Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Inre drivknutsdamask "skruvar" sig.

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Eslöv/Marieholm
    Inlägg
    78
    Medlem#
    3709

    Inre drivknutsdamask "skruvar" sig.

    Hej. Någon annan som har råkat ut för att den inre drivknutsdamasken "vridit" sig, typ skruvar sig och spricker.
    Köpt damasker från två olika företag med samma resultat. Har funderat på om det blir så när man använder slangklämma för att spänna dom.
    Drar inte klämman överdrivet hårt. Jobbigt när dom sen spricker och fettet sprutar ut över allt.
    Tacksam för alla tips och idéer. Bilen 9K Aero , manuell.//jari
    9000 96:a Areo
    B206 2,4L.
    Medlem 3709

  2. #2
    Ordvitsare
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Arjeplog at the polar circle
    Inlägg
    1 688
    Nytt fenomen, kör oftast kattstrypare lagom hårt, inga problem

  3. #3
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 147
    Medlem#
    7182
    Bedömmer du det är mot axeln eller mot drivklockan som den vridit sig? Det skulle gå göra markeringar med nån beständig färg för att kunna hålla koll på vad som händer egentligen.

    Som svar har jag dock inte haft det problemet men jag vet vad du menar då universaldamasker oftast "korvar sig" rätt ordentligt men det är oftast yttre damasker jag sett det på (rör sig lite mer).

    Om ingen har varit och bytt växellåda/drivklockor så har du ju dessutom de stora knutarna på bilen så då bör det inte heller kunna vara "fel" drivknutsdamask då den andra bör bli på tok för liten.

    Vad är det för märke på damaskerna? Kan du ta en bild och lägga upp hur det ser ut?

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 309
    Kan plåthylsan på inre knuten vara lös så att den kan rotera ?

    Eller kör du med herrejösseseffekt så att axeln vrider sig ?

    Har inte heller sett detta hända.
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  5. #5
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 401
    Medlem#
    6935
    Jag har haft liknande problem när det suttit slangklämmor där. Det kan vara så att den extra vikten av "skruven" på slangklämman gör så att det vrider sig när sakerna roterar i hög hastighet, men det är bara en teori jag har, inget jag kan säga med säkerhet.
    Efter att jag bytte till "riktiga" klämmor avsedda för damasker så har jag inte haft problemet igen. Biltemas klämmor för typ 35:- har funkat för mig.

    https://www.biltema.se/bil---mc/bilr...-st-2000034790

    1 användare gillar detta inlägg


    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Eslöv/Marieholm
    Inlägg
    78
    Medlem#
    3709
    Har inte någon jätte effekt så drivaxlarna vrider sig. Är ganska säker på att det är mot växellådan som vridningen sker.
    Hade själv teorin att aluminium höljet rör sig , som en följ av tyngden från slangklämman.
    Köpt damasker från speedparts och Skruvat. Hade också en saab orginal som gjorde så.
    Har köpt "riktiga" klämmor denna gång.
    Tack för inputten. // Jari
    9000 96:a Areo
    B206 2,4L.
    Medlem 3709

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 309
    Det är inte så att slangklämman tar i någonstans och vrider sig av det ?
    Är ju ganska tajt på nått ställe.

    1 användare gillar detta inlägg


    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  8. #8
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 401
    Medlem#
    6935
    Sist jag köpte drivknutar gick jag genom en bekant som jobbar på en Autoexperten verkstad. Han visade en hel lista med fabrikat dom hade att välja på, och där fanns bland annat SKF. Känt och och bra märke tänkte jag och bra pris så jag valde givetvis SKF.
    Dom damasker som följde med dom drivknutarna var helt suveräna. Känns mer som plast än som gummi, liksom hårdare i materialet, men ändå väldigt följsamma. Dom böjde sig väldigt lätt men jag har svårt att se att dom någonsin skulle kunna snurra sig.
    Har försökt hitta någonstans att köpa bara såna damasker men inte lyckats hitta någon som säljer dom utan drivknutar tyvärr, men vet någon var man kan hitta såna damasker löst så skulle det kunna vara en lösning på problemet.
    Nu var detta iofs till en ng9-3 men det skulle förvåna mig om SKF inte tillverkar drivknutar till samtliga modeller.

    1 användare gillar detta inlägg


    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Eslöv/Marieholm
    Inlägg
    78
    Medlem#
    3709
    Citat Ursprungligen postat av SaabAero Visa inlägg
    Det är inte så att slangklämman tar i någonstans och vrider sig av det ?
    Är ju ganska tajt på nått ställe.
    kollar detta.
    9000 96:a Areo
    B206 2,4L.
    Medlem 3709

  10. #10
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 147
    Medlem#
    7182
    Citat Ursprungligen postat av rcy Visa inlägg
    Sist jag köpte drivknutar gick jag genom en bekant som jobbar på en Autoexperten verkstad. Han visade en hel lista med fabrikat dom hade att välja på, och där fanns bland annat SKF. Känt och och bra märke tänkte jag och bra pris så jag valde givetvis SKF.
    Dom damasker som följde med dom drivknutarna var helt suveräna. Känns mer som plast än som gummi, liksom hårdare i materialet, men ändå väldigt följsamma. Dom böjde sig väldigt lätt men jag har svårt att se att dom någonsin skulle kunna snurra sig.
    Har försökt hitta någonstans att köpa bara såna damasker men inte lyckats hitta någon som säljer dom utan drivknutar tyvärr, men vet någon var man kan hitta såna damasker löst så skulle det kunna vara en lösning på problemet.
    Nu var detta iofs till en ng9-3 men det skulle förvåna mig om SKF inte tillverkar drivknutar till samtliga modeller.
    Lär vara damasker i termoplast, tror Saab började med det redan på og9-3/og9-5 och "framåt" så att säga. Inte sett termoplast damasker till 900/9000 dock men det finns ju inget som hindrar nån från att tillverka det. Har hittils inte sett en trasig termoplastdamask så de verkar hålla bra, men jag letar ju inte trasiga drivknutsdamasker hela dagarna heller såklart...

Liknande ämnen

  1. Fel mått på ny inre drivknutsdamask, 9-3ss
    Av Pepe i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2013-05-21, 18:41
  2. inre drivknut "tripod" samma på 2.3ltt och aero?? 9000
    Av hall112 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-02-15, 21:30
  3. inre drivknut "tripod" samma på 2.3ltt och aero?? 9000
    Av hall112 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-02-15, 21:09
  4. Svar: 11
    Senaste inlägg: 2007-05-16, 23:41

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •