Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 28

Ämne: Äter tändkassetter och orkeslös under 2500 varv OG9-5

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2016
    Ort
    Visby
    Inlägg
    49

    Äter tändkassetter och orkeslös under 2500 varv OG9-5

    Hej. Som rubriken säger har jag en og 9-5 Aero '04 som gått runt 18000 mil som krånglar. Vet ej om felen har samband. Motorn är servad med nya stift, filter och olja regelbundet. Köpt på Speedparts.

    1. Ryckig vid kallstart; mycket svårdoserad gas, känns som allt eller inget.
    2. Ojämn motorbroms, framförallt vid kall motor. Efter ett tag hoppar/spottar den till och går jämnare.
    3. Jag är nu inne på minst tredje tändkassetten. Jag köpte bilen vid 14800 mil, då hade dåvarande tändkassett suttit i mindre än ett år. Då gick den ojämnt vid gaspådrag, fullt vrål - andhämtning - fullt vrål osv, med ca 700 varvs mellanrum. Kollade spikningar med tech2 (?) och den visade på tusentals spiktillfällen per cylinder. Bytte tändkassett i aug förra året, då gick den klockrent. Nu går den ännu sämre än innan bytet.
    4. Den känns som en gammal 99-turbo, ketchup. Helt orkeslös under 2500 varv, sen kommer den rätt bra, men symtomen fullt vrål - andhämtning - fullt vrål osv finns kvar/har kommit tillbaka.

    Jag funderar på vad det är som kan äta tändkassetter... Spjällhuset kan ju ha inverkan på kallkörningsproblematiken, men kan det även påverka de andra symtomen? Lmm? Styrenheten?

    Någon som har bra tips? Läste en tråd om att koppla bort /rengöra lmm och jordpunkter. Skall testas. Någon som har fler förslag?

    Tacksam för svar!

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2017
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    408
    Medlem#
    -
    Hej, Berätta mer! Kasetterna, pirat eller Original?

    3 användare gillar detta inlägg



  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2016
    Ort
    Visby
    Inlägg
    49
    Såvitt jag vet är bilen helt original. Senaste tändkassetterna är original.

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    1 037
    Medlem#
    10604
    Väldigt viktigt med original tändkassett & rätt stift.
    Byte alternativt rengöring av spjällhus hade jag satsat på. Även spänna upp gasvajern har hjälpt många mot småryckningar tex.

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2016
    Ort
    Visby
    Inlägg
    49
    Jodå, det är original och rätt sort. Ska testa med ett annat spjällhus. Ryckningarna är mer svårdoserad gas än ryck när den är kall. När den är varm är de symtomen borta.

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    1 037
    Medlem#
    10604
    Ingen felkod förresten att läsa ut?
    /Chrille
    Saab 9-5 Aero SS MY01, Saab 9-5 SS MY04 (projekt)

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2016
    Ort
    Visby
    Inlägg
    49
    Ska kolla det inom kort

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2016
    Ort
    Visby
    Inlägg
    49
    Kollade turbotrycket på mätaren idag. Laddar inte fullt. Går in liiite på rött på 2an o 3an, sen 3/4, kanske 4/5 på orange på 4an o 5an. Nåt är knas...

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2018
    Ort
    Rimbo / Norrtälje
    Inlägg
    20
    Medlem#
    -
    Förmodar du nollat din bränslebox, alt testat med en annan?

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2016
    Ort
    Visby
    Inlägg
    49
    Nä, det har jag inte. Påverkar bränsleboxen laddtrycket?

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2018
    Ort
    Rimbo / Norrtälje
    Inlägg
    20
    Medlem#
    -
    Bränsleboxen styr allt, .. laddtryck .. bränsle .. tändning, fick väldig konstig motorgång på min "nya" reservdelsbox. Har inte hunnit felsöka vad som hänt med den men symtomen liknar dina lite granna. Slö som sjutton om man gasar fullt, vill självdö.. ryckig o dann. Precis som att den inte fick nån sås. Satte jag i min Nordic box så vipps gick den som vanligt igen. Det trista är att Reservboxen oxo gick bra i början men som sakt efter några mils körande så verkade det som den klappade ihop av nån konstig anledning jag inte alls vet varför. Så .. om du kan hitta nån annan box o testa med.. gör det för man vet aldrig.
    Senast redigerat av dualcelly den 2018-08-04 klockan 08:50.

  12. #12
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 866
    Medlem#
    4458
    Vi pratar här om motorstyrboxen, Trionic-boxen. Det finns ingen separat bränslebox som på äldre SAAB:ar före Trionic. Använd gärna någon av dom benämningarna så blir det inga missförstånd.

    1 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av Vfr den 2018-08-05 klockan 10:08. Anledning: Stavning
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2010
    Inlägg
    907
    Clabbe du kör väl med orginal programvara i din bil eller är det nåt annat inlagt ?

  14. #14
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 117
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Clabbefriberg Visa inlägg
    Någon som har bra tips? Läste en tråd om att koppla bort /rengöra lmm och jordpunkter. Skall testas. Någon som har fler förslag?
    Urkoppling av LMM testar något annat än rengöring av LMM, där den centrala är om du har luftläckage. När LMM är urkopplad använder Trionic en annan algoritm för att beräkna luftflöde, och denna är i stort sett okänslig för luftläckage. Den alternativa algoritmen förutsätter dock att många av de övriga givarna är hela.

    Sedan bör du provbyta med en känt fungerande tändkassett - tändkassetterna har en felutfallskurva som inte liknar andra delar.
    Senast redigerat av Långmilare den 2018-08-04 klockan 15:43.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2016
    Ort
    Visby
    Inlägg
    49
    Tack. Jag är nästan säker på att den tändkassett - helt ny och original när jag skaffade den på verkstaden - är trasig. Den stora frågan är varför, då det isf är minst den tredje, och andra på 5000 mil.

  16. #16
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2010
    Inlägg
    907
    Det låter konstigt då dom var nya och orginal, eftermarknads det hade varit en annan sak då dom är kass. Frågan är om det verkligen är Tk ofta dock inte alltid brukar man få felkod när den är dålig. Vilka stift satte du i ?

  17. #17
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 117
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Clabbefriberg Visa inlägg
    Tack. Jag är nästan säker på att den tändkassett - helt ny och original när jag skaffade den på verkstaden - är trasig. Den stora frågan är varför, då det isf är minst den tredje, och andra på 5000 mil.
    Är det en ny köpt på verkstad så är det väl bara att reklamera. Den enda anledningen till att de går sönder systematiskt borde vara fel tändstift, sådana utan resistor - dubbelkolla för säkerhets skull så det inte sitter någon snarlik variant i (eller förfalskning - det eisterar förfalskade NGK även om de inte är vanliga på våra breddgrader).
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  18. #18
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2016
    Ort
    Visby
    Inlägg
    49
    Helt original. Än så länge...

    - - - Uppdaterad - - -

    Har förstått att det finns två sorters stift som funkar, "vanliga" och platina. Har kört med bägge, bytt vid varje service.

    Det är rekommenderat platina till min, men den är ingen biopower, så vanliga ska funka lika bra, framförallt som jag byter dem vid service. Eller har jag förstått fel?

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Vfr Visa inlägg
    Vi pratar här om motorstyrboxen, Trionic-boxen. Det finns ingen separat nränslebox som på äldre SAAB:ar före Trionic. Använd gärna någon av dom benämningarna så blir det inga missförstånd.
    Har funderat på om det kan vara styrboxen. Är inte så jättesugen på att skaffa och testa "bara för att"...

    Får börja med felkodssökning. Fick frågan om motorlampan lyser när jag pratade felkod. Är det så att motorlampan börjar lysa om det är ngn felkod som kan ge något av de problem jag beskrivit?

    Kan inte detta, och har ingen lust att slänga ut en massa pengar på felsökning hos verkstad alt köpa "kanske-reservdelar"...

  19. #19
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 117
    Medlem#
    8758
    Det som är kritiskt med stiften är att de är resistor-stift (som BCPR6ES och inte BCP6ES), men använder du exakt dem som står i instruktionsboken är det rätt (PFR6H). De behöver inte bytas vid varje service, det är 6000 mil intervall enligt serviceboken.

    Jag har haft en ny tändkassett som har gått sönder vid 3000 mil. Fördelen med att den går sönder så tidigt är att man kan reklamera och få en ny. Min uppskattning är att felutfallet är c:a 5% per 1000 mil, och detta är oavsett körsträcka.

    Innan du slänger ut mer pengar är det två saker du bör göra:
    1) Provbyt med en känt fungerande tändkassett.
    2) Prova att koppla ur LMM.

    Sannolikheten för att en av dessa saker får motorn att gå bra är ganska hög.

    Det är sällsynt att Trionic-boxen går sönder i normal drift, dvs. så länge det inte är ett följdfel av kringutrustning som gått sönder. Eftersom bilen inte ger någon felkod och går bra i vissa situationer så verkar inte så vara fallet.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  20. #20
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2010
    Inlägg
    907
    En fråga. Vad fick du betala för din orginal Tk som du köpt på verkstan?

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •