Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Tuta ur funktion på OG9-5 -02

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    158

    Tuta ur funktion på OG9-5 -02

    Tutan har lagt av på min 9-5:a årsmodell -02 alla andra ratt funktioner funkar. Det började med att den inte fungerade lite då och då men nu är den helt offline

    Efter det att jag kollat säkring och relä finns det nått vanligt fel som jag kan kolla på innan elshema och multimeter åker fram ? jordpunkt eller dyligt ?

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Vettet (Helsingborg)
    Inlägg
    2 121
    Medlem#
    6101
    Njae, förutom elanslutningarna till tutan (tutorna), så är det väl reläet som tår på tur.
    Börja framifrån, och gå bakåt, dvs först tutorna, reläet och släpkontakten i ratten.
    Målet med resan är just.....Resan
    9³SC M-08. Gamla bilen http://www.garaget.org/?car=17692

  3. #3
    Citat Ursprungligen postat av Tjonge
    Börja framifrån, och gå bakåt, dvs först tutorna, reläet och släpkontakten i ratten.
    Det finns ingen släpkontakt mellan ratt och rattstång i en 9-5. Det som används är en springcoil och om de andra rattknapparna fungerar så är det inget fel på den. Signalhornen aktiveras enligt följande:

    SID skickar ut en referensspänning och knapparna i ratten kopplar in olika motstånd (signalhorn = 0 ohm).
    Kod:
    SID --> springcoil --> strömbrytare i ratt
                           strömbrytare i ratt --> springcoil --> SID
    Ett relä (i elcentral bakom batteri) spänningsmatas via säkring 17 (också i elcentral bakom batteri). Relä aktiveras av att SID ansluter till jord.
    Kod:
    säkring 17 --> reläspole
                   reläspole --> SID --> jord
    Reläkontakten matar ström från säkring 17 till signalhorn (2 st) och sedan till jord.
    Kod:
    säkring 17 --> reläkontakt
                   reläkontakt --> signalhorn --> jord.
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

Liknande ämnen

  1. [LÖST] OG9-3 tuta fungerar ej
    Av FWDTobbe i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2017-03-23, 22:51

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •