej herregud nej....

    tänkte ng9-3

    styvt bra chassi, stabil motor o låda, stora bolt on bromsar och LÄTTTARE än 9-5

    vikt är allt. vikt äter däck, vikt äter bromsar, vikt äter acc prestanda, vikt äter bromsprestanda....
    Är NG 9-3orna snabbast på träffarna?

    1 användare gillar detta inlägg



  8. #408
    Helt original Dunkens avatar
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Gefle
    Inlägg
    616
    Medlem#
    5788
    Citat Ursprungligen postat av JKDesign Visa inlägg
    Är NG 9-3orna snabbast på träffarna?
    NEJ..

    1 användare gillar detta inlägg


    Projekt Secret ..

  9. #409
    Steg 1 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    1 772
    Citat Ursprungligen postat av JKDesign Visa inlägg
    Är NG 9-3orna snabbast på träffarna?
    om en bilmodell är snabbast på en träff beror ju på så många faktorer mer än hur bra grundplattformen är, inte minst vem som kör.

    sen är la inte 9-5 Snabbast heller..


    inte för att man får ta tider på STCS träffar heller.

    1 användare gillar detta inlägg

    gbg

    Senast redigerat av M.Broberg den 2019-08-21 klockan 06:35.

  10. #410
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    1 693
    Medlem#
    6850
    Schysst Youtubekanal!

    Led med dig när inredningen hettade till..
    Annars tycker jag att det är kul att titta på.
    Lite såna grejer som jag tänkte göra på Og93 aeron jag försöker rädda.

    1 användare gillar detta inlägg


    Saab 9000 A50 2.3T 98a SQR,VW sharan , Hobby 720kfu, Robin Hood(Super 7) Saab 2.0T5.5! Saab OG9-3Aero,Volvo V40, Yamaha XT1200ZE, Kawasaki VulcanS, Suzuki TL1000R.
    Medlem #6850

  11. #411
    Steg 4 Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    4 914
    Medlem#
    6234
    Citat Ursprungligen postat av JKDesign Visa inlägg
    Är NG 9-3orna snabbast på träffarna?
    Mycket är beroende på föraren. Känner en som tog en 9-3 TurboX provbil och monterade r-däck endast och körde bättre än många modifierade Saabar. Man kommer långt på att fixa chassi, bromsar och transmission

    Skickat från min GM1903 via Tapatalk

    1 användare gillar detta inlägg


    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  12. #412
    Steg 3 Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 238
    Medlem#
    3471
    En anekdot som kommer från detta eminenta forum. Det var en "saab-anställd" som dök upp i en helt standard 9-5 aero (230-250 hk) röd sedan, på ngt klubbevent någon gång runt 2000-2003 (vet inte exakt) och körde snabbare än många på banan. Skulle jag få för mig att bygga en banbil så hade det nog blivit en ng9-3 men en og900 hade varit det roligaste men lådan är ju ett aber.

    3 användare gillar detta inlägg


    //Björn
    Västerås
    Medlem #3471
    Mr_SunBear @ Garaget

  13. #413
    Steg 4 Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    4 914
    Medlem#
    6234
    Citat Ursprungligen postat av Mr_SunBear Visa inlägg
    En anekdot som kommer från detta eminenta forum. Det var en "saab-anställd" som dök upp i en helt standard 9-5 aero (230-250 hk) röd sedan, på ngt klubbevent någon gång runt 2000-2003 (vet inte exakt) och körde snabbare än många på banan. Skulle jag få för mig att bygga en banbil så hade det nog blivit en ng9-3 men en og900 hade varit det roligaste men lådan är ju ett aber.
    Tror jag vet vem. Samma person jag skrev om i mitt inlägg.

    Skickat från min GM1903 via Tapatalk
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  14. #414
    Steg 1 zimms avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 381
    Medlem#
    8689
    Vill man ha en bil som är relativt enkel att få banredo så är det definitivt en ng9-3 man skall köra på.

    De är rätt bra orginal i chassit, finns större bromsar att skruva på, det finns utrymme för rätt breda däck osv.

    Men motormässigt så är priströskeln upp till mycket effekt större än med en T5:a. så 9000, ng900 och og9-3 har en fördel där. Om det är relevant med mycket effekt för liten peng. Vill man pilla med mjukvara eller elsystemet så är även det lättare att sätta sig in i och lära sig än ng9-3.

    Personligen kör jag og9-3 och tycker det är en mycket rolig banbil. De finns även i 3-dörr utförande vilket jag gillar . Har nu kört bana med 9-3 aero coupé som är min sommarbrukis, Men skall till nästa säsong gå på en og9-3 T5 coupé som skall bli mer dedikerad banbil. ^^. Tycker även det är roligt att ha en "underdog" till bil.

    Citat Ursprungligen postat av M.Broberg Visa inlägg
    Jag tänkte inte ens tanken på og9-3 och bana....Nej herregud nej....
    Sånt här tycker jag är jättekul att möta, och reaktionen är helt befogad

    Men jag citerar en gammal amerikansk president:

    John F. Kennedy:
    We choose to go to the moon in this decade and do the other things, not because they are easy, but because they are hard, because that goal will serve to organize and measure the best of our energies and skills, because that challenge is one that we are willing to accept, one we are unwilling to postpone, and one which we intend to win.

    Att behöva göra egna lösningar för att försöka få den att sköta sig bra på banan tycker jag är superkul och givande. Det viktigaste på stcs-körningarna är att man har roligt så kör på vad du tycker är roligast att köra eller meka på eller vad för andra kriterier du själv vill

    5 användare gillar detta inlägg



  15. #415
    Steg 1 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    1 772
    Ja det finns mängder av sätt att ha kul på


    jag gillar lite styvare chassi vilket är anledningen till att jag kör og900 och ng9-3

    ska du ha snabb bil på bana i sverige är effekt en så liten del av det hela. Kolla på MX-5 bilarna och tiderna dom kör med 100 hk.

    ska du ha en gatbil o va lite fränt kanske man vill passera 300-350 men med den effekten i en bil med slappare chassi eller i en tyngre bil så blir det ändå långsammare så fort du svänger.

    ng9-3 pallar 300-350 hk nånstans utan att ta av ventilkåpan. Personligen föredrar jag B207 motorn mot kortmotorn. Betydligt jämnare effekt, lite mer varv o leka på samt snabbare spool gör den mer körbar vilket är viktigt för mig.

    ser lika många skumma idéer kring motorn i ng9-3 som om växellådorna i og900. oftast baserade på en kompis kompis kompis teori eller bara ren okunskap.

    För övrigt ser jag ng9-3 som väldigt lättkörd när man pressar den och med en bra balans redan från fabrik, till skillnad mot og9-5 som Jag tycker understyr allt för ofta.

    2 användare gillar detta inlägg

    gbg, Vfr


  16. #416
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 193
    Medlem#
    1941
    Citat Ursprungligen postat av Mr_SunBear Visa inlägg
    En anekdot som kommer från detta eminenta forum. Det var en "saab-anställd" som dök upp i en helt standard 9-5 aero (230-250 hk) röd sedan, på ngt klubbevent någon gång runt 2000-2003 (vet inte exakt) och körde snabbare än många på banan.
    Jag minns det, Knutstorp var det väl.

    1 användare gillar detta inlägg

    gbg


  17. #417
    Grundladd JKDesigns avatar
    Reg.datum
    aug 2018
    Ort
    Nybro
    Inlägg
    251
    Medlem#
    11896
    Stort tack till allas input i ämnet!

    Instämmer helt att man skall köra för att ha roligt och trevligt inte nödvändigt vis vara snabbast.

    Men får antingen preppa cabben för bana eller min NG 9-3 diesel

    Hittade denna med sharkinredning, fläktar i stolarna, taklucka och massa rost
    Saab 9-5 Aero SportSedan250hk NYBESIKTAD https://www.blocket.se/vi/86586492.htm

    Gjorde research, killen som ägde bilen innan sålde den för 3k för den rök och läckte olja.

    Enligt firman nybessad utan anmärkning.. Kollade upp och då hade den anmärkning avsaknad av hjulbult båda sidor bak känns seriöst. Dessutom begära 15k för den.

    Rätt härlig spec, dock myyycket arbete troligtvis.

    1 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av JKDesign den 2019-08-21 klockan 19:07.

  18. #418
    Steg 1 linguas avatar
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    stockholm/ Bagis
    Inlägg
    1 026
    Medlem#
    7931
    Satan va de händer grejer här vart bortkopplad från forat ett tag men följer dig på tuben. Bra innehåll

    Skickat från min SM-G973F via Tapatalk
    SS AERO Nordic Extreme, 9000 AERO med glaslucka, -88 9000 Talladega
    http://www.garaget.org/lingua

  19. #419
    Grundladd JKDesigns avatar
    Reg.datum
    aug 2018
    Ort
    Nybro
    Inlägg
    251
    Medlem#
    11896
    Citat Ursprungligen postat av lingua Visa inlägg
    Satan va de händer grejer här vart bortkopplad från forat ett tag men följer dig på tuben. Bra innehåll

    Skickat från min SM-G973F via Tapatalk
    Tackar

  20. #420
    Grundladd JKDesigns avatar
    Reg.datum
    aug 2018
    Ort
    Nybro
    Inlägg
    251
    Medlem#
    11896
    Update:

    Samlat på mig delarna som behövs för dimljus installation, behöver bara någon med tech 2 som kan aktivera funktionen sen




    Sen är ja i valet och kvalet om ja ska blockera egr ventilen och rensa Dpf, alternativt byta ut mot en dämpare för att kunna byta tillbaka vid bes. Skiljer inte jättemycket i effekt mellan steg 1 och 2 men det känns som partikelfiltret bromsar ordentligt vill dock inte köra runt med ett svart moln bakom bilen, någon med erfarenhet av just detta på Saab, ryker dom mycket?

    1 användare gillar detta inlägg



Liknande ämnen

  1. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2016-06-21, 12:58
  2. Saab 9-5 motorras, passar motor från Saab 9-3 Aero -01?
    Av Dj Soniek i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2015-10-11, 18:59
  3. Köpråd: Saab 9-5 Aero årsm 06- Vs Saab 9-3 Aero 2,8L 06-
    Av Gyllis i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2015-03-25, 21:44
  4. Olja till automaten ( Saab 3009) mineral Saab 9-5 Aero 2002
    Av donaldduc i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2009-02-04, 21:19
  5. Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-04-21, 14:22

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •