Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Installera Android eftermarknadsstereo OG9-5

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2018
    Inlägg
    7
    Medlem#
    -

    Installera Android eftermarknadsstereo OG9-5

    Initiala problem beskrivs i denna tråd Försökte installera eftermarknadsstereo , nu startar inte bilen OG9-5

    Vad hände? Monterade i en ny android-stereo och trodde att det skulle fungera någorlunda plug-and-play då jag skaffat adapter för rattstyrning och allt. Men stereon startade inte förrän både batteri och tändning anslutits till konstant ström och en separat anslutning behövde göras för att få igång slutsteget (jag trodde poängen med adapterkablaget var att slippa hålla på med att koppla trådar själv). Jag gjorde så provisoriskt för att åtminstone få igång stereon.

    När stereon väl startade fick jag inte rattstyrningen att fungera och för att försöka få ordning på det och göra lite andra anpassningar som att stänga av ljud vid knapptryckningar mm gick jag in i Factory settings. Med ett litet feltryck hamnade jag där i kalibrering av touchskärmen där jag missförstod den funktionen och vips hade jag fått touchskärmen spegelvänd(!). Dvs du måste trycka i vänsterkanten för att träffa en knapp du ser till höger etc... Innan jag förstod vad som pågick hade jag lyckats ändra fler saker och hittade inget sätt att återställa detta. Lyckades så småningom gå tillbaka och kalibrera skärmen rätt igen men nu har touchknapparna i vänsterkanten (power, volym mm) slutat fungera så jag kan inte stänga av (och eftersom enheten var kopplad till konstant spänning stängs den inte av med nyckel heller). Stressad drar jag ur kontakten för att kunna starta om, och det hörs ett litet poff. Klantigt såklart, det hade väl varit bättre att leta upp en lämplig säkring eller lossa batteriet(?). Allt verkar dock fortfarande fungera så jag gör ett nytt försök utan att lyckas få stereons knappar att fungera. Bestämmer mig för att ge upp för denna gång och sätta tillbaka originalstereon. Drar till slut sladden på samma sätt men efter detta fungerar inte gamla stereon.
    Efter lite laddning startade bilen snällt igen. Visserligen har jag knappt någon radiomottagning nu men jag satte kanske i antennen slarvigt.
    Intressant om förbrukningen i multimediaenheter. Om det kommer att vara risk att stereon drar ur batteriet så bilen inte vill starta kan det ju vara värt att fundera på hur gärna man vill ha de nya funktionerna.

    Funderar nu på varför det inte funkade med rattstyrningsadaptern. Köpte en Connects2 CTSSA001.2 som ska passa till 9-3 och 9-5 från 2008 (https://www.mds.se/ctssa001-2.html + https://www.mds.se/ctmultilead-2.html)
    (med den kreativt översatta beskrivningen: "Med stångjusteringsadaptern får du de ursprungliga styrhjulen att arbeta med en bakmonterad bilradio.")

    Undrar om det kan vara något fel. I beskrivningen till adaptern finns en bild på ratten, med telefonknappar:
    IMG_20180715_230259.jpg

    Men min ratt ser ju ut så här:
    IMG_20180812_190539.jpg

    Adaptern ser ut så här:
    IMG_20180808_083041.jpg

    Men när man googlar på samma artikel så ser den ofta ut så här:
    Saab-9-3-9-5-Stalk-Controls-CTSSA001.2-560.jpg

    Detta kanske inte har någon betydelse, men någon kanske vet något om ev avvikelser? Inte uteslutet att jag kan ha gjort något fel och att det skulle gå att få igång rattknapparna men nu har jag också läst att om bilen normalt startar stereon med en signal via canbus, och man istället kopplar tändningsström separat (som jag gjorde) så kommer inte rattknapparna att fungera. Får jag det inte att fungera med rattstyrning så tror jag inte att jag vill ha en stereo med bara touchknappar.

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Mora
    Inlägg
    106
    Medlem#
    11716
    Jag har installerat en annan stereo i min Saab och jag får bara volym upp och ner plus bläddra neråt att fungera. Innan knapparna funkade så fick jag lov att installera ytterligare ett kablage mellan stereo och rattstyrningskablaget.

    Kan försöka ordna nån bild om så önskas

    Swishat från min ONEPLUS A5000 via Swedbank

  3. #3
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 246
    För adapterkabeln finns det flera kopplings alternativ vet du vilken "styrning" din stereo vill ha ?
    Alpine , JVC ...
    CAN-bus signalerna ska rattstyrnings burken kunna tolka. Men rubriken på hemsidan säger ng9-3 så hör
    med MDS om det ska klara 9-5.
    Senast redigerat av Timpa den 2018-08-14 klockan 11:54.

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2018
    Inlägg
    7
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av BasRutten Visa inlägg
    Jag har installerat en annan stereo i min Saab och jag får bara volym upp och ner plus bläddra neråt att fungera. Innan knapparna funkade så fick jag lov att installera ytterligare ett kablage mellan stereo och rattstyrningskablaget.

    Kan försöka ordna nån bild om så önskas

    Swishat från min ONEPLUS A5000 via Swedbank
    Gärna, det vore intressant att se om jag saknar något. Men menar du sk Lead-adapter så har jag en sådan enl länken ovan.

    Stereon fick man ansluta med lösa trådar (gnd, key1 och key2). Tolkar instruktionen (http://www.connects2downloads.co.uk/...ULTILEAD.2.pdf) som att inget ska ändras i adaptern (för "Chinese learning brands")

    Synd att det inte går att använda fler knappar. Hade lite hopp om att kunna programmera fler funktioner, t ex svara/avsluta samtal, och kanske funktioner med långtryck på vissa knappar

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Mora
    Inlägg
    106
    Medlem#
    11716
    Citat Ursprungligen postat av Glasgrå Visa inlägg
    Gärna, det vore intressant att se om jag saknar något. Men menar du sk Lead-adapter så har jag en sådan enl länken ovan.

    Stereon fick man ansluta med lösa trådar (gnd, key1 och key2). Tolkar instruktionen (http://www.connects2downloads.co.uk/...ULTILEAD.2.pdf) som att inget ska ändras i adaptern (för "Chinese learning brands")

    Synd att det inte går att använda fler knappar. Hade lite hopp om att kunna programmera fler funktioner, t ex svara/avsluta samtal, och kanske funktioner med långtryck på vissa knappar
    Jag har tyvärr inte haft tid att plocka ur allt och tagit kort. Men kablaget jag kopplade in så vissa knappar funkar är denna:

    https://www.brl.se/sv/artiklar/iso-t...tar-strom.html

    Jag har dessutom:

    https://www.brl.se/sv/artiklar/autol...lage-saab.html

    https://www.brl.se/sv/artiklar/autol...y-pioneer.html

    Har inte tagit mig tid att felsöka längre. Dom knappar som funkar är volume upp och ner och knappen längst till vänster. Fast bara nedåt.

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2018
    Inlägg
    7
    Medlem#
    -
    Tack för info. Nej du behöver inte plocka ur allt för att fota, jag tänkte att du kanske hade någon bild sen installationen! Men nu vet jag vad du har kopplat in och fått att fungera. Jag har inte extrakablaget som skiftar strömmen men har provat att byta plats på kontakterna i det kablaget jag har, vilket väl borde ge samma resultat. Mitt adapterkablage ska vara för 9-3 och 9-5 från 2008 och framåt men det som gör mig osäker om det är rätt (förutom det faktum att det inte fungerar...) är att jag ändå inte har telefonknappar på ratten som på bilden till kablaget jag köpte.

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Försökte installera eftermarknadsstereo , nu startar inte bilen OG9-5
    Av Glasgrå i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2018-08-14, 13:33
  2. 2 DIN Android-stereo
    Av SirMacke i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2017-08-06, 19:18
  3. Bilstereo med Android.
    Av marko s i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2012-12-20, 02:43
  4. Lotus Notes --> Android?
    Av VikingAero i forum Off Topic
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2012-06-11, 01:52

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •