Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Fråga angående "turbokvitter" NG9-3 B207

Hybridvisning

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2018
    Inlägg
    1
    Medlem#
    -

    Fråga angående "turbokvitter" NG9-3 B207

    Hej!
    Går i köptankar på att köpa en 9-3 1.8t från 04 eller 06. Tycker att det verkar som riktigt härliga bilar. Min plan är att chiptrimma bilen till ca 200hk.

    Något som jag blivit riktigt svag för är när turbon "kvittrar", alltså turbo flutter. Vet att det sliter på turbon mer än med en återcirkulerande dump men frågan är hur mycket. Köper jag en bil som gått 20k mil och ställer upp laddtrycket och tar bort dumpen, kommer motorn att rasa när som helst då? Eller hur är hållbarheten på originalturbon?

    Om jag bara är ute efter kvittret, vad är mitt billigaste och mest hållbara alternativ? Är det bäst att uppgradera turbo och till vad? Eller kör jag slut på originalturbon och byter när den går sönder?

    Tacksam för svar!

  2. #2
    Grundladd delofsons avatar
    Reg.datum
    apr 2011
    Ort
    Barkarby
    Inlägg
    475
    Medlem#
    10056
    Alltså, det är inte primärt turbon som lider av att du kör atmosfärisk avlastningsventil. Det är att motorn får för lite luft än den förväntar sig, och går fet på soppa.
    SAAB 900 SE 2,0i MY96 *Såld*
    SAAB 9-5 S Kombi 2.0t MY01 *Såld*
    SAAB 9-5 SE Sedan 2.3t MY00 *Såld*
    SAAB 9-3 VectorActive SC 1,8t BP MY08 Nordic Steg1 | Subaru Forester XS 2019

  3. #3
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 940
    Medlem#
    12120
    "kvitter" brukar vara nån form av responssystem, en atmosfärsik dump "nyser" mera när du växlar.

    Precis som delofson skriver är det inte turbon som ogillar det, det är motorstyrningen som blir förvirrad då det plötsligt försvinner luft som redan är invägd, på saab och många andra bilar kan tilläggas, det beror nämligen på motorstyrning, jag har en annan bil som mäter enbart via MAP, då kan man utan problem ha atmosfärisk dump, (och det har jag, en HKS SSQV-III), lite osäker på om jag vill ha den kvar dock, gillar egentligen ljudet, men det känns lite väl mycket finnig tonåring i trimmad 740TIC när det nyser hela tiden..

    Om det däremot är responssystem du tänker på det så sliter det mycket riktigt på turbon, därför används det mest inom motorsport och inte på gatan, vet inte om nån gatreggad bil har det original ens.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 757
    Medlem#
    10798
    Är du ute efter kvitter så får du väl köra utan avlastningsventil, det kvittrande ljudet orsakas alltså av att kompressorn hamnar i surge där laddluften går baklänges genom kompressorn när man släpper gasen.

    Det är integrerad avlastningsventil på alla B207 motorer tror jag så du får väl skaffa en "blanking plate" om du kan hitta en som passar Garrett GT2052, alt. byta kompressorhus till en utan integrerad ventil.

    Det kommer förstås bli extra slitage på turbon, och du lär få sämre gasrespons ex. vid växling.

    Har du inte köpt bilen än så tycker jag att du ska skaffa en Aero med 2.0T motorn istället. Då bör dessa passa:
    http://shopping.kinugawaturbo.com/vo...e2xo-ring.aspx

Liknande ämnen

  1. Några frågor angående stryktålighet på T5 motorn.
    Av AxlSam i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 36
    Senaste inlägg: 2010-01-01, 01:36
  2. Lite frågor angående topppackning!
    Av JohnM i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-03-06, 09:21
  3. Lite frågor angående saab 9-5
    Av bamsen i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-02-04, 14:18
  4. Har lite frågor angående Saab 9-3 ss 2,0T -04
    Av LoudNproud i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-08-05, 14:59
  5. lite frågor angående t8
    Av al3x i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2005-02-07, 16:27

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •