Om man monterar kobran på kompressorhuset först, och har standard olje- och vattenrör för TD04 så behövs det inte slipas.
Om man monterar kobran på kompressorhuset först, och har standard olje- och vattenrör för TD04 så behövs det inte slipas.
9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
9000 -85 projektet som spelar död
Kollade lite på en original. De ser inte lika ut. Så det kanske kan vara skillnaden. Men svårt att se när man inte har en av varje i handen.
Helt klart är att detaljerna ser bättre ut på original. Inloppet har tex inte samma "behov" av portning och utloppsändan ser annorlunda "tillknycklad" ut. Kanske det påverkar om den får plats med eller utan filande...
§9974§90081§900086§9503†9502§9502*900095*9304*9509*9509CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,WhiteAero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2
Så Maptuns är en eftermarknadsdel?
Står ju original:
https://www.maptunparts.se/motordela...ero-2006-.html
Nu har jag en äkta från en 06 Aero. Men det var som sagt tight, och krävdes att man hade rätt tänk och knyck för att få dit det.
Men inget slipande.
Saabs oem delar brukar vara fint gjutna och med tydligt artikelnummer. Denna kobra är helt blank. Man ser tydliga märken efter kärnpallar, något man använder för att kärnan skall ligga fixerad vid gjutning. Även en hel del rensad redan som helt ny.
Skulle förvåna mig om det är en oem del, men gräver inte ner mig för det nu sitter den på plats och luften lär flöda duktigt ändå.
Senast redigerat av JKDesign den 2018-09-20 klockan 17:14. Anledning: Fel i text
Jag har oem vad jag vet.
Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & Volvo S60 T8 Polestar)
Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
Att bygga växellådor är ren o skär njutning!
§9974§90081§900086§9503†9502§9502*900095*9304*9509*9509CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,WhiteAero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2
Påbörjat dp bygget, detta är riktigt kul
Tycker jag fått till riktigt mjuka, långa, fina böjar....
Den vill ner på marken nu igen
Någon som har koll på vad biopower bränslepumpen flödar original? Har för mig någon skrivit att den motsvarar walbro 255lph pumpen? Har ju en walbro gst450, men vill helst slippa byta den nu.
Stay tuned for more
Tackar
- - - Uppdaterad - - -
Hela downpipen uppnäst och klar, blir rakt och fint = bra flöde!
Redo att helsvetsas
Blir lite rökigt när man svetsar med flusstråd
Bytte till siemens deka 875cc och btr till 3,7bar. Monterat med 10mm ”distanser”.
Glömmer aldrig när ja beställde ”distanser” från en svensk trimfirma för 150:- och fick 2st m10 och 4st muttrar fy skäms!
Sen lite värmefärg på dp’n innan titanum bandaget
Stay tuned for more...
Gott jobbat!
Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & Volvo S60 T8 Polestar)
Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
Att bygga växellådor är ren o skär njutning!
Woop woop!
Bilen nere på gummit igen
Men först lindades dp’n med titaniumbandage
Utöver hårdvaran som installerats så har den bestyckats med GDMperformance steg 4, tack till Göran!
Såhär ser dynografen ut i T7suit
Väldigt snällt program, skulle nästa kunna vara svanenmärkt så snällt det är
366hp / 468Nm, men effekten ligger högt i registret = skonsamt för drivlina. Toppar 1,3bar nu med lätthet, så ja tror inte 400hp alls är omöjligt.
Stay tunes for more....
Fick tag i en innovate mtx-l bredbanslambda,
Så var inget att tveka på utan bara börja dra kabel och sladdar.
Placerad åt sidan för att inte sitta och blinka rätt i ögonen
Och laddtrycksmätaren jag hade innan lös så starkt att det inte gick att använda på kvällen :/
Åtgärdat
Nu ska bara ett extra uttag för sonden svetsas. Skall sitta 60cm från turbon och innan katten, blir en ekvation som inte går ihop. Men tror denna placeringen blir bra
Tyvärr kommer ja missa Anderstorp men men. Kommer fler chanser och nästa år bör jag vara mer än redo
Sådär nära turbon KAN bli problem med att du eldar upp sonden. Det är dyra grejjer dom där sonderna.
kopplat in utgången till T7 så man kan logga i suiten? vet att det går på T5 så det Borde gå på T7.
__________________________________________
Projekttråd på min Saab 900i 8v -88 Goes T16 och og9-5 2.3 BP -08
Jo jag har ju läst hur dom vill att man skall installera men sen ser ju verkligheten lite annorlunda ut, blir ett moment 22 av det hela.
Man vill ju ha racekatten hyffsat nära så den får upp ordentlig arbetstemp samtidigt får inte sonden sitta efter katten.
Har läst om folk som haft den direkt efter turbon, detta blir ju en mellanmjölksvariant men tror det skall gå bra.
Har kablage för att kunna logga I laptoppen via innovates program, men inget jag kommer göra direkt. Vill mest se så att den håller sig inom gränsvärdena och att det inte sticker iväg åt något håll.
Tanken är att bilen skall mappas framöver och då har man ju även den smidigt tillgänglig.
Konfigurerar du utsignalen på lambdan (finns 2 på MTX-L som jag minns det)och kopplar in på rätt pin i boxens kontaktstycke kan du se bredbandslambdavärdet i T7 suite tillsammans med last, varvtal och all data trionic levererar.
KANON för felsökning och förbättring av programmet.
betydligt smidigare än att ha 2 separata loggar att läsa på eller extern mätare + T7
__________________________________________
Projekttråd på min Saab 900i 8v -88 Goes T16 och og9-5 2.3 BP -08
Står det inget artikelnummer på kobran kan det ju vara en alternativdel, även från orio. Anslutningen till vevhusventilationen ser ju också annorlunda ut mot de som monterades på B235R 06- bilarna.
9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
9000 -85 projektet som spelar död