Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Familjebil med bra ljud!!

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    186

    Familjebil med bra ljud!!

    Jag har en 9000 cs av 92 års modell.
    Bilen går som familjebil men jag vill iaf att den ska ge mig något extra. Har funderat på att bygga lite ljud i den och vill gärna diskutera här vad man kan göra som inte kostar för mycket pengar men ändå låter bra när man kör ensam.

    Kravet är dollars i första hand. Andra hand är bagageutrymme. Tredjehand är att inget får förstöras i bilen. Vad jag menar är att såga i dörrpaneler etc.

    Så vad jag har är en hyffsad Sony CD och ett par slutsteg av märket Phoenix Gold och Coustic. Goldet är 2 kanaligt och Cousticen är 4 kanaler. Jag har inga högtalare förutom orginal. Och jag vill ha en liten men naggande god baslåda och ett BRA framsystem.

    Så låt nu era erfarenheter flöda fritt. Skicka gärna in bilder på montage och kabeldragningar. Allt är av intresse för mig.
    Tackar på förhand...

    //Tobbe
    M92, APC/DI, 2.3T, B234L, LH 2.4.2, Å Mats-Chip.....

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    trollhättan
    Inlägg
    24
    mitt tips är då gjuta en låda i reservhjulsbaljan,detta gjorde jag å herrejösses bagaget va tillbaka!

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    186
    Hur gör du med däck och domkraft och triangel då ?
    M92, APC/DI, 2.3T, B234L, LH 2.4.2, Å Mats-Chip.....

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    trollhättan
    Inlägg
    24
    däcket åkte ut,reservhjul på burk har jag. Och jag sparade ett litet utrymme bakom lådan där domkraft,reservhjulsburken m.m. får plats.

    ett litet kort när det nästan är klart,
    tyvärr inget på själva lådan å facket..


  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    186
    Är ju helt klart en ide, men jag kör mycket med min familj och skulle jag ha byggt bort reservhjulet för en baslåda o jag får punka när familjen är med så kan jag lova att ni får ha en begravning här på forumet för mig.

    Något i stil med R.I.P Tobbe, Tobbe dog när erkännande om bortplockat reservhjul lades fram och utrymmet användes för baslåda. Sambon slog Tobbe 100 ggr i huvet med ett Phoenix Gold steg.

    Du kanske fattar
    M92, APC/DI, 2.3T, B234L, LH 2.4.2, Å Mats-Chip.....

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    trollhättan
    Inlägg
    24
    HEHE vore ju inte så kul me en begravning..

    Finns ju även fabrikslådor dom man lägger i reservhjulet..pioneer har haft det iaf,tror dock inte dom säljs längre tyvärr..

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    186
    Trodde topic var bra ljud

    Har för mig om att jag lyssnade på en sådan och det lät inte speciellt mycket.
    M92, APC/DI, 2.3T, B234L, LH 2.4.2, Å Mats-Chip.....

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Lycksele / Umeå
    Inlägg
    1 225
    En openair bas kanske? Montera den direkt i hatthyllan, behövs ingen låda så då tar den inte upp så mycket med plats.

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    186
    Citat Ursprungligen postat av Bennet
    En openair bas kanske? Montera den direkt i hatthyllan, behövs ingen låda så då tar den inte upp så mycket med plats.
    Tips på en bra openair ?
    Alla basar funkar ju inte så bra
    M92, APC/DI, 2.3T, B234L, LH 2.4.2, Å Mats-Chip.....

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    1 500
    Hade jag varit dig så hade jag gjutit en baslåda på ena sidan bak, bakom baklysena.
    Det tar ingen plats och det låter bra.
    Sen satsat på ett par Amega 4" coax fram och ett par bakhögtalare av något slag (vet inte vad som sitter där standard).
    Då kommer det rocka bra.

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Lycksele / Umeå
    Inlägg
    1 225
    Citat Ursprungligen postat av TobiasLundgren
    Tips på en bra openair ?
    Alla basar funkar ju inte så bra
    har aldrig själv lyssnat på någon, dls har i alla fall OA12 och OA10

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    447
    Har själv en 9000 fast dock en cd och i den sitter följande grejer:

    Kenwood huvudenhet.
    Framsystem beståendes av MDS Dynamic 4". Sitter 4" orginal så det behövs inget sågandes eller dylikt.
    6*9 MDS Fanatic i hatthyllan bak.
    1 st 10" bas i sluten låda.
    Framsystemet driva av ett två kanaligt steg på typ 2*90 watt och basen av tvåkanaligt steg på 320 watt(tror det, är inte riktigt säker).
    6*9 i hatthyllan driva av stereons eget inbyggda, mest bara för utfyllnadsljud.
    Kablarna drog jag efter sidorna under plastlisterna, lätt att få dit och även ta bort dom. Strömkablen efter passagerar sidan då det var enklast att komma genom torpedväggen där, tyckte iallefall jag.

    Jag har bra tryck i min bil utan några större ingrepp i interiör eller plånbok.

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    166
    JL Audio gör bra grejer. Deras Basar behöver inga stora lådor. Har för mig att en 10":are ska spela i en låda på 10-15 liter.
    Nu förtiden spelar ju även "basrör" hyfsat bra om man vill ha det!!

    Mvh
    Saab 93ss Aero-04 såld.
    Nu, Saab 9-5Aero Nordic steg3

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    186
    Det blev en JBL bas å ett slutsteg under luckan till reservhjulet..... GAS kablar... Arizona Eagle 2190 bryggat till basen... Infinity Reference till fronten... jag är jäkligt nöjd....

    Och framför allt... nöjd sambo å lite spenderat pengar... Nytt Front... Ny Bas.... beggat steg..
    M92, APC/DI, 2.3T, B234L, LH 2.4.2, Å Mats-Chip.....

  15. #15
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ytterby, Kungälv
    Inlägg
    5 548
    Medlem#
    829
    Kolla i min signatur på min 9000 Aero ..

    Har gjutit en låda vid sidan av bagaget .. tar inte så mycket av utrymmet. Då går det att ha kvar reservhjul mm .. jag har visserligen lagt slutstegen på den platsen, men dom går ju att sätta ngn annan stans isf.

    Fram har jag i panelen Amega 4" + Diskant och så har jag skaffat en uppsättning dörrsidor för att slippa ha sönder org (köp exv på skroten) och fixat 6.5" i dörren.

    Finns flera trådar på forumet som avhandlat lite olika lösningar på dörrsidor .. själv har jag använt Backes dörrsidor .. går ofta att hitta beg för ca 1000-lappen ..

    Har inte ngt inkopplat i bak förutom basen. Men skall man ha för Familjen så är det ju lämligt att koppla in några 6x9or på orgplattser i "hatthyllan"
    /M.Krantz no.829 ..
    Kör med-9³ SC 2.0t BP -08 .. Glider med-9³ Aero Cab -00 .. Parkerad-9³ Aero Salomon Ed. -02
    RIP-9000 Aero -97 .. Stulen och inlöst-ng900 -96 SET CAB

Liknande ämnen

  1. Förslag på stor familjebil??
    Av aerokalle i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2010-03-09, 20:38
  2. 9-3 Kombi, som familjebil?
    Av 9-5 halmstad i forum Allmänt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-11-09, 15:42
  3. Rolig familjebil 100 000 kr
    Av marko s i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2008-11-06, 18:55
  4. ng900/og9-3 som småbarns-familjebil???
    Av mr.dick i forum Allmänt
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2007-02-09, 00:56
  5. Använda min cab som familjebil?
    Av nygren i forum Allmänt
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2006-11-05, 21:42

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •