Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: Orkeslös, dåligt ladd, CE och P1105 OG9-5

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2018
    Inlägg
    8
    Medlem#
    -

    Orkeslös, dåligt ladd, CE och P1105 OG9-5

    Hej!

    Jag har läst genom så många trådar här men inget tycks stämma eller ha samma felorsak som jag har.

    Bil: OG9-5 2.3t Biopower -08
    Bakgrund: jag var ute och åkte med farthållaren aktiverad. När jag kom till en uppförsbacke så började turbon ladda men istället för att jag fick någon effekt så började bilen att växla ner. Det kändes nästan som att motorbromsa.
    Symptomen kvarstog så jag åkte hem och började felsöka och läsa på forumet.
    Till slut lämnade jag in bilen på verkstad för felsökning och där konstaterades det att axeln var av på turbon.
    Jag fick hjälp av byta den och ta ner/göra rent oljetråget och oljesilen. Där fanns ingen sludge att tala om. Lite små rester fanns förvisso men det var väldigt lite och silen såg fin ut. Olja och filter böts alltså också.
    Diagnosen var förövrigt helt galen då axeln inte alls var av. Axiellt glappade den lite mer än vad den nya gjorde men det fanns inget glapp radiellt.
    Hur som helst så sattes bilen ihop med den nya turbon (GT17) och samma problem var kvar.

    Därefter har jag bytt vakuumslangar, provat byta avluftningsventilen, byta magnetventilen vid torpedväggen utan att det blev bättre.
    Tomgången är jämnare än tidigare men laddet på turbon stryps fortfarande.

    Jag fann att en backventil till vevhusventilationen var av så den är bytt.

    Jag har tagit av R ifrån MV för att testa backventilerna men problemet är igen, kvar.

    Vad ska jag göra nu? Jag har slut på ideer.

    Många av trådarna här pratar om grundladdtryck men jag får inte ens det.
    Nålen stannar vid första strecket om ni förstår?

    Jag har väldigt lite mek-kunskaper men jag är en envis jäkel. Allt jag har gjort såhär långt är de enda jag har någonsin gjort på en bil själv. Jag har provat att lämna bort bilen för felsökning men det enda det gav mig var en upplevelse med tappad tvål och byxorna vid anklarna. Nu vädjar jag till expertisen här!

    Tacksam för all hjälp!

    Redigerat: felkoden är P1105.
    Senast redigerat av Saabnala den 2018-08-17 klockan 23:27.

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2010
    Inlägg
    907
    Inga felkoder?

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2018
    Inlägg
    8
    Medlem#
    -
    Jo. Bra att du påminde mig. CE tänds och felkoden är P1105.

  4. #4
    Helt original? Naminos avatar
    Reg.datum
    okt 2017
    Ort
    Internet
    Inlägg
    632
    Medlem#
    11785
    Funkar wastegaten som den ska?
    Sitter alla slangar som de ska efter turbon fram till spjällhuset?
    Sitter alla vakumslangar som de ska?

    Hur mår katalysatorn? Kan turbon andas ut?
    Saab 9 Aero Hirsch -04 (Sönderplockad) | Volvo S70 | Nu med Tech2

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 486
    Svaret finns som oftast redan här i forumet. http://forum.saabturboclub.com/showt...=1#post1243797
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2018
    Inlägg
    8
    Medlem#
    -
    @namino: wg bör fungera som den ska. Turbon (rullat 1 mil max!) är ju ny och symptomen är samma som innan bytet.
    Samtliga vakuumslangar böt jag häromdagen, slang för slang. Dvs att slangarna sitter på rätt plats.
    Kan problem med katalysatorn verkligen orsaka detta problem? Hur kan jag kontrollera att katten mår bra och att turbon kan "andas ut"?

    @tcarlsson: jag skrev i mitt första inlägg att jag har läst genom de flesta inläggen här på forumet gällande liknande problem.
    Den där tråden har jag läst.
    Jag har iofs missat delen med katalysatorn. Men den behandlades inte vidare i den tråden.

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 486
    Du kan prova att dela lite före katalysatorn, finns trådar om det. http://forum.saabturboclub.com/showt...=1#post1120784
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2018
    Inlägg
    8
    Medlem#
    -
    @tcarlsson: tack. Jag ska testa att separera DPn med turbon för att se om det blir någon skillnad.

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2010
    Inlägg
    907
    Turbon var väl beg? Så när du drar slangen tror det är w på mw laddar den fullt då eller är det samma som nu alltså minimalt ? Om du inte testat dra slangen och vill testa,så gasa ytterst lite annars finns risk att nåt kan ta skada

  10. #10
    Helt original? Naminos avatar
    Reg.datum
    okt 2017
    Ort
    Internet
    Inlägg
    632
    Medlem#
    11785
    Citat Ursprungligen postat av Saabnala Visa inlägg
    @namino: wg bör fungera som den ska. Turbon (rullat 1 mil max!) är ju ny och symptomen är samma som innan bytet.
    Samtliga vakuumslangar böt jag häromdagen, slang för slang. Dvs att slangarna sitter på rätt plats.
    Kan problem med katalysatorn verkligen orsaka detta problem? Hur kan jag kontrollera att katten mår bra och att turbon kan "andas ut"?

    @tcarlsson: jag skrev i mitt första inlägg att jag har läst genom de flesta inläggen här på forumet gällande liknande problem.
    Den där tråden har jag läst.
    Jag har iofs missat delen med katalysatorn. Men den behandlades inte vidare i den tråden.
    Kollat att WG är monterat korrekt? kanske missat att skruva dit armen som manipulerar WG från klockan.
    Saab 9 Aero Hirsch -04 (Sönderplockad) | Volvo S70 | Nu med Tech2

  11. #11
    Helt original? Naminos avatar
    Reg.datum
    okt 2017
    Ort
    Internet
    Inlägg
    632
    Medlem#
    11785
    har du även kollat så att intercoolern är hel? alla slangar till den. Prova attt byta tryckgivaren som sitter åvan dumpen
    Saab 9 Aero Hirsch -04 (Sönderplockad) | Volvo S70 | Nu med Tech2

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2018
    Inlägg
    8
    Medlem#
    -
    @gyllis: turbon är ny. Vad jag läst i andra trådar här så är det R på MV som ska dras lös. Det har jag iaf gjort utan att den gick nå bättre ö.h.t.
    @namino: hela turboaggregatet är nytt som sagt. Vore förjäkligt om den är felmonterad på fabriken?
    Nej intercoolern har jag inte testat alls.
    Kan den verkligen skapa dessa problem? Ska den inte bara bistå med att kyla luften till turbon? Luft får den väl ändå?

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2010
    Inlägg
    907
    Då satt det en ny tryckklocka på turbon som dom satte dit eftersom den är ny? Tänkte om justeringen är fel på wg armen eller som Namino var inne på felmonterat? Ser allt oki ut vid wg armen ?

  14. #14
    Helt original? Naminos avatar
    Reg.datum
    okt 2017
    Ort
    Internet
    Inlägg
    632
    Medlem#
    11785
    Citat Ursprungligen postat av Saabnala Visa inlägg
    @gyllis: turbon är ny. Vad jag läst i andra trådar här så är det R på MV som ska dras lös. Det har jag iaf gjort utan att den gick nå bättre ö.h.t.
    @namino: hela turboaggregatet är nytt som sagt. Vore förjäkligt om den är felmonterad på fabriken?
    Nej intercoolern har jag inte testat alls.
    Kan den verkligen skapa dessa problem? Ska den inte bara bistå med att kyla luften till turbon? Luft får den väl ändå?
    Är intercoolern paj så läcker den beräknade luften som LMM räknat på och sen anpassat bränslet efter. Felkoden är på grund av luft läckage

    Bara för att saker är från fabrik man man råkat pilla på saker då att det inte är som det ska
    Senast redigerat av Namino den 2018-08-12 klockan 20:58.
    Saab 9 Aero Hirsch -04 (Sönderplockad) | Volvo S70 | Nu med Tech2

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2018
    Inlägg
    8
    Medlem#
    -
    @gyllis: det stämmer bra att klockan är ny. Jag kände på armen före monteringen, efter monteringen och även igår kväll. Den både ser ut att sitta rätt och den rör sig som den ska (vad jag läst), med lite motstånd. Om den är feljusterad vet jag inte. Hur kollar jag det?
    @namino: okej det köper jag. Att det kan vara relaterat till felkoden. Men om de nu skulle vara luckläckage vid IC eller dess slangar, skulle jag då få dessa fel?
    Haha ja nog kan det vara fel ifrån fabrik men med tanke på att den förra turbon bara började bete sig sådär mitt under färd och att den nya turbon beter sig lika så utesluter jag själv att felet skulle ligga hos själva aggregatet. Det måste väl vara någon annanstans? Luft till eller från turbon eller någon givare? Kanske rent av databoxen?

    Jag ska definitivt se över katalysatorerna.

  16. #16
    Helt original? Naminos avatar
    Reg.datum
    okt 2017
    Ort
    Internet
    Inlägg
    632
    Medlem#
    11785
    Kolla att systemet är tätt. Prova att byta givaren ovan dumpen.

    /Tapatalk
    Saab 9 Aero Hirsch -04 (Sönderplockad) | Volvo S70 | Nu med Tech2

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2018
    Inlägg
    8
    Medlem#
    -
    Tack för hjälpen alla. Återkommer när jag kommit längre!

  18. #18
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2018
    Inlägg
    8
    Medlem#
    -
    Felet avhjälptes genom att byta katalysatorn (den bakre).

    Felsökningen genomfördes genom att först släppa på röret ut ifrån turbo för att se om turbon andades rätt och det gjorde den.

    Sen sattes avgassystemet ihop och ljuddämparen kapades bort. Problemet kvarstog.
    Sen delades avgassystemet mellan främre och bakre katalysatorn. Då laddade turbon som den skulle.
    Katalysatorerna kontrollerades och den bakre var helt igensatt så den fick bytas ut. Den främre är helt tom så den ska också bytas men nu går bilen kanonbra igen.
    Tusen tack för ett grymt forum och väldigt bra hjälp!

    2 användare gillar detta inlägg



  19. #19
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2014
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    501
    Kapade du itu downpipen för att felsöka? Det var grundligt! Jag hade nog bara bytt till en bra beggad.
    Bruksbilen 9-5 2.3t SE SC -04.

  20. #20
    Helt original? Naminos avatar
    Reg.datum
    okt 2017
    Ort
    Internet
    Inlägg
    632
    Medlem#
    11785
    Kul att det löste sig! Bara att titta in igen här om du har andra frågor eller funderingar. Finns en hel del häftiga projekt att spendera tid att titta på

    /Tapatalk
    Saab 9 Aero Hirsch -04 (Sönderplockad) | Volvo S70 | Nu med Tech2

Liknande ämnen

  1. Dåligt ladd 9-3 T7 Steg 3
    Av ZoreX i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2008-10-03, 21:42
  2. Dåligt ladd igen!
    Av Henke_Vector i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-10-04, 16:19
  3. Dåligt ladd med nya grejor!
    Av Mr E i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-09-09, 23:56
  4. Hög b-förbrukning + dåligt ladd=?
    Av Ekan i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-03-22, 20:28

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •