Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: ng9-3, sidobackspegel ej original fabrikat?

  1. #1
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 108
    Medlem#
    1941

    ng9-3, sidobackspegel ej original fabrikat?

    Jag har grejat med en strulande el-infällning på en vänsterbackspegel till ng9-3 idag. Det visade sig att denna backspegel är utbytt någon gång tidigare i bilens historia, då det inte längre var en stomme med avbländning, vilket bilen i övrigt har.

    Vad jag blev förvånad över vad att stommens aluminium, innanför plasten, var svart lackerat. Det har på alla SAAB original sidobackspeglar jag skruvat med tidigare, varit rå aluminium (som ofta oxiderat kraftigt).
    Kontaktdonet till minnesmotorn var vitt & inte turkos som det brukar vara. Minnesmotorn såg ut att vara en no-name utan någon text/märkning eller sedvanliga etiketter.


    Någon som har koll på om det finns 3:e-parts kopierade sidobackspeglar till ng9-3? Eller har det funnits originalstommar som var lackerade från fabrik?

  2. #2

  3. #3
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 108
    Medlem#
    1941
    Aha... där har vi nog en. Jag brukar inte surfa på sådana suspekta sidor.

    Hittade en märkning från 2012 på spegelmotorn.


    Någon med erfarenhet om kvaliteten på dessa eftermarknads speglar?

  4. #4
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 108
    Medlem#
    1941
    Dessa borde det vara till en 2010->

    Ytterspegel, Komplett spegel, För el. spegelinställning, Med minne, Uppvärmbar, Elektr. fällbar.

    Vänster
    https://www.skruvat.se/Spegelglas-yt...l-P189096.aspx

    Höger
    https://www.skruvat.se/Spegelglas-yt...l-P189099.aspx


    Dock är de utan avbländning.

  5. #5
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 937
    Medlem#
    12120
    Dom var inte alls dyra, nån som testat en sådan ?

    När jag trodde att sambon hade kört av höger spegel på aeron (det visade sej bara vara kåpan som var krossad och resten infällt, men så lät det inte i telefon) så kollade jag vad en komplett spegel med minne kostade, och det var ju ungefär vad man får ge för en hel bil i risigt skick, minns inte exakt, men typ 6 papp plus lack ? ..Men då tror jag inte det fanns pirat, eller så kollade jag inte, det blev ändå irrlevant när jag kunde byta bara kåpan.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  6. #6
    Steg 1 whiskeycolas avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Ekerö
    Inlägg
    1 623
    Medlem#
    10853
    GlennB:
    Det finns rätt många begagnade (just nu) på bildelsbasen, av varierande årgång, miltal och skick. Men det kanske tar emot med begagnat? Vill man ha avbländning är det nog smartast att köpa den nya spegeln som har ett större glas, eftersom de gamla glasen med kristaller inte tillverkas längre (och de börjar läcka förr eller senare). Mer info: http://forum.saabturboclub.com/showt...=1#post1468575

    /off-topic
    Senast redigerat av whiskeycola den 2018-08-05 klockan 22:07.
    Mvh Johan

    93 Aero Coupé -00 • 93X BioPower XWD -10
    Tidigare: 99 GL -84 • 9000 Aero -96 • 93 Aero XWD SC -08 • 95 Aero SC -06 • 93 2.0t Linear SC -06 • 93 Turbo X SC

  7. #7
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 108
    Medlem#
    1941
    Jag fortsatte nu på morgonen med sidobackpegel-pyssel. För att se om jag kunde pussla ihop en komplett, hel & fungerande vänsterbackspegel med de delarna jag har, som är infällbar, avbländbar, eljusterbar, minne & värme.

    Jag kom nästan i hamn. Det som inte lirade var att ta "skruvat.se" minnesmotorn & använda den i en saab original stomme. Kom fram till att anledningen beror på att skruvat.se tillverkaren har grenat den gula sladden som går in i minnesmotorn, till två gula sladdar. De har använt det oanvända stiftet i kontaktdonet & matar således dubbelt, vilket gör att upp/ner eller om det var vänster/höger inte fungerar med denna motor i oem stomme. Så om man vill använda denna skruvat.se minnesmotor får man även fixa ett stift till kontaktdonet & grena den gula kabeln. Vilket jag inte gav mig på just nu.

    Jag har två original minnesmotorer som är trasiga på olika sätt. En som elmotorkuggarna är av på för justeringen hö/vä & en som är ärjad. Så kanske kan jag göra en av två. Antingen byta kugghjul eller byta kretskort.

Liknande ämnen

  1. Sidobackspegel 9-3 SC -08
    Av Zomba i forum Allmänt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2014-04-06, 12:56
  2. Fabrikat/Bromsskivor
    Av BulleN1987 i forum Allmänt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-03-07, 23:53
  3. Ang. sidobackspegel 9-5
    Av T16_AeRo i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-03-14, 23:13
  4. Fabrikat AC-kompressor OG9-5
    Av SaabAero i forum Allmänt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-02-17, 22:29

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •