Sidan 15 av 24 FörstaFörsta ... 51314151617 ... SistaSista
Resultat 281 till 300 av 474

Ämne: JKDesign Saab 9-3og cab, ng9-3 TID 2010, ng9-3 Griffin TTiD 2012

  1. #281
    Växellådsspecialist Johan Hs avatar
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    7 049
    Medlem#
    3183
    Go go go!
    Brumbilar(ng900 2.3T 750hk & og9-5 Aero SC 2.3T & ng9-3 Aero SS 2.8T)
    Gröna Faran - Projektet - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
    Att bygga växellådor är ren o skär njutning! Har Tech II med CANdi

  2. #282
    Grundladd JKDesigns avatar
    Reg.datum
    aug 2018
    Ort
    Nybro
    Inlägg
    274
    Medlem#
    11896
    Äntligen fått ihop det värsta, koppling, låda och subframe

    Så nu återstår montera lite småkrafs och lufta slaven osv.

    Stort tack till Johan H och HeRmAN för tipset och infon kring styrpinnar till lådan, underlättade en hel del *tummen upp*

    3 användare gillar detta inlägg



  3. #283
    Växellådsspecialist Johan Hs avatar
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    7 049
    Medlem#
    3183
    Royalty tas via PM hehehe

    Bra jobbat!

    Kom ihåg att lägga upp bilder på före /efter när du är klar.
    Inköp jmf med nu.
    Brumbilar(ng900 2.3T 750hk & og9-5 Aero SC 2.3T & ng9-3 Aero SS 2.8T)
    Gröna Faran - Projektet - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
    Att bygga växellådor är ren o skär njutning! Har Tech II med CANdi

  4. #284
    Grundladd JKDesigns avatar
    Reg.datum
    aug 2018
    Ort
    Nybro
    Inlägg
    274
    Medlem#
    11896
    Citat Ursprungligen postat av Johan H Visa inlägg
    Royalty tas via PM hehehe

    Bra jobbat!

    Kom ihåg att lägga upp bilder på före /efter när du är klar.
    Inköp jmf med nu.
    Ja absolut!

    Lika viktigt som alla uppgraderingar är det att stanna upp lite och se vad man faktiskt gjort

  5. #285
    Grundladd JKDesigns avatar
    Reg.datum
    aug 2018
    Ort
    Nybro
    Inlägg
    274
    Medlem#
    11896
    Varför kan inte bara saker gå vägen någon gång!

    Har typ fått tillbaka allt på bilen, skall lufta slaven med hjälp av en luftman.
    Först kom det olja ur luftningsnippeln och lite luft sen kom inget mer...
    Kollade under bilen och såg några droppar suck

    Öppnade inspektionsluckan och det ser ut som det siprat från luftningsstycket och ner inte från slaven... Men tänkte om denna oringen är kass


    Luftningsstycken fanns nya på Speedparts men känns inte riktigt som att det var problemet


    Fasar bara för att behöva plocka ner allt igen rätt trött nu....

    Over and out

    OBS! Bilderna skall vara i omvänd ordning

  6. #286
    Steg 1 Schwartzs avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Ale
    Inlägg
    1 411
    Medlem#
    7660
    Ser du var det läcker? Om slaven och röret var tätt innan så borde det fortf vara det. Eller har du bytt slav? O-ringen för snabbkopplingen går väl att byta separat?
    '69 Earlybay
    '74 99 X7 Turbo RWD -indisk gul @ 360whp/480wNm
    '01 9-3 Aero -laserröd, ’04 9-5 Aero SC -espressosvart
    @schwrtzwrks - Garaget

  7. #287
    Grundladd wille61s avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    360
    Medlem#
    10483
    Finns det något tråkigare än att meka växellåda/kopppling på en FWD-bil och framförallt Saab där man inte kan rycka ut lådan genom hjulhuset? Lider med dig..
    Hit the clutch, hit the gear, hit the gas, and i'm gone!
    https://www.garaget.org/?car=392409

  8. #288
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    1 618
    Citat Ursprungligen postat av JKDesign Visa inlägg
    Äntligen fått ihop det värsta, koppling, låda och subframe

    Så nu återstår montera lite småkrafs och lufta slaven osv.

    Stort tack till Johan H och HeRmAN för tipset och infon kring styrpinnar till lådan, underlättade en hel del *tummen upp*
    Bra kämpat. Tycker Herman får delge sina tips mer officiellt, han är lite för anonym. Får börja kalla honom Hemliga Herman


    Skickat från min iPhone med Tapatalk

    2 användare gillar detta inlägg



  9. #289
    Grundladd JKDesigns avatar
    Reg.datum
    aug 2018
    Ort
    Nybro
    Inlägg
    274
    Medlem#
    11896
    Citat Ursprungligen postat av Schwartz Visa inlägg
    Ser du var det läcker? Om slaven och röret var tätt innan så borde det fortf vara det. Eller har du bytt slav? O-ringen för snabbkopplingen går väl att byta separat?
    Nej inte ordentligt, var så jäkla trött igår att ja bara släckte i garaget och gick.

    Ska försöka trycksätta idag och se om jag kan spåra exakt var det kommer ifrån.
    Jag har bytt till en helt ny original slav. Och den har jag inte rört än, jag har inte pressat ner kopplingen.

    Ja, gäller ju bara hitta en oring som passar. Tar man bort den är den ju körd. Och tror inte man lyckas byta röret genom inspektionshålet?

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av wille61 Visa inlägg
    Finns det något tråkigare än att meka växellåda/kopppling på en FWD-bil och framförallt Saab där man inte kan rycka ut lådan genom hjulhuset? Lider med dig..
    Ja det är riktigt drygt! Men jag har bara bytt på Saabar innan så jag vet inte bättre

    2 användare gillar detta inlägg



  10. #290
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 486
    Medlem#
    2555
    Citat Ursprungligen postat av wille61 Visa inlägg
    Finns det något tråkigare än att meka växellåda/kopppling på en FWD-bil och framförallt Saab där man inte kan rycka ut lådan genom hjulhuset? Lider med dig..
    På 9000 93-98 ska det visst gå! Det tog dom ca 40min att byta då.
    Garaget>> http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. 9-3 Aero SC V6 Automat -08. Dottern har övertagit den. Cupra Ateca -19.

  11. #291
    Grundladd JKDesigns avatar
    Reg.datum
    aug 2018
    Ort
    Nybro
    Inlägg
    274
    Medlem#
    11896
    Update:

    Hittade läckan!!!
    Trycksatte hela systemet stängt och kom inte en droppe någonstans


    Öppnade luftningsnippeln och då börja det sippra ut via gängan.


    La en beställning på nytt luftningsstycke då det endast verkar vara Speedparts som hade det, dumma är att dom har semesterstängt i 2 veckor nu så hoppas dom får iväg det idag :/

    Hinner dom inte få iväg det finns 2 alternativ, testa med ny luftningsnippeln. Alt gängtejp på befintlig nippel. Vill dock helst undvika "bonnmek".

    Hur som helst stor sten som släppte! Hade jag behövt riva allt igen vet jag inte vad jag skulle gjort

  12. #292
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 002
    Jag har aldrig haft något problem av att det läcker lite via gängan när nippeln öppnas. Spetsen på nippeln är konisk och tätar mot godset när nippeln dras åt. Gängan behöver inte vara helt tät. Kan det vara så att du öppnar nippeln onödigt mycket?

    https://www.mekonomen.se/bil/reservd...s487a03-Q015sv
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  13. #293
    Grundladd JKDesigns avatar
    Reg.datum
    aug 2018
    Ort
    Nybro
    Inlägg
    274
    Medlem#
    11896
    Citat Ursprungligen postat av TCarlsson Visa inlägg
    Jag har aldrig haft något problem av att det läcker lite via gängan när nippeln öppnas. Spetsen på nippeln är konisk och tätar mot godset när nippeln dras åt. Gängan behöver inte vara helt tät. Kan det vara så att du öppnar nippeln onödigt mycket?

    https://www.mekonomen.se/bil/reservd...s487a03-Q015sv
    Aldrig varit med om det innan heller, vred inte ens 45grader.knappt något alls.

  14. #294
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 002
    Jag uttrycker mig otydligt. Jag menar att det inte har någon betydelse om det sipprar lite bromsvätska via gängan om man trycksätter eller att det tjuvsuger lite luft via gängan om man använder vakuumsugning vid den lossade nippeln som jag numera alltid gör. Prova att öppna lite mindre.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  15. #295
    Grundladd JKDesigns avatar
    Reg.datum
    aug 2018
    Ort
    Nybro
    Inlägg
    274
    Medlem#
    11896
    Citat Ursprungligen postat av TCarlsson Visa inlägg
    Jag uttrycker mig otydligt. Jag menar att det inte har någon betydelse om det sipprar lite bromsvätska via gängan om man trycksätter eller att det tjuvsuger lite luft via gängan om man använder vakuumsugning vid den lossade nippeln som jag numera alltid gör. Prova att öppna lite mindre.
    Förstår va du menar men det funkar inte. Den börjar sippra vid sidan om. Innan den släpper ut vätska och då kommer det bara vid sidan om.
    Tror gängorna är rätt slappa. Så fort ja lossat minsta lilla glappar nippeln i gängorna.


    Skruvade ur nippeln ur ett gammalt bromsok och det är en jäkla skillnad i precisionen. Aluminium är ju ett riktigt skit material. Fått leveransbekräftelse på den nya iaf.

  16. #296
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 002
    Ok, då kanske det är så "enkelt" att gängan är för dålig. Så glappa gängor har jag aldrig råkat ut för.

    1 användare gillar detta inlägg


    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  17. #297
    Växellådsspecialist Johan Hs avatar
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    7 049
    Medlem#
    3183
    Skönt att det löste sig!

    jag lyckades med att glömma sätta dit skruven som håller backen en gång.... Allt monterat och fyllde på olja...dripp dropp.
    Bara att plocka ner allt igen
    Brumbilar(ng900 2.3T 750hk & og9-5 Aero SC 2.3T & ng9-3 Aero SS 2.8T)
    Gröna Faran - Projektet - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
    Att bygga växellådor är ren o skär njutning! Har Tech II med CANdi

  18. #298
    Grundladd wille61s avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    360
    Medlem#
    10483
    Citat Ursprungligen postat av RZ Visa inlägg
    På 9000 93-98 ska det visst gå! Det tog dom ca 40min att byta då.
    Låter som en bil för mig
    Hit the clutch, hit the gear, hit the gas, and i'm gone!
    https://www.garaget.org/?car=392409

  19. #299
    Grundladd JKDesigns avatar
    Reg.datum
    aug 2018
    Ort
    Nybro
    Inlägg
    274
    Medlem#
    11896
    Citat Ursprungligen postat av Johan H Visa inlägg
    Skönt att det löste sig!

    jag lyckades med att glömma sätta dit skruven som håller backen en gång.... Allt monterat och fyllde på olja...dripp dropp.
    Bara att plocka ner allt igen
    Så jäkla drygt, men förhoppningsvis gör man inte om det

  20. #300
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 002
    Citat Ursprungligen postat av RZ Visa inlägg
    På 9000 93-98 ska det visst gå! Det tog dom ca 40min att byta då.
    Någon gång mot slutet av 90-talet fick jag avgassystemet bytt på min 9000 hos Saab i Västberga. Dom hade ett erbjudande att byta avgassystem utan arbetskostnad om man köpte ett nytt original avgassystem.

    På mekarplatsen bredvid min bil byttes kopplingen på en 9000 på 30 minuter. Mycket imponerande och underbart att få bevittna. Kopplingsbytet gick snabbare än bytet av avgassystem.

    1 användare gillar detta inlägg


    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

Liknande ämnen

  1. [LÖST] OG9-5 motorras, passar motor från OG9-3 Aero -01?
    Av Dj Soniek i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2015-10-11, 18:59
  2. Köpråd: Saab 9-5 Aero årsm 06- Vs Saab 9-3 Aero 2,8L 06-
    Av Gyllis i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2015-03-25, 21:44
  3. Olja till automaten ( Saab 3009) mineral Saab 9-5 Aero 2002
    Av donaldduc i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2009-02-04, 21:19

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •