Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Eberspächer D5WS och Tech2

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2010
    Inlägg
    2

    Eberspächer D5WS och Tech2

    Folks,

    Vet ni om man behöver Tech2 att parar ett nytt styrenhet för Eberspächer diesel värmare när den gamla inte fungera?
    Köpte en begagnad värmare och med ide att använda endast styrenheten. Värmare ska här fungerat och är testat men vid enhet byte visar samma symptom vid start dvs: vid manuellt kommando START tänds indikator för start med efter några sekunder släkts igen. All inner delar är kontrollerade och är i funktion eller här den resistans enl. service manualen.

    ?

  2. #2
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    Hej iip,

    Du behöver inte någon Tech2 för att gifta in / gifta ur tillsatsvärmaren vid byte. Det är bara att byta. Jag har så själv gjort. Med Tech2 kan du styra hur länge värmaren skall få gå, kupéfläktens hastighet, värmarens effektläge. Givet är att det går att ta bort eller lägga till den från bilens system, men för styrenhetsbyte behövs inte detta.

    Det troliga är väl antagligen att även den begagnade värmaren har det vanliga kallödningsglappet i styrenheten.

    - - - Uppdaterad - - -

    Jag vet dock inte om den felkod som sätts p.g.a. falerade startförsök, efter 3 försök eller nått, om den försvinner vid styrenhetsbyte, eller om man måste radera denna felkod manuellt, för att få snurr på en ny/annan fungerade styrenhet.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2010
    Inlägg
    2
    Tack Fredrik / 1941,

    Innan försöket med den begagnade här laddat om alla möjliga pin med det tror att nu är i en läge där ska man resetta controller via Tech2 eller annat så kan man börjar samla fel koder på nytt.
    Det ska jag prova i verkstad att vecka hoppas det hjälper...

    Intressanta är att när ringde i Eberspächer kontor i Sthlm. det visar sig att kontroller med I-CAN finns icke i assortimentet... hur kan man köpa nytt som passar SAAB?

    Mvh,
    Bifogade bilder Bifogade bilder

  4. #4
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    Styrenheten är SAAB specifik & kan bara köpas som SAAB reservdel via Orio / SAAB-Parts återförsäljare. https://webshop.saabparts.com/

    Troligen måste återställning av misslyckade startförsök göras med t.ex. Tech2 eller eSID2.


    Är det ditt kretskort på bilderna? För om du har plockat ut det, så prova löda om benen till det svarta kontaktdonet. Har för mig det är detta som brukar bli kallödningar på.

    Här är SAAB art.nr. för separat styrenhet resp. komplett värmare.

    Article : Styrenhet
    PartNo : 12758376

    Article : Parkeringsvärmare
    PartNo : 12758378

    - - - Uppdaterad - - -

    Den här tråden är intressant.
    http://forum.saabturboclub.com/showt...lvärmare-D5WS

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2018
    Inlägg
    13
    Medlem#
    -
    Hejsan alla! Lånar tråden lite. Har kommit över en NOS B5WS Saab värmare till min 93NG -08 som jag tänkte montera, då bilen inte har haft värmare ifrån fabrik så antar jag att denna måste giftas in med TECH2, skulle bara vilja bekräfta om så är fallet? Sen så undrar jag om jag egentligen vet svaret redan, det är inte möjligt att fixa någon form av fjärrstart utav värmaren, skall ha läst här på forumet att det inte skall gå... men någon annan kanske har en annan åsikt.

    mvh

  6. #6
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    B=Bensin antar jag. Man lägger väl bara till dessa värmare med Tech2, om det är SAABs-originalstyrdon på värmaren. Fjärrstart går att få via eSID2.

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2018
    Inlägg
    1
    Medlem#
    -
    Kapar tråden lite...
    Har en 2005 1,9tid med värmare.
    Går det att ordna fjärrstart till denna?

    Tack på förhand.

  8. #8
    Citat Ursprungligen postat av Abris76 Visa inlägg
    Kapar tråden lite...
    Har en 2005 1,9tid med värmare.
    Går det att ordna fjärrstart till denna?

    Tack på förhand.
    Det går om man e teknisk kunnig med kunskap och el samt programmering m.m

    Annars nej

  9. #9
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 147
    Medlem#
    7182
    Citat Ursprungligen postat av Abris76 Visa inlägg
    Kapar tråden lite...
    Har en 2005 1,9tid med värmare.
    Går det att ordna fjärrstart till denna?

    Tack på förhand.
    Nej, går dock 2007 och framåt med hjälp av denna
    http://www.esid.se/index.html

    Mer info om funktioner här

    http://www.esid.se/functions.html

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2006
    Inlägg
    245
    Vilka inställningar på dieselvärmaren kan man göra med en Tech 2:a?
    Jag hade min 9-3 -08 hos en Saab-verkstad för att få den programmerad att gå maxtid (45 min) och alltid med max värme.

    Nu går den 45 minuter men märker ingen skillnad på värmen, den verkar fortfarande anpassa sig efter temperaturreglagen. Det verkar även som att den stänger av sig när luften i kupén uppnått inställd temperatur, ska den göra det?

    Om jag förstått det rätt så ska det gå att ställa in så att den alltid startar med max värme och fläkten på 25 %, som den gör om man vridit reglagen till max?

Liknande ämnen

  1. Dieselvärmare D5WS
    Av PerSj i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 87
    Senaste inlägg: 2023-10-14, 18:37
  2. 9-5/9-3 1,9TiD – Få igång dieselvärmare D5WS som ryker
    Av andersbe i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2020-02-01, 23:23
  3. Tech2 tips vid aerokonvertering 9-5 och open sid mha tech2?
    Av Perho i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-08-12, 12:21

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •