Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: 3" Främre rör på og900 cab 88->93

  1. #1
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 983
    Medlem#
    5849

    3" Främre rör på og900 cab 88->93

    Halloj!

    Lite svårt att avgöra om det är "Motor och motorstyrning" eller "Ljud och elektricitet" det gäller, men det får duga i den här delen.

    Har länge varit i valet och kvalet om att montera 3" framrör på og900-caben jag har.
    Huvudbryt' jag har haft har främst rört flytten av batteriet samt hur den längre ledningslängden skulle påverka spänningen till hydraulmotorer m.m som manövrerar suffletten då denna redan nu som det är låter lite "trött" om man så säger..
    Jag har nu i princip bestämt mig för att köra på och smälla dit ett 3"framrör ner till katalysatorn och resten standard/2,5" sport samt flytta bak batteriet då det har lyckats rosta hål på framröret någonstans under vintern när den stått avställd.
    OM det medför problem med spänningen till sufflettattiraljerna får jag ta i tu med det då.

    Sätter mig framför datorn och skall beställa ett 3" framrör.
    Hittar inte någonstans till bilar med katalysator..?

    Vart köper ni dessa rör nu för tiden? Om det ens finns att få tag på längre?

    Tips mottages gärna på ställen att kolla efter detta på, tankar och funderingar ang. batteriflytten och batterispänningen mottages också gärna.

    Tack.

    Mvh
    Andreas
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  2. #2
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 965
    Medlem#
    Dolt
    Det går ju att ha 3” från turbo utan att flytta batteriet. Det har jag på min blåa og900cv. (Köpt på Speedparts för många år sedan tror jag.) Batteriet flyttas bara om man vill ha den så kallade batteriböjen som monteras för att slippa den skarpa 90-gradaren ut från turbon. Men det kanske du redan har koll på?

    På min Saab 99 med og900 motor har jag egenbyggd batteriböj. Den är dock inte till salu.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  3. #3
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 983
    Medlem#
    5849
    Citat Ursprungligen postat av mioh Visa inlägg
    Det går ju att ha 3” från turbo utan att flytta batteriet. Det har jag på min blåa og900cv. (Köpt på Speedparts för många år sedan tror jag.) Batteriet flyttas bara om man vill ha den så kallade batteriböjen som monteras för att slippa den skarpa 90-gradaren ut från turbon.
    Ja, kanske var lite otydlig där, det är såklart den tvära böjen i gjutgods jag vill "bli av med". Sneglat lite på 3" röret från den gjutna delen och ner men jag vill nog ha "batteriböjen"
    (Om det nu går att köpa någonstans...)
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  4. #4
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 965
    Medlem#
    Dolt
    Ah. Vet ingenstans det säljs på just nu, men googling på batteriböj ger lite tips om kabeldragning och batteriplacering.

    http://forum.saabturboclub.com/searc...archid=3744557

    http://popeye.rty.nu/2002/3tum.htm

    https://saabklubben.se/forum/amne/ba...tta-batteriet/

    https://saabklubben.se/forum/amne/ba...oj-speedparts/
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  5. #5
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 148
    Medlem#
    7182
    Jag kör 35mm² kabel bak till batteri om jag inte minns fel och då funkar allt fint, hade 21mm² (mest för det låg i bilen pga slutsteg...) och då hade jag skönt spänningsfall så startmotorn gick gött slött

    Ta kontakt direkt med JT och kolla om det finns kvar, jag tror tyvärr 3" batteriböjen har utgått men samtidigt är jag inte förvånad om de tillverkar på beställning vid intresse. Att återförsäljare inte listar dem längre behöver inte betyda det är helt kört...

    1 användare gillar detta inlägg



  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 309
    Saabklubben har dessa framrör.

    https://saabklubben-reservdelar.se/9...m/downpipe-nt/


    Blir det problem med spänningen till hydraulmotorn är det "bara" å montera ett hjälprelä närmare batteriet och mata direkt från batteriet.
    Ett sånt hjälprelä har jag monterat för bränslepumpen (kör med -044 pump).

    1 användare gillar detta inlägg


    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  7. #7
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 983
    Medlem#
    5849
    Citat Ursprungligen postat av SaabAero Visa inlägg
    Ja!
    Det trodde man ju inte, att Saabklubben skulle sitta på sådana godsaker.
    Vad jag lägger märke till är att röret har exakt samma artikelnummer som om man kollar på JT-tunings websida som jag också har kontaktat och frågat om det går att beställa dessa då de står som "ej i lager".
    Samma artikelnummer, samma pris, men på Saabklubben står det ju faktiskt "Finns i lager för omgående leverans", tänka sig

    Tack för tipset!

    Mvh
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 309
    Noterar att röret ser ut att ha "kona" på anslutningen mot turbon.
    Har den konan på turbon verkligen funnits sedan -81 ?
    Har ett minne av att tidiga bilar har en plan fläns där men jag kan minnas fel
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  9. #9
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 983
    Medlem#
    5849
    Citat Ursprungligen postat av SaabAero Visa inlägg
    Har ett minne av att tidiga bilar har en plan fläns där men jag kan minnas fel
    Och jag vill påstå att det är tvärs om...? Haha..
    Den som lever får se, får nog bli en beställning på Saabklubben..

    Mvh

    EDIT: Beställt ett rör från Saabklubben nu, så får vi se vad som dyker upp...
    Senast redigerat av flaset den 2018-08-10 klockan 14:17.
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  10. #10
    Ordvitsare
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Arjeplog at the polar circle
    Inlägg
    1 688
    Saabklubben har genom ett oerhört fantastiskt klokt och framåtsträvande arbete av inte minst den genomkunnige och proffessionellt sympatiske reservdelshövdingen Jan Karlsson i Skattkärr tagit en hel del nya delar till våra premiumvagnar från 92A till 9-5ng

    2 användare gillar detta inlägg



  11. #11
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 148
    Medlem#
    7182
    Citat Ursprungligen postat av SaabAero Visa inlägg
    Saabklubben har dessa framrör.

    https://saabklubben-reservdelar.se/9...m/downpipe-nt/


    Blir det problem med spänningen till hydraulmotorn är det "bara" å montera ett hjälprelä närmare batteriet och mata direkt från batteriet.
    Ett sånt hjälprelä har jag monterat för bränslepumpen (kör med -044 pump).
    Relä till pumpen är en god idé oavsett, jag har monterat på originalpumpen också då jag hade ca 1-1,2v spänningsfall till pumpen bak med motorn igång (med batteriet bak) men det är säkerligen originalkablaget som är klent och inte min matning fram till batteriet. Hade lite spänningsfall mellan varje mätbar punkt bakåt på pumpmatningen. En pump tappar rätt mycket flöde om det är 1-2v skillnad i matningsspänning.


    Citat Ursprungligen postat av SaabAero Visa inlägg
    Noterar att röret ser ut att ha "kona" på anslutningen mot turbon.
    Har den konan på turbon verkligen funnits sedan -81 ?
    Har ett minne av att tidiga bilar har en plan fläns där men jag kan minnas fel
    Både min nuvarande Garrett TB03 (vattenkyld) och min tidigare Mitsu TE05 hade plan fläns mot avgashus så en svarvad kona behövs för att få det tätt då iaf det framrör jag har (som är minst 10 år gammalt) har kona som tätning.


    Citat Ursprungligen postat av flaset Visa inlägg
    Ja!
    Det trodde man ju inte, att Saabklubben skulle sitta på sådana godsaker.
    Vad jag lägger märke till är att röret har exakt samma artikelnummer som om man kollar på JT-tunings websida som jag också har kontaktat och frågat om det går att beställa dessa då de står som "ej i lager".
    Samma artikelnummer, samma pris, men på Saabklubben står det ju faktiskt "Finns i lager för omgående leverans", tänka sig

    Tack för tipset!

    Mvh
    Finns ju alltid en risk att det är ett restlager som Saabklubben köpt så man vet ju inte om tillgången är "oändlig". Samtidigt så bör det väl inte krävas några extrema kvantiteter kan jag tycka för att det skall vara "lönt" att tillverka en batch för JT så bara vi fortsätter köpa grejjerna så lär de ju finnas Om de lyckas få någon att tillverka länkarmar så lär det vara mindre svårt att hitta någon med en rörbock.

    Detta verkar väl dessutom vara den "gamla" modellen som går hela vägen ner under bilen? Eller fanns det paralellt med den version som har en skarv vid växellådan? Det var ett sådant kort rör jag fick när jag köpte komplett sats hela vägen för ~5-6år sedan. Den där är dock mycket snyggare.... Tror anledningen var för att få ned antalet delar i produktion.

  12. #12
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 309
    Ang konan...
    Det är väl i andra änden av gjutjärnsböjen det skiljer.
    Tidiga bilar har lös konring
    Sena bilar har kona på gjutjärnsböjen istället
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  13. #13
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 148
    Medlem#
    7182
    Citat Ursprungligen postat av SaabAero Visa inlägg
    Ang konan...
    Det är väl i andra änden av gjutjärnsböjen det skiljer.
    Tidiga bilar har lös konring
    Sena bilar har kona på gjutjärnsböjen istället
    Det kan nog däremot stämma bra, jag har bara haft "moderna" årsmodeller (90/91) och de har ju haft konan gjuten i böjen.

  14. #14
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 983
    Medlem#
    5849
    Citat Ursprungligen postat av joH900 Visa inlägg
    Samtidigt så bör det väl inte krävas några extrema kvantiteter kan jag tycka för att det skall vara "lönt" att tillverka en batch för JT så bara vi fortsätter köpa grejjerna så lär de ju finnas
    Fick svar från JT igår eftermiddag;


    Citat Ursprungligen postat av info@jt-tuning.se
    Hej har sålt firman i sommar. Nya ägare drar igång snart kolla hem sidan
    Spännande

    Mvh
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    växjö
    Inlägg
    434
    Medlem#
    8887
    jag köpte för ca 3 år sedan en tvådelad batteriböjj från speedparts med fabrikatet jt.

    det spelade ingen roll hur jag än vred och vände på rör bitarna det passade aldrig.

    fick lämna in på verkstad och han snittade å svetsade och fick till en ok passform.
    bara en heads up.

    bil og 900 cabbe my88

    Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

  16. #16
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 867
    Medlem#
    4458
    Andreas, en variant är att prata med A-Alt Avgassystem i Mölndal. Dom kan bygga vad du vill på plats. Till min gamla 9000 så köpte jag en downpipe från Speedparts och ett begagnat Ferrita halvsystem som sedan lämnades till dom. Dom platsbyggde ihop allting så det passade tillsammans med en kat som dom själva levererade. Efter det så har jag byggt saker till ytterligare två bilar hos dom. Du kan alltid åka dit och prata med dom.

    1 användare gillar detta inlägg


    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  17. #17
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 148
    Medlem#
    7182
    Citat Ursprungligen postat av snurrbo Visa inlägg
    jag köpte för ca 3 år sedan en tvådelad batteriböjj från speedparts med fabrikatet jt.

    det spelade ingen roll hur jag än vred och vände på rör bitarna det passade aldrig.

    fick lämna in på verkstad och han snittade å svetsade och fick till en ok passform.
    bara en heads up.

    bil og 900 cabbe my88

    Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
    Kan väl säga det passade sådär på min 900 också, det passar men glider gärna isär i skarven så det börjar läcka efter ett tag.

    Skulle säga att passformen är "det funkar" men inte mer, rätt tråkigt och montera och justera in också för det är dåligt med marginaler för att få det att gå fritt.

Liknande ämnen

  1. Svar: 5
    Senaste inlägg: 2018-12-12, 15:30
  2. glappande främre bärarmsbussningar? "poly" saab 9-5
    Av jokko23 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 28
    Senaste inlägg: 2013-12-15, 00:31
  3. Främre motorfäste og900
    Av tomas-900 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-01-03, 15:59
  4. "Positions" ljus främre kofångarlister US-mod. 9-3
    Av -Rickard- i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-06-03, 23:32

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •