Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Motorflytt OG9-5 -02 till OG9-5 -99

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2016
    Inlägg
    78
    Medlem#
    -

    Motorflytt OG9-5 -02 till OG9-5 -99

    Hej!

    Jag och min bror håller på med en motorflytt, eller ja... Vi är klara och allt är inkopplat och klart...

    Det som jag egentligen undrar över är hur det blir med all el... Det som skiljer är ju exempelvis, lambdasonder... 99an har ju bara en främre, medans min 02 har två.

    När vi skulle provstarta, så gick inte startmotorn runt. Min bror märkte att det inte kom fram någon ström till startmotorn... Vi gick till skroten och lödde på en kabel på huvudkontakten och nu går motorn runt jättebra.

    Finns det några/någon på detta forum som har gjort en sådan här operation. Alltså flytta över en nyare OG SAAB 9-5 motor till en äldre kaross, exempelvis en 99a med en lambdasond istället för två, som den nyare motorn har.

    Tack på förhand!

    Kan även passa på att nämna att vi bytte styrenhet till den som är anpassad efter den nyare motorn som sitter i.

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2016
    Inlägg
    78
    Medlem#
    -

    Styrboxprogrammering Saab 9-5 OG

    Hej!

    Har problem med min styrbox på saaben. Boxen som sitter i bilen måste programmeras om i TIS 2000. Jag körde immobilisering idag i Tech 2, men får upp dessa meddelanden....

    IMG_20180805_113425447.jpgIMG_20180805_114100281_HDR.jpg


    Dessa meddelanden får jag upp... Som ni ser måste boxen programmeras i TIS. Bilen tänder efter immobiliseringen, men startar ej. Måste TIS göras för att den ska startas??

    Bor i Tibro och behöver hjälp!

    //Oliver

  3. #3
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 128
    Vad har du gjort för att hamna i det här läget?

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2016
    Inlägg
    78
    Medlem#
    -
    Har bytt motor, till en 2.3t 02. Sålde motorn som satt i och även boxen :/

  5. #5
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 128
    Ouch. Mellan 99 och 02 skiljer en hel del, antingen får man programmera om för den äldre motorns evap eller får man bygga om den.

  6. #6
    Steg 1 zimms avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 491
    Medlem#
    8689
    Det lättaste är nog att ta kontakt med någon som kan flasha boxen åt dig via t7-suit.

    Så kan man få in en mjukvara som fungerar med bilen och motorn

    1 användare gillar detta inlägg



  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2016
    Inlägg
    78
    Medlem#
    -
    Okok. Har löst detta nu, Hyvens på forumet löser en ny box åt mig som blir anpassad efter motorn plus chipning

    3 användare gillar detta inlägg



Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •