Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Försökte installera eftermarknadsstereo , nu startar inte bilen OG9-5

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2018
    Inlägg
    7
    Medlem#
    -

    Försökte installera eftermarknadsstereo , nu startar inte bilen OG9-5

    Hjälp! En nybörjare försökte montera en ny stereo i en 9-5 SC 2.0t biopower -09, med AS2 ljudsystem (slutsteg och 7 högtalare) och nu startar inte bilen, någon som har tips på vad som kan ha hänt och behöver göras?

    Vad hände? Monterade i en ny android-stereo och trodde att det skulle fungera någorlunda plug-and-play då jag skaffat adapter för rattstyrning och allt. Men stereon startade inte förrän både batteri och tändning anslutits till konstant ström och en separat anslutning behövde göras för att få igång slutsteget (jag trodde poängen med adapterkablaget var att slippa hålla på med att koppla trådar själv). Jag gjorde så provisoriskt för att åtminstone få igång stereon.

    När stereon väl startade fick jag inte rattstyrningen att fungera och för att försöka få ordning på det och göra lite andra anpassningar som att stänga av ljud vid knapptryckningar mm gick jag in i Factory settings. Med ett litet feltryck hamnade jag där i kalibrering av touchskärmen där jag missförstod den funktionen och vips hade jag fått touchskärmen spegelvänd(!). Dvs du måste trycka i vänsterkanten för att träffa en knapp du ser till höger etc... Innan jag förstod vad som pågick hade jag lyckats ändra fler saker och hittade inget sätt att återställa detta. Lyckades så småningom gå tillbaka och kalibrera skärmen rätt igen men nu har touchknapparna i vänsterkanten (power, volym mm) slutat fungera så jag kan inte stänga av (och eftersom enheten var kopplad till konstant spänning stängs den inte av med nyckel heller). Stressad drar jag ur kontakten för att kunna starta om, och det hörs ett litet poff. Klantigt såklart, det hade väl varit bättre att leta upp en lämplig säkring eller lossa batteriet(?). Allt verkar dock fortfarande fungera så jag gör ett nytt försök utan att lyckas få stereons knappar att fungera. Bestämmer mig för att ge upp för denna gång och sätta tillbaka originalstereon. Drar till slut sladden på samma sätt men efter detta fungerar inte gamla stereon.

    När jag vrider på nyckeln lyser alla instrumenten och kupébelysningen men inte radion och inte ACC:n. Bilen startar inte men vid första försöket fick jag känslan av det var en antydan till att startmotorn skulle gå igång. Efter några försök till börjar alla lampor blinka och inget mera händer. Har tittat på alla säkringar i panelen vid förardörren och i motorrummet utan att hitta någon trasig. Klantigt av mig men nu är läget som det är och jag är tacksam för alla tips...! Stereon är en annan fråga (beskrev den som bakgrund), nu handlar det om att få liv i bilen. Några förslag?

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 118
    Medlem#
    8758
    Ladda batteriet?
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2018
    Inlägg
    7
    Medlem#
    -
    Ja jag har också tänkt att det kan vara värt att pröva, men förvånad att det kan ta slut så fort?

  4. #4
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    Börjar det bli dåligt så faller det väldigt fort när det närmar sig slut. Det går från "okej" till, "inget liv" på rätt kort tid.

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2018
    Inlägg
    7
    Medlem#
    -
    OK jag ska prova detta, vore ju en lättnad om det inte är värre än så! Tack för svar

  6. #6
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 401
    Medlem#
    6935
    Androidenheter är oftast en hel dator i en liten låda, så dom drar bra med ström.
    Har en Android eftermarknads i min BMW, och den drar ur batteriet på 15 minuter om jag står med tändningen på.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  7. #7
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    Um, hur litet batteri har du i den BMWn?
    Ett normalt bilbatteri brukar ju ligga på 60Ah, Även om det inte är helt sant så skall det batteriet kunna leverera 60A i en timme.
    Bilstereo brukar ju vara avsäkrat till runt 30A och det är faktiskt ganska mycket om den inte har inbyggd förstärkare. Om det då tar slut på 15 minuter (och max belastning är 30A) så skulle bilen då dra 210A med tändningen på. Tror inte det.
    De allra flesta (typ 99,99%) av de modeller av android-stereo som säljs är ju i princip samma hårdvara som en billig surfplatta du köper på ICA Maxi, fast i annan låda. En sån kan ju hålla åtminstone en 2-3h på ett batteri med oändligt mycket mindre kapacitet än ett bilbatteri.

    4 användare gillar detta inlägg



  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 118
    Medlem#
    8758
    På ett gammalt batteri så kan det vara väldigt många Ah borta, speciellt batterier som råkat ut för djupurladdningar. Jag har haft ett batteri som uppskattningsvis lyckade hålla runt 10Ah, på sommaren.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  9. #9
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 401
    Medlem#
    6935
    Android enheten i min BMW är en octa-core med 32G minne och 4x80W (enligt spec, säkerligen överdrivet men ändå).
    Den har GPS, TV, radio, bluetooth och Wifi. Jag skulle inte jämföra den med en billig androidplatta, snarare med en PC i miniformat och med touchskärm.

    Att batteriet (teoretiskt och när det är helt nytt) klarar att leverera 60A i en timme är inte samma sak som att det klarar att starta bilen efter en timmes spelning.
    Har jag stereon igång i 15-20 minuter så spelar den fortfarande hur fint som helst och alla lampor lyser, men försöker jag snurra startmotorn så dör det väldigt fort. En startmotor drar bra med ström så ett batteri behöver ha en hel del kvar för att orka dra igång en bil, det räcker knappast med dom sista få amperen.
    Det är faktiskt väldigt vanligt att folk inte märker att batteriet är dåligt förräns dom försöker starta bilen. Som exempelvis TS i denna tråd upptäckte.

    Nu vet jag inte hur länge batteriet suttit där så ett helt nytt skulle säkerligen klara det bättre, men att man drar ur ett batteri så pass så att det inte orkar dra igång bilen efter 15-20 minuter med stereon igång ser jag inte alls som någon omöjlighet eller ens särskilt ovanligt, speciellt inte med moderna "multimedia" enheter.

    2 användare gillar detta inlägg


    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  10. #10
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 401
    Medlem#
    6935
    Citat Ursprungligen postat av Glasgrå Visa inlägg
    Efter lite laddning startade bilen snällt igen. Visserligen har jag knappt någon radiomottagning nu men jag satte kanske i antennen slarvigt.
    Intressant om förbrukningen i multimediaenheter. Om det kommer att vara risk att stereon drar ur batteriet så bilen inte vill starta kan det ju vara värt att fundera på hur gärna man vill ha de nya funktionerna.
    Fundera på hur ofta du använder stereon utan att bilen är igång.
    Jag kände precis som du när jag upptäckte hur mycket ström stereon drar, men efter att ha haft den installerad i typ ett år så tänker jag inte ens på det längre. Det är extremt sällan jag har stereon igång utan att ha motorn igång, så för mig är det ett väldigt litet problem.
    Se bara till att du har den rätt kopplad så att stereon stänger av/går i viloläge när du stänger av bilen. Min stereo känner direkt när jag stänger av tändningen och skärmen visar texten "Going to sleep..." eller nåt sånt och stänger av sig.
    Blandar man ihop konstantström och tändningsström så lär bilen vara svårstartad dagen efter.

    1 användare gillar detta inlägg


    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  11. #11
    Installationen av stereon avhandlas i egen tråd i lämpligare forumsektion
    Installera Android eftermarknadsstereo OG9-5

    1 användare gillar detta inlägg



  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2018
    Inlägg
    7
    Medlem#
    -
    Ladda batteriet löste problemet

    1 användare gillar detta inlägg



Liknande ämnen

  1. [LÖST] Startproblem 9000
    Av krille71 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 41
    Senaste inlägg: 2014-12-14, 13:35
  2. [LÖST] Bilen startar inte (ibland), tänder inte? 9000 2,3T '92
    Av helvetes i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2008-09-09, 11:04

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •